Hei!

Har satt opp 4 nye vegger i en kjeller. Har lagt på et lag med gips og opplever at det er veldig mye "bomlyd" når jeg f.eks banker på veggen!

Hvis jeg skrur opp et lag til med gips, vil det bli noen større forskjell da? Såpass stor forskjell at det er verdt å dra og kjøpe samt montere opp gipsen?

Tanken er jo da ikke at jeg skal sitte og banke på veggene når rommet er ferdig, men vil samtidig ikke sparkle og male og så ikke bli fornøyd med resultatet. Kommer til å se en del film i rommet så vil gjerne ikke at veggene skal skape problemer når jeg skrur opp lyden litt! Men dette blir kanskje ikke et problem når man får inn møbler i rommet?!

Jeg har ingen erfaring med enkel eller dobbeltgips. Hva synes dere at jeg skal gjøre?

Mvh

Har du isolasjon i veggene? Det må man ha ellers blir det resonansbokser....

nei, ingen isolasjon pga risiko for fuktighet da det er kjeller!
Ble frarådet å isolere innenfra, men heller utenfra.

Så du tror ikke det blir noen større forskjell med et lag gips til?
Får henge opp absorbenter så lyden dør ut og håpe dette er nok!

Ok, det er reglet mot ytterveggene. Dobbel gips burde jo bli stivere og hjelpe. Kanskje finnes det en matte eller noe du kan ha imellom for å dempe vibrasjonene i veggene.

Jeg har reglet med ca 2cm fra yttervegg!
Om jeg forsto det hele riktig, så skulle jeg ikke ha isolasjon da innsiden av ytterveggen risikerer å få samme temperatur som utsiden, noe som innebærer at fukten blir værende på innsiden og kan skape problemer.

Ja, veggen blir nok mer stabil med 2 lag. Men vet ikke om det gir så mye at det er verdt alt ekstra arbeidet!
Vanskelig beslutning!
Om vibrasjonene ikke skal spre seg i veggen trengs vel en luftspalte, noe jeg ikke får om jeg isolerer med noe og så gips!

En liten fundering! Skal du gå rundt og slå på veggene? :)

Klart at lyd resonnerer mer når det ikke er isolert.

Hva har du for cc avstand? Har du lufting i topp og bunn?

Klart at 2 lag blir stummere, men absolutt ingen ekstrem forskjell. Ikke verdt det om du spør meg.

Hehe nei som jeg skrev ovenfor så er det jo ikke helt det jeg skal gjøre i rommet:)

Ja jeg har metallstendere på avstander samt et par cm mellomrom mellom gips og taket!
Cc 60. Trodde først på cc40 men tror ikke det hadde spilt så stor rolle.

Får bli å henge opp litt stoffer eller noe for å få bort så mye resonans som mulig!
Tror heller ikke at det lønner seg å legge ned alt ekstraarbeidet på å gipse et nytt lag!

Hadde du kjørt 45cc kanskje det hadde blitt litt mindre lyd (90 skive).

Jeg har ordnet med et rom i kjelleren også. Men med tre 45x70 på cc60 synes jeg ikke det er så farlig. Tre gir jo en annen klang iof :)

Ja jeg angrer litt på at jeg ikke valgte treverk, feiget ut når så mange sa at det ikke skal være noe organisk materiale i nærheten av veggen. Samt brukt 45x70 og ikke 45x45 for å spare på arealet...
Men nå er det jo som det er! Får se hvordan det blir når jeg får inn litt ting i rommet!

har man avstand fra gulvet og taket og yttervegg så skal det mye til før treet blir angrepet.

Du kommer til å bli kjempefornøyd :D

Jeg håper dette! :)

Vet du hvordan nålfiltsmatte brenner?
Vurderer å lime dette på veggene for å få det litt mer dempet og eventuelt mindre resonans!
Men finner ingen info om hvor flammehemmende mattene er.
Spurte på Bauhaus, men de visste ikke...
Skal jeg kle inn hele rommet vil jeg jo vite!!

Nå har bauhaus svart at det er Brandsikring EN 13297. dog ikke funnet hva det står for ennå...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.