H hul skrev:
jo men dom som sitter mot dubblingssidan då?
Ofte lektere eller noe fra skjer.

H
R RoBo skrev:
Oftest lekter eller noe fra kutt.
OK, vi pleier å bruke plåtband alt. kortlingsbeslag

Takk for alle deres svar, funderinger og meninger!

Noen av dere lurer på hvorfor jeg skal henge opp TV-en, men det var bare et eksempel. Vil gjerne kunne henge opp TV, skap, kleshyller og lignende uten at det skal være noe større problem. Vil ikke måtte tenke eller føle usikkerhet over om veggen/opphenget kommer til å holde. Bor i en leilighet i dag hvor alle veggene er av betong og behøver derfor aldri å fundere når vi henger opp ting.

De fleste av dere ser ut til å foreslå å legge inn OSB mellom stenderne. Jeg kommer til å foreslå dette for vår kontakt (på visse utvalgte vegger), men vil ha litt mer kjøtt på beinet. Tar det lengre tid å gjøre det enn å bare sette opp stendere? Handler det om f.eks. 5 min ekstra eller 1 time?

H
P Paulina123 skrev:
Takk for alle deres svar, refleksjoner og meninger!

Noen av dere lurer på hvorfor jeg skal henge opp TV-en, men det var bare et eksempel. Vil gjerne kunne henge opp TV, skap, kleshyller og lignende uten at det skal være noe stort problem. Vil ikke måtte fundere eller føle usikkerhet på om veggen/opphenget vil holde. Bor i en leilighet i dag hvor alle vegger er av betong, og trenger derfor aldri å bekymre meg når vi henger opp ting.

De fleste av dere virker å foreslå å legge inn OSB mellom stenderne. Jeg vil foreslå dette for vår kontakt (på visse utvalgte vegger) men vil ha litt mer kjøtt på beinet. Tar det lengre tid å gjøre det enn å bare sette opp stendere? Snakker vi i så fall om f.eks. 5 min ekstra eller 1 time?

Å felle inn OSB kortlinger mellom stenderne er en god mellomløsning.
Det tar selvsagt lengre tid, men det er en villa du snakker om, så det blir kanskje noen tusenlapper i materialkostnad og 1-2 ekstra timer for hele huset i arbeid.

Alternativet å sette inn ekstra spikerslag fungerer bare hvis man vet at man skal henge opp en ting og nøyaktig hvor man vil ha den. Vil man ha friheten til enkelt å kunne henge opp ting hvor som helst, er det et ekstra lag overalt som gjelder.

H
useless useless skrev:
Alternativet å legge inn ekstra spikerslag funker bare om man vet at man skal henge opp en ting og nøyaktig hvor man vil ha den. Vil man ha friheten til enkelt å kunne henge opp ting hvor som helst, så er det en ekstra plate overalt som gjelder.
jo men de er store kostnader også for å løse et problem som ikke finnes.
kryss der man vet at man kommer til å montere ting og annet kan løses med plugg.

om man vil komme unna økonomisk vil si.

alternativt 2 lag gips = litt mer økonomisk enn 1 lag kryssfiner men har flere fordeler utover bæreevne

Jeg hadde kjørt dobbeltskiver for å slippe bongotrommevegger men om det hadde vært dobbelgips eller gips+osb vet ikke jeg. Hadde antagelig latt prisen avgjøre.
Å sette opp ting på gipsvegger (uten OSB/stender/bjelke bak) krever omtrent samme omtanke som å sette opp i forskjellige betongmaterialer (ikke minst lettbetong)...
Kan virke vanskelig og tungvint de første gangene, men når man kommer inn i det, faller det seg naturlig...

F.eks. gipsvegg uten bakliggende tre:
TV, lamper, hyller etc: http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397411-skivplugg-dubbel/
Bilder: http://www.clasohlson.com/se/Tavelkrok-Apponwall/40-1034

Selv har jeg godt med lettbetongvegger, bl.a. på kjøkkenet.. Der brukte jeg: http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397833-lattbetongplugg-turbo-t-nylon/
Kommer til å vare lenger enn jeg gjør!

Enkelt, bare funker... Hvorfor komplisere det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.