Jeg har et hus som er bygget i 1875 men totalt renovert i 1980. Jeg har ikke alle tegningene så derfor har jeg nå tegnet opp huset så godt jeg har kunnet.
Jeg vil nå rive 1 bærende vegg (tror i alle fall den er bærende) for å kunne gjøre vårt kjøkken betydelig større.
Ser dere noen problemer med å rive denne veggen og hvordan skal man gå videre med beregning av ny bjelke?
Skal man bruke limtre eller I/H-bjelke?
Lengden på den bærende veggen i dag er 5,6 meter.
Mvh
Anders
Jeg vil nå rive 1 bærende vegg (tror i alle fall den er bærende) for å kunne gjøre vårt kjøkken betydelig større.
Ser dere noen problemer med å rive denne veggen og hvordan skal man gå videre med beregning av ny bjelke?
Skal man bruke limtre eller I/H-bjelke?
Lengden på den bærende veggen i dag er 5,6 meter.
Mvh
Anders
Er det overetasje på huset?
Ok, å fjerne en 5,6m lang bærende vegg er ikke lett, limtre tror jeg du kan utelukke.
Hva er takhøyden?
Hva er målene på den andre lengden?
Hva er takhøyden?
Hva er målene på den andre lengden?
Det er umulig å svare på ut fra denne informasjonen. Alt avhenger av hvordan lastene er nedført, kuppenes laster er jo utlastet på de siste hele takstolene ved begge sider. Men det er ikke selvsagt at din vegg er bærende for det. Det kan jo også gå å avlaste med en limtredrager på andre etasje.
Jeg tror at TS vil rive den veggen som er 5570mm lang og erstatte den med en limtre eller I/H bjelke.
Jeg sjekker her litt raskt for å få en oppfatning
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/
Limtre blir med en slik løsning ganske høy (405 eller 450mm)
H-bjelke blir lavere men det må noen som kan regne ut gjøre (og kan stå for det)
Så finnes det naturligvis andre, men litt mer kompliserte løsninger å ta til, men da ville jeg tatt kontakt med en konstruktør.
Jeg sjekker her litt raskt for å få en oppfatning
http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Limtra/lagerbalksprogram/
Limtre blir med en slik løsning ganske høy (405 eller 450mm)
H-bjelke blir lavere men det må noen som kan regne ut gjøre (og kan stå for det)
Så finnes det naturligvis andre, men litt mer kompliserte løsninger å ta til, men da ville jeg tatt kontakt med en konstruktør.
Om du/dere kan tenke dere en stolpe et sted som kan hjelpe til med lasten så tror jeg det blir betydelig enklere å regne ut en fornuftig størrelse på bjelken.
Men grunntipset her er nok å hente inn en bra bygningsingeniør som kan se hvordan det ser ut i virkeligheten. Kostnaden for den tjenesten burde dere kunne regne inn bare sammenlignet med egenandelen når huset skal settes i stand etter at andre etasje har rast. ;-)
Men grunntipset her er nok å hente inn en bra bygningsingeniør som kan se hvordan det ser ut i virkeligheten. Kostnaden for den tjenesten burde dere kunne regne inn bare sammenlignet med egenandelen når huset skal settes i stand etter at andre etasje har rast. ;-)
Klikk her for å svare