Faktisk ingen større forskjell på sivil kjemi og kronens deig. Forskjellen pleier å utgjøres av det faktum at man aldri betaler for deigen, så der sparer man ikke.

Ps felle trær og rive opp stubber går fort med tilstrekkelige mengder pentyl ds

mats_o skrev:
Faktisk ingen større forskjell på sivil kemit og kronans deig. Forskjellen pleier å bestå i det faktum at man aldri betaler for deigen så der sparer man ikke.

Ps felle trær og rive opp stubber går raskt med tilstrekkelige mengder pentyl ds
Kan man kjøpe pentylbasert sprengdeig sivilt? Mine instruktører påsto at det ikke gikk, men de lurte oss kanskje. Vår sprengdeig kostet noe i stil med 40 kr/kg da jeg gikk sprengekurset. Vi betalte selvsagt ikke selv, men siden det var et begrenset budsjett så var også mengden deig begrenset.

Hva gjelder stubber så prøvde vi forskjellen mellom bondedynamitt og sprengdeig på nettopp stubber. Bondedynamitten sendte stubben på en liten flytur. Sprengdeigen lot riktignok stubben stå igjen, men feide bort all jord under den. Det var bare å sage av de røttene som satt igjen og dra bort stubben.

Den vi forbrukte hadde ikke mil merkinger, men sivile på svensk, så den må ha vært beregnet for sivilt marked. kanskje mer for rivningsfirmaer og lignende som trenger mye kraft på liten flate. skal man bare sprenge fjell eller så så er det jo bare å lade mer i et større hull normalt

Så som jeg forstod det når man ble utdannet i sprengning i kronens tjeneste, var forskjellen på sprengdeigen og det man bruker for å sprenge fjell at den militære brenner raskere og passer til å "klippe" av ting, mens når man sprenger fjell vil man ha noe som flytter store masser, ikke bare sprenger småflis av en mindre overflate.

Når det gjelder flygende ting, så renset vi stridsvognshindre med valgfri mengde deig. En gammel panserplate fra en stridsvogn (150 kg) flyttet seg ca 100 meter ;D fet jævla smell!

Stemmer. Detonasjonshastigheten på deg og lignende midler er betydelig høyere enn for f.eks. dynamitt og flytende nitratbaserte sprengstoffer. Du får dessuten ut mer effekt per volumenhet i degen, men du må betale for det med prislappen.

Fri sprengning er gøy. Jeg "tilfeldigvis" vet at ta et halvt tonns blokk og forvandle det til grus, bare man har deg og detonatorer så det rekker, ble vel 0-100 i den grustypen.....

Hei!  

Løfter denne tråden igjen da den har blitt stadig mer aktuell for meg. Ser ut som om dere er mange som kan dette med sprengning, så nå må dere gi meg noen tips takk ;) Legger inn et bilde så dere bedre forstår mine planer. Problemet er vel bl.a. støttemuren eller de 2 fremtidige bassengveggene, vil jo helst ikke at de sprekker. Tror det er ca 10 m3 som skal bort. Så hva tror dere, Boulder Buster/steinsprenger, safes eller snegledynamitt? Eller en sprengeproff som tar X-kr m3?

Mvh Z

• Byggeplass med jordområde definert av røde linjer foran en støttemur, med utemøbler i bakgrunnen.
Oi!
Til å begynne med kan du glemme muren. Finnes ingen muligheter for at du kan spare den.
Om det er urberg og du skal sprenge nedover 1m eller mer i bakken, kan du glemme stensprækkere også. I ditt tilfelle er det mer effektive saker som gjelder. Det kreves store krefter for å sprenge berg som er forankret nedover.

Dessuten ser det ut som huset ligger altfor nærme til at det ikke skal ta skade. Hadde jeg vært deg, ville jeg satset på et over-bakken basseng eller lagt bassenget på et sted hvor det ikke er så mye berg som må bort.
Beklager, men det vil bli vanskelig å få det til uten å bruke en masse penger.
/CC

Nedrans, mistenkte nesten det :( ;)  Hva tror du om å jobbe seg oppover med snegle-dynamitt? Det er sannsynligvis ikke hva du mener med "effektivare grejer". Tar lengre tid men jeg har tålmodighet og er en seig jævel :) Målet er å begynne å støpe til våren.

Om du har virkelig mye tålmodighet, så bør du prøve med steinsprekker og se hvor mye tålmodighet du virkelig har. Lei utstyret sammen med en Cobra en helg, så merker du etter en stund om det vil gå eller ikke, og du kan anslå hvor dyrt det vil bli. Mye avhenger av hvor hard steinen er. Jeg har steinhard stein på min tomt, men den er skiktet som skifer og sprekker lett. Din stein kan kanskje oppføre seg på en helt annen måte, hvem vet.

