System med veggskinner vil fungere helt OK selv for 600 mm hylleplater, forutsatt at det er ordentlig skrudd i veggen og at det er minst 470 mm konsoller. Finn stenderne og sørg for å skru skinnene i dem. Jeg forstår fordelen med å ikke ha gulvstående hyller i en garasje, enklere å holde rent på gulvet.

f91jsw skrev:
...Leta opp stenderne og sørg for å skru skinnene i dem. Jeg forstår fordelen med å ikke ha gulvstående hyller i en garasje, enklere å holde det rent på gulvet.
Men

specter skrev:
Vil helst ikke skru innenfor rupanelen da det kan finnes rør, el, vann mm der
Sens moral: Uansett hvilken vei man snur seg har man rumpa bak :p

Glem de første billige konsollene du lenket til.
47 dype er minimum til 60 cm hylleplan.
Tenk over om ikke 30 cm hyldedybde fungerer, el 20 cm.
Hvorfor trenger du 60 cm? Det er skikkelig brede hyller.

Pellysystem/tilsvarende er klart best om du vil ha veggmontert.

Det er lett og blir billigere å lage egne konsoller i tre. De blir dessuten skikkelig bærekraftige. Tar dog litt plass under pga skråstag.
Hylleplan fungerer med vanlig 22mm rupanel, el spinklere om det er cc 60 cm mellom stenderne, (men da må man lage dobbelt så mange konsoller).
Pleier jo ikke å være så høye finishkrav i en garasje. Derimot må det være robust og slitesterkt.
Uansett system (egen el kjøpe) så må det festes inn i stenderne.

Oppdatering.
Har kommet fram til at et veggsystem som elfa/biltema/byggmax blir best.

Også at vi kommer til å blande litt dybde, bruke 40, 50 og 60 cm på litt forskjellige steder.

Elfa blir for dyrt.
Biltema føles mest prisgunstig, så det blir det.

Det jeg tenker på nå er om jeg skal gå for varianten med veggskinner som man skrur inn i veggen og så henger på konsoller, eller om man skal bruke bærelist øverst og henge på hengeskinnene.

Hva er best og mest stabilt.

Litt irriterende er at Biltema bærelist bare finnes i en bredde på 101,5 cm.
Men antar at det ikke er noen problem å skjøte sammen disse?

• Liker
Strip
  • Laddar…
De hengende skinnene pleier å være litt større (målet fra veggen og ut), men jeg opplever likevel at resultatet er vinglete og ustabilt. Så blir det unektelig vesentlig færre innfestinger i veggen med bærelist = muligens mindre bæreevne. Listen sitter vel med en skrue hver 30. centimeter, som blir omtrent to per loddrett skinne. Fester man skinnene direkte i veggen kan man sette mange flere skruer per skinne.

Selv om man bruker bærelist så skrur man vel fast skinnene i veggen, kan umulig bli mindre stabilt enn uten bærelist.

Peter2400 skrev:
Även om man använder bärlist så skruvar man vel fast skinnene i veggen, kan umulig bli mindre stabilt enn uten bærlist.
Njaæh, altså hva er da poenget med hengeskinne? For øvrig mangler mange fabrikat skruehull.

Jeg ville være litt tvilende til slike "hobbysystemer" i garasjen.
Tanken er vel å lagre ganske tunge ting der, men på Biltema f.eks. finnes det ingen opplysninger om hvor mye man kan belaste disse bærlistene, hengeskinnene og konsollene.

I motsetning til de hyllene jeg foreslo tidligere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.