hvordan gjør jeg om jeg vil kjøpe dør og sidelys til et hull i veggen som er 120 x 206 cm?
hvilke mål på karm, dør og sidelys skal jeg velge? hvordan fungerer det med festing av sidelyset?
noen vennlig sjel som vil hjelpe meg?:O
hvilke mål på karm, dør og sidelys skal jeg velge? hvordan fungerer det med festing av sidelyset?
noen vennlig sjel som vil hjelpe meg?:O
Det er jo litt mindre enn standard så sidevinduet må spesialbestilles. Det var en tråd nylig om smale sidevinduer og da fantes det hos bygglagret. http://www.bygglagret.se/sidoljus/sl-321__300 men prisen er det dobbelte mot standard. Sjekk rundt litt og se om du finner det billigere.
Takk for svaret! Har sjekket litt rundt og funnet dør 90x21 og sidelys 30. Synes det burde fungere om målene er 10mm mindre...
Sjekket litt i lenken. Sidelys virker urimelig dyre.. men isolerglass koster vel en del!
Jeg har teglkledd trestamme så det føles som det er mer jobb enn jeg har lyst til. Så fungerer det med den kombinasjonen jeg har tenkt uten mer jobb så er jeg fornøyd...
Har akkurat byttet ytterdør og vi droppet sidevindu, valgte i stedet en dør med et lite vindu i. Med så smal åpning som du har, ville jeg velge en bredere dør, for den har man betydelig større nytte av enn et smalt sidevindu. Vi hadde sidevindu i den gamle døren som vi nå bygde igjen, har større nytte av en vegg i gangen enn glassruter som mest forverrer isoleringen og øker innbruddsrisikoen.
jeg tror at en 120 dør blir litt for stor så jeg satser nok på 90 + sidelys. høyden 206 var når jeg målte fra terskelen og opp. Gjetter at terskelen er ca 4 cm "høy" så 210 blir det nok totalt. Takk for alle tips!
Hvordan gjorde dere når dere bygde igjen etter sidelyset? Jeg er inne på samme linje (å droppe sidelyset) men vet ikke hvordan jeg skal bygge igjen den glippen som blir..Jan-Å skrev:Har akkurat byttet ytterdør, og vi droppet sidelys, valgte i stedet en dør med et lite vindu i. Med så smal åpning som du har, ville jeg velge en bredere dør fordi man har betydelig større nytte av den enn et smalt sidelys.
Vi hadde sidelys i den gamle døren som vi nå bygde igjen, har større nytte av en vegg i gangen enn glassruter som mest forverrer isolasjonen og øker innbruddsrisikoen.
Jeg bare reglade og spikret panel for, på innsiden satte jeg gips og kona takket seg selv for at hun hadde spart litt tapet siden vi rustet opp gangen før
Jeg bygde samtidig vegger og tak over trappens øverste del så det var bare å fortsette med panelen over hullet etter sidelystet. Jeg la frem strøm til en lampe samt satte opp en holder for blomsterpotte.
Jeg bygde samtidig vegger og tak over trappens øverste del så det var bare å fortsette med panelen over hullet etter sidelystet. Jeg la frem strøm til en lampe samt satte opp en holder for blomsterpotte.
Klikk her for å svare