Steinsprekker er minst 10 ganger mer effektive enn snegle-dynamitt, og steinen flytter på seg, noe som er et absolutt must i ditt tilfelle. Snegle-dynamitt gjør bare at steinen sprekker i beste fall  :D Tenk deg selv hvor slitsomt det er å spekke opp stein som bare har sprukket noen desimeter. Du får ikke noe hold med spekket, og du har ingenting å ta spenntak mot. Jeg ville hoppet over testen med snegle-dynamitt om jeg var deg.

Når du tester med steinsprekker. Forbered deg godt med riktig utstyr:
1. Vannslange med pistolmunnstykke
2. Solid presenning mot steinsplinter (gummimatte leier du samtidig som steinsprekker, men den beskytter ikke vindusruter og resten av huset mot splitter.)
3. Fløyte for å advare naboer før hvert skudd
4. Hørselsvern
5. Arbeidssko med ståltupp
6. Kiler
7. Stor og liten slegge
8. Trillebår
9. Spade
10. Ekstra bensin og olje til Cobraen (man bruker minst 10 liter i løpet av en helg)
11. To skikkelige spett. Kjøp et nytt med skarpt egg.
12. Arbeidskompis (matten er tung, og man bør være to som deler på boringen og spekkinga)

Lykke til!
/CC  

Det som kan være en hjelp nærmest muren er en skikkelig stenkapp/rondell. Kan også brukes for å lage noen hakk så man får noen angrepsflater å jobbe fra.

Ok, men det ser ut som om steinsprenger er litt for kraftige saker. Tror du at man kan klare muren fra å ikke bli skadet? Det trengs ikke sprenges tett på muren, men ca. 20-30 cm fra, da jeg uansett har tenkt å støpe en støtteklakk/mur på innsiden av den eksisterende muren ca. 50 cm høy og 10 cm bred. Det viktige er å få dybden i midten og ikke langs muren/bassengveggen. Så det kanskje går men steinsprenger likevel?

Har bjelkelag for terrasse i støttemuren samt at den er ment å bli bassengvegg også, så sprekker er ikke bra ;) Skulle ha sprengt før støttemuren og terrassen ble bygd hvis man nå skal være litt etterpåklok, men da hadde jeg på den andre siden ingen bassengplaner.

Kjemp bra med alle tips, takk!

Infoger en meget pen skisse på hvordan jeg har tenkt det :)
Det røde markerer fjellet som skal bort, det gule er klacken samt bunnplaten.
Langs klacken tenkte jeg å tette med bentonitt mot fjellet.

• Skisse av et uteområde med markeringer, rødt for fjell som skal bort, gult for støpt plate og klack. Vises ved siden av et hus med uteplass.
Fein skrev:
Kan dessverre meddele alle lovlydige at man må ha sprengningssertifikat for å bruke steinsprekker. Tror ikke man trenger det for å kjøpe eller oppbevare, transportere osv. men skulle det gå dårlig når du sprenger så er det nok mindre bra. Tror at det var fordi om man "booster" med typ tre ladninger i et hull så får man samme effekt som dynamitt.
Løfter en gammel tråd :)

Ifølge det jeg kan lese meg til så kreves ikke sprengningssertifikat for verken Steinsprekker eller SAFEX. Det eneste kravet er at man har fylt 18 år og tilegnet seg produsentens sikkerhetsforskrifter. Vegvesenet Produksjon anser dog at forskriftene for Steinsprekker er mangelfulle og krever "et større mål av forsiktighet hva gjelder ladning og sikkerhetsavstand".

Fra SAFEX nettside
Hva finnes det av krav på SAFEX-brukere?

Leverandøren av SAFEX henvender seg først og fremst til kunnige og aktive innen berg, bygg-, riving- og anleggsbransjen og fortrinnsvis til personer med erfaring av sprekkning, riving og sprengning. SAFEX får kun brukes for tilsiktet formål, dvs sprekkning av berg, betong samt større steiner. Laveste aldersgrense er 18 år. Brukeren skal ha tilegnet seg og følge leverandørens mer omfattende bruksanvisning med sikkerhetsforskrifter. Eget forbruksdepot skal oppbevares i et låst metallskap.
Fra Vegvesenet Produksjon om Steinsprekker.
Steinsprekker er en bærbar utrustning som først og fremst brukes ved
skut/steinsprengning (sprekkning) samt ved sprekkning av betong.

Steinsprekker får erverves fra 18 års alder og krever ikke sprengningssertifikat. For å få beste resultat skal volumet være 1-2 m³ og ha en høyde på minst 1 m samt 2 fristilte flater.

Ved bruk av denne metoden skal bruksanvisningen følges nøye! Sikkerhetsforskriftene fra produsenten er ikke helt tilfredsstillende og krever et større mål av forsiktighet hva gjelder ladning og sikkerhetsavstand.

Nå kan jeg ingenting om sprengning men selv ville jeg aldri turt å sprenge så nær hus og hjem. Hva tar en proff for å gjøre jobben? Tenkte at det kanskje kan være verdt det sammenlignet med risikoen for å få følgeskader på huset, som kanskje ikke engang dekkes av forsikring?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.