Hei,

Jeg og min samboer skal bygge hus med Movehome. Hva jeg kan lese meg til og hva jeg har forstått er innvendige veggene isolerte men det er gipsvegger. Vi kan altså ikke f.eks. henge opp en TV på veggen.

Snakket med vår kontakt på Movehome om dette og fikk til svar at vi kunne ta opp spørsmålet på byggestartmøtet. Selgeren sa at vi kunne be snekkerne sette opp noen stendere på de vegger hvor vi ville henge opp en TV. Selgeren sa også at vi ikke skulle sette opp stendere på for mange vegger siden det kunne forstyrre/ødelegge isolasjonen.

Dette er vårt første hus og vi er ikke hendige for fem øre. Så det kanskje er et dumt spørsmål, men hvorfor setter man opp stendere og ikke en osb-plate? Som jeg forstod det var vi nødt til å banke på veggen før vi kunne henge opp TVen (for å vite hvor stenderne var) men hvis man setter opp en osb så trenger man vel ikke det? Eller må man sette opp både stender og osb?

Håper noen som er litt mer hendige enn meg kan svare☺️

En vanlig TV kan du henge i gipsen om du bruker riktige dingser. Det er ikke noe problem. Vet man nøyaktig hvor man vil ha TVen, så kan jo stendere være et alternativ. Men det fungerer som sagt likevel.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
L
Sett OSB bak gipsen, blir litt dyrere, men hva gjør det når dere kan henge opp hva dere vil på veggene, uten å tenke, samt ved :: OJ feil sted for hullet med stor skrue, eller bestemors store hall-speil fra tak til nesten gulv, dere trenger ikke å lete etter stendere.

S
P Paulina123 skrev:
Hei,

Jeg og min samboer skal bygge hus med Movehome. Hva jeg kan lese meg til og hva jeg har forstått er innerveggene isolert men det er gipsvegger. Vi kan altså ikke for eksempel henge opp en TV på veggen.

Snakket med vår kontakt på Movehome om dette og fikk til svar at vi kunne ta opp spørsmålet på byggestartmøtet. Selgeren sa at vi kunne be snekkerne sette opp noen bjelker på de veggene hvor vi ville henge opp en TV. Selgeren sa også at vi ikke skulle sette opp bjelker på for mange vegger fordi det kunne forstyrre/ødelegge isolasjonen.

Dette er vårt første hus og vi er ikke nevenyttige for fem øre. Så det kanskje er et dumt spørsmål men hvorfor setter man opp bjelker og ikke en osb-plate? Som jeg forstod det var vi nødt til å banke i veggen før vi kunne henge opp TV-en (for å vite hvor bjelkene var) men hvis man setter opp en osb så trenger man vel ikke det? Eller må man sette opp både bjelke og osb?

Håper noen som er litt mer nevenyttig enn meg kan svare☺️
mener du osb på gipsen og bruke som monteringsplate?
Så det kanskje er et dumt spørsmål men hvorfor setter man opp bjelker og ikke en osb-plate?
man fjerner en kostnad (la oss si 50kr/kvm avhengig av platen, pluss arbeid og skruer)

Nja, osv under gipsplater.

Det er vanlig at man setter OSB overalt det gir økt stabilitet, lydisolering og letter montering av TV og tunge bilder/speil.

Men det er et kostnadsspørsmål, koster vel drøyt 50 kr/kvm i materiale pluss montering, kanskje 100 - 150 kr totalt.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
En molly i enkelgips klarer 20kg. En TV monteres ofte med fire st. En stor flat TV veier vel i krokene rundt 20kg.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Ok, det ser ut som osb plater er å foretrekke til tross for kostnadsspørsmålet.

Et oppfølgingsspørsmål:

Tar det lengre tid å montere en osb-plate enn stendere? Hvis det kun er et kostnadsspørsmål for materialet så kanskje det blir lettere å overbevise husleverandøren om å sette inn osb i stedet (får egentlig ikke endre/legge til noe i et movehome hus)

Du må ha reglene også!

Regler, isolasjon, OSB og til slutt gips. Vi forsterker også visse vegger med 15mm Plywood, for eksempel baderom og kjøkken.

H
du trenger absolutt ingen osb eller plyfa i veggene for å henge opp ting. en tv er ikke noe problem å henge i en vanlig gipsplate.

det er snarere hvis du skal ha vegghengt radiator som folk kommer til å sitte på, at du skal vurdere stender.

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
L
Nå må dere unnskylde meg, men jeg kan ikke være stille, ::

Nå er det vel slik at TS spør om noe og noen av oss svarer av erfaring, hva som kan gjøres og ikke gjøres når det gjelder bygging, jeg har svart at det beste er å sette en plate bak gipsen, og tror med meg at flere er enige,

For å ikke få problemer i fremtiden med ting, hva det enn måtte være, som stabilitet og opphenging av forskjellige ting på veggene, å ikke sette en plate er som å prøve å spise kaken og beholde den, det blir problemer senere, dette med molly, har jeg brukt og det er en styggedom for meg, den går ikke å demontere uten å frese opp så et stort hull blir.

Om ikke plate monteres bak, blir det en enkel gips, hva er det,, tenk selv når ungene
kaster opp en dør, håndtaket går rett gjennom veggen, ikke moro med ødelagt vegg,

Å da på en bestemt måte, si at en TV holdes oppe med noen molly, klart den sitter igjen
men til hvilken pris om de ikke fester som de skal,
Så til sist er det TS som avgjør og er ansvarlig for beslutning, men bør nok ta seg en skikkelig fundering på hva som er fremført av forskjellige aktører her.

• Liker
Robert-san01
  • Laddar…
H
obs trengs virkelig ikke i vegger.
ta et ekstra gipslag så fall, billigere og du får andre gode egenskaper med

Movehome har du ikke mulighet til å endre noe på det er det som er meningen med det konseptet. Men du kan be entreprenørene om å montere OSB mellom stendere på de veggene der dere vurderer å henge opp tyngre ting som TV osv. Monterer man OSB bak gipsen fører det med seg mer arbeid med f.eks. dørkarmer.

L
H hul skrev:
obs trengs virkelig ikke i vegger.
ta et ekstra gipslag så fall, billigere og du får andre bra egenskaper med
Jeg er ikke ute etter å miskreditere noen, men å ha enkelgips er å skape problemer,
å så ha dobbeltgips er ikke helt feil, men da gjenstår det med å henge opp ting i gips.
De festeelementene som finnes på markedet er utviklet for å settes opp og ikke tas ned ved et senere tilfelle uten å få store hull i veggene.

H
R RoBo skrev:
Movehome har du ikke mulighet til å endre noe på, det er det som er meningen med det konseptet. Men du kan be entreprenørene å montere OSB mellom stendere på de veggene der dere vurderer å sette opp tyngre ting som TV osv. Monterer man OSB bak gipsen medfører det mye merarbeid med f.eks. dørkarmer.

nei det er feil. det blir ikke merarbeid med noe annet som karmer.

velger du obs på visse steder feller du jo bare inn den mellom stenderne med metallbånd er billigst eller kortlingsholdere.

hvorfor skulle det bli merarbeid ved dørene?

H
L Liteavvarje skrev:
Jeg er ikke ute etter å miskreditere noen, men å ha enkelgips er å skape problemer. Å ha dobbeltgips er ikke helt feil, men da gjenstår det med å henge opp ting i gips. De festelementene som finnes på markedet er utviklet for å settes opp og ikke tas ned på et senere tidspunkt uten å få store hull i veggene
jo men det er jo utrolig lett å reparere og kostnadseffektivt om man sammenligner med å montere osb i alle vegger

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.