Hei,

Vurderer å etterisolere garasjen min slik at den kan brukes også om vinteren. Den er bygget i lettbetong, så jeg lurer på om det er noen risikoer med å sette opp en ny innervegg mot den eksisterende ytterveggen i lettbetong. Kan man bruke trestendere eller bør man bruke stål? Må man ha en luftspalte mellom stenderne og veggen, eller går det bra å sette dem tett inntil?

Hvis man bruker stålstendere, hvordan fester man plasten som skal på før man setter opp OSB + gipsplater?

Hvilken type isolasjon bør man bruke... Isopor eller går det bra med vanlig isolasjon for innervegger (glass/steinull)?

Du kan bruke hvilket som. Personlig ville jeg brukt stålregler, men det er en smaksak. Du kan montere den nye veggen helt inntil, men hvis du setter den nye veggen 10 mm ifra får du en bedre lydisolering. Det er vel aldri feil med en luftspalte heller.

Skru fast OSB, monter plasten, og deretter gipsen utenpå det.

hvordan fester man plasten mot stålstendere?

Sett plasten mellom OSBen og gipsen.

hmm...skal man virkelig gjøre det? Man kan kanskje feste dem med dbl tape?

Finnes ingen grunn, men om du vil feste den før du skrur på gipsen kan du alltid feste den med stiftepistol. Når du først har skrudd på gipsen blir plasten værende.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.