Vi bygger en overetasje på et ettplanshus fra 2006. Mitt spørsmål gjelder dampsperre/plast i bjelkelagets del som vender mot ytterveggen. Der er det lagt uten plast mot ytterveggen. Derimot har man beholdt plasten i taket mot underetasjen. Nå er gulvet dekket med forestia gulvvarmeplater og bjelkelaget er isolert med ca 35 cm Isover løsfyll (gammel loftisolasjon).
Er det nødvendig å rive opp gulvplatene og sikre at dampsperren i ytterveggen fra nedre plan fortsetter med den øvre veggen? Jeg tenker bjelkelaget burde jo tørkes ut av gulvvarmen og dessuten skal det jo ikke komme noe fukt fra nedre etasje til bjelkelaget da man har latt den gamle dampsperren være...

A Anton5 skrev:
Vi bygger en overetasje på et enetasjes hus fra 2006. Mitt spørsmål gjelder dampsperre/plast i etasje­skill­erens del som vender mot ytterveggen. Der er det etterlatt uten plast mot ytterveggen. Derimot har man beholdt plasten i taket mot underetasje­n. Nå er gulvet dekket med forestias gulvvarmeplater og etasje­skillet er isolert med ca. 35 cm Isover løsull (gamle loftsisoleringen).
Er det nødvendig å rive opp gulvplatene og sikre at dampsperren i ytterveggen fra nedre plan fortsetter med den øvre veggen? Jeg tenker Mellometasjen burde jo tørkes ut av gulvvarmen og dessuten skal det jo ikke komme fukt fra nedre etasje til etasje­skillet da man har etterlatt den gamle dampsperren..
1. Man har ikke dampsperre innendørs mellom etasjer (i det tilfellet de er innredet for beboelse)
2. Mulig at gulvvarmen tørker fukt i etasje­skillet, men om løsullen ligger mot ytterveggisoleringen og det mangler dampsperre der kan det resultere i en forflytning av duggpunktet der eventuell fukt kondenserer på feil sted. Dampsperre i yttervegg skal lappes sammen mellom over- og underetasje.

A Anton5 skrev:
Vi bygger en övervåning på ett enplanshus från 2006. Min fråga gäller diffusionspärr/plast i mellanbjälklagets del som vetter mot ytterväggen. Där det lämnats utan plast mot ytterväggen. Däremot har man behållit plasten i i taket mot undervåningen. Nu är golvet täckt med forestias golvvärmeplattor och mellanbjälklaget är isolerat med ca 35 cm Isover lösull (gamla vinds isoleringen).
Är det nödvändigt att riva upp golvplattorna och säkra att diffusionsspärren i ytterväggen från nedre plan fortsätter med den övre väggen? Jag tänker Mellanbjälklaget borde ju torkas ut av golvvärmen och dessutom ska det ju inte komma någon fukt från nedre våning till mellanbjälklaget då man har lämnat den gamla diffusionsspärren..

P Pumabjörnen skrev:
1. Man har inte diffspärr inomhus mellan våningsplan( i det fall dom är inredda för boende)
2. Möjligt att golvvärmen torkar fukt i MBJ men om lösullen ligger mot ytterväggsisoleringen och det saknas diffspärr där kan det resultera i en förflyttning av daggpunkten där ev fukt kondenserar på fel ställe. Diffspärr i yttervägg skall lappas ihop mellan över och undervåning.

Tack för svar! Blir att riva upp golvet och täta.. pust :sweat:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.