S
H hul skrev:
Jo de gjør man alltid når det ikke er krav på et lag obs uten bare kortlingar av osb.
går hvor raskt som helst, dit med plata og skru et par skruer i et 2 plåtband så sitter den.
har du lært deg det på dine fire år?

H
SBH skrev:
har du lært det på dine fire år?
spiller det noen rolle hvordan jeg har lært det? Det er en vanlig fremgangsmåte.

Hvorfor kaller du det kortling? Funksjonen er jo ikke i det hele tatt den samme som kortlinger.

H
D Daniel 109 skrev:
Hvorfor kaller du det kortling? Funksjonen er jo ikke i det hele tatt den samme som kortlinger.

en innfelt osb mellom stendere er jo en kortling?
eller hva mener du?

H hul skrev:
de er jo de jeg har sagt at man monterer mellom stenderne så blir ikke veggen bredere og det blir ikke merarbeid med å montere karmen.

det var du som sa at det blir merarbeid med å montere karm når man monterer osb som kortling
Les mitt første innlegg 12. Skrev at det blir merarbeid hvis man monterer OSB bak gips derfor foreslo jeg å montere mellom stenderne. Hvorfor skal man ha plåt?

H
R RoBo skrev:
Les mitt første innlegg 12. Skrev at det blir merarbeid om man monterer OSB bak gipsen derfor foreslo jeg å montere mellom stenderne. Hvorfor skal man ha stål?
aha ok, må ha gått glipp av det.

vi pleier å montere osb mellom stenderne med stålbånd, er billig og veldig enkelt.
hvordan gjør dere det?

På med trelim så noen skruer fra gipssiden så sitter det. Enklere jo den siden først.

L Liteavvarje skrev:
De feste fester som finnes på markedet er laget for å settes opp og ikke tas ned senere uten å få store hull i veggene
Vanlige Molly-skruv-expandere er vel veldig enkle å fjerne?
Man bare bryter bort flensene med en sideavbiter, og trykker inn skrueexpanderen i veggen.

Men hvorfor i det hele tatt henge opp en stor TV på veggen?
Sett den på en lav TV/radio-hylle i stedet.
En eller annen dag/år skal den uansett byttes mot en større/finere/skarpere!

H
R RoBo skrev:
På med trelim så noen skruer fra gipssiden så sitter det. Enklere jo den siden først.
jo men de som sitter mot dubblingssiden da?

H hul skrev:
en innfelt osb mellom stendere er jo en kortling?
eller hva mener du?
Den definisjonen av en kortling som jeg har er som den presenteres i Wikipedia.

"Kortling er en kortere regel plassert vinkelrett mot og mellom hovedstenderne, hvis hensikt er å stabilisere lengre parallelle stendere i trebygninger. Den kan også brukes for å gjøre en konstruksjon som gulv stivere. "

Man setter korte stendere mellom lange stendere i f.eks. bjelkelag for at de ikke skal vri seg. Den funksjonen får du ikke i det hele tatt med en OSB.

Hva mener du med kortling?

Man setter også kortlinger i lette vegger for å få materiale å feste tunge ting i, typ kjøkken. Disse kan byttes mot plyfabiter, metallbånd, etc som da også kalles kortlinger selv om de kanskje ikke oppfyller wikipedias definisjon.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Den definisjonen av en kortling som jeg har er som den presenteres i Wikipedia.

"Kortling er en kortere regel plassert vinkelrett mot og mellom hovedreglene, hvis formål er å stabilisere lengre parallelle regler i trebygninger. Den kan også brukes for å gjøre en konstruksjon som gulv stivere. "

Man setter korte regler mellom lange regler i for eksempel bjelkelag for at de ikke skal vri seg. Den funksjonen får du ikke i det hele tatt med en OSB.

Hva mener du med kortling?
en kortling er en forsterkning i veggen som kan gjøres på flere måter, med regler, obs, plyfa mm.
en osb i veggen kalles for kortling også

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Da har kortling med andre ord helt skiftet betydning i byggenæringen. Det var jo bra å vite.

• Liker
Valkyr
  • Laddar…
H
D Daniel 109 skrev:
Då har kortling med andra ord helt bytt betydelse i byggbanchen. Det var ju bra att veta.
haha nei, gå inn på hvilken byggeplass du vil i sverige og si at du vil ha en plyfa kortling for kjøkkenmontasje så lover jeg deg at du får det samme overalt og alle vet hva det er

H
D Daniel 109 skrev:
Da har kortling med andre ord helt byttet betydning i byggebransjen. Det var jo bra å vite.
se link, Når Norgips kaller plyfa for kryss
http://www.norgips.se/montage/vaggar/upphangning/index1,202.htm
de selger jo til og med beslag for å montere plyfa mellom stendere som heter "KORTLINGSBESLAG"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.