Heisann

Har snart bygd ferdig kaldgarasjen som er på cirka 50m2.
Når jeg satt og funderte på ventilasjon, kom jeg inn på at kaldgarasjer ofte hadde problemer med mugg og rustangrep på grunn av høy luftfuktighet.

Så nå er jo mitt spørsmål hvordan man skal tenke. Vi har i dag en woods sw38fw avfukter som står og går i huset (tørke ut byggfukt).
Denne går ned til +2
Spørsmålet er om hvorvidt avfuktning trengs ved minusgrader og at man i stedet setter i gang den vanlige avfukteren på sommer/høst/vår i stedet.
Alternativet er sorpsjonsavfukter for mer penger

Noen som har noen tips for å holde mugg og rusten borte?
 
Sist redigert:
Düsseldorff
Du trenger ingen avfukting ved så lave temperaturer.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du trenger ingen avfuktning ved så lave temperaturer.
Bor i sørlige Norrland, her har det vært minusgrader siden midten av november med topp på -26. Nå ligger de på rundt -5.
 
Düsseldorff
Beklager jeg leste litt slurvete og ser nå at spørsmålet ikke bare handlet om mugg men også om rust. For at det skal begynne å mugne kreves plussgrader. Mellom 5-10 pluss så vokser det utrolig langsomt selv ved meget høy luftfuktighet og under 5 i prinsippet ikke i det hele tatt. Når det gjelder rust har jeg dårligere kontroll.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
nutchuk nutchuk skrev:
Heisann

Har snart bygd ferdig kaldgarasjen som er på cirka 50m2.
Når jeg satt og funderte på ventilasjon kom jeg inn på at kaldgarasje ofte hadde problemer med mugg og rustangrep pga høy luftfuktighet.

Så nå er jo mitt spørsmål hvordan man skal tenke. Vi har i dag en woods sw38fw avfukter som står og går i huset (tørke ut byggfukt).
Denne går ned til +2
Spørsmålet er om hvorvidt avfukting trengs ved minusgrader og at man i stedet kjører i gang den vanlige avfukteren på sommer/høst/vår i stedet.
Alternativet er sorpsjonsavfukter for mer penger

Noen som har noen tips for å holde mugget og rusten borte?
Problemene oppstår vel ofte når man kjører inn fuktige kjøretøy i garasjen, så kanskje at du setter i gang en vifte som suger ut luften (og har en tilluftsventil på motsatt side selvfølgelig) ved behov bare?

Jeg har et kaldt lagerrom, uten ventilasjon unntatt "drag i sprekkene" - det verken ruster eller mugner saker i det. Men der kjører jeg heller ikke inn slaps og vann på dekk osv - utover det lille mine sko drar med seg inn.
 
Er nok antagelig bedre med veggventiler på strategiske steder da om det bare er en kaldgarasje.
 
  • Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.