42.381 lest ·
28 svar
42k lest
28 svar
ny metode som erstatter snegledynamitten..?
Hei!
Har hørt rykter om at det finnes noe som har erstattet snegldynamitten. Det skal være en slags sprengstoff. Trolig mindre eksplosivt og farlig enn dynamitt, men skal fungere på fjell og stein. Dette får også brukes av vanlige svenssons. Noen som vet?
Mvh Z
Har hørt rykter om at det finnes noe som har erstattet snegldynamitten. Det skal være en slags sprengstoff. Trolig mindre eksplosivt og farlig enn dynamitt, men skal fungere på fjell og stein. Dette får også brukes av vanlige svenssons. Noen som vet?
Mvh Z
Boulder Buster heter de der små skuddene..
EDIT: Eller ja, Boulder Buster er et utmerket alternativ til snigeldynamit, vet dog ikke om det var det du mente..?
http://www.sbteknik.se/Frameset_Content.asp?SubPage=3&HeadPage=212
Denne har jeg brukt et par ganger med kanonresultater..
EDIT: Eller ja, Boulder Buster er et utmerket alternativ til snigeldynamit, vet dog ikke om det var det du mente..?
http://www.sbteknik.se/Frameset_Content.asp?SubPage=3&HeadPage=212
Denne har jeg brukt et par ganger med kanonresultater..
Kanon, det der ser ut til å fungere bra. Skal ned i berget en bit for et bassengbygg. Har prøvd snigeln før, men man er vel for rastløs til å vente på virkningen
Håper de har det på Cramo da jeg sannsynligvis leier boret der. Takk for hjelpen!
Steinsprenger er et annet navn for det samme. Man bruker kruttladninger. En tennladning og eventuelt en boosterladning. Jeg har sprengt bort 6 kubikk berg med denne metoden og jeg kan sterkt anbefale det. Moro er det også
. Hvis du skal ned i et berg bør du absolutt bruke en metode som flytter stein. Snegle-dynamitt sørger bare for at det sprekker i beste fall.
Det finnes også en metode som heter safex, men jeg har ikke testet det selv.
/CC
Det finnes også en metode som heter safex, men jeg har ikke testet det selv.
/CC
Hei, kan du fortelle mer om hvordan du fikk bort 6 kubikk fjell med steinsplitteren? Jeg har selv fått fjernet ca 5 m3 fjell med en trykkluftsdrevet fjellboremaskin og en elektrisk hulk, og det støvet og bråkte noe infernalsk, så det anbefaler jeg ikke. Jeg har fortsatt cirka 5 m3 fjell jeg gjerne skulle hatt bort. Men da kan det ikke bråke og støve så mye. Når det gjaldt hulken, sprakk den massiv granitthall.
Fungerer det også med en "steinsplitter"?
Det jeg vil vite er hvor mange hull du var nødt til å lage og hvor lang tid det tok?
Da jeg brukte en "hulk" kunne den ikke sprekke mer enn cirka 20-25 cm store steinbiter, og det trengtes mer enn 500 hull og det tok ca 200 mantimer å sprekke fjellet. Dette ble veldig dyrt til slutt da Cramo tok ca 3000 kr inkl. mva/dag for utstyret.
Fungerer det også med en "steinsplitter"?
Det jeg vil vite er hvor mange hull du var nødt til å lage og hvor lang tid det tok?
Da jeg brukte en "hulk" kunne den ikke sprekke mer enn cirka 20-25 cm store steinbiter, og det trengtes mer enn 500 hull og det tok ca 200 mantimer å sprekke fjellet. Dette ble veldig dyrt til slutt da Cramo tok ca 3000 kr inkl. mva/dag for utstyret.
Det var utrolig slitsomt, så mye kan jeg si og skittent ikke minst. Det slitsomme var å bore hullene og å pigge bort halvløse steinblokker og frakte bort all stein. Selve sprengningen var bare moro. Det ble omtrent 10 borehull per kubikk berg skulle jeg tippe. Problemet var at ikke alle hull kunne brukes så effektivt. De var nødt til å være helt vanntette for at det skulle bli skikkelig sprengeffekt, så var det viktig at man sprengte passe mye berg om gangen ellers løsnet ikke berget og man måtte pent bore nye hull. Jeg registrerte ikke nøyaktig hvor mye tid jeg brukte på sprengningen, men jeg tror det var 3 eller 4 helger.
Kan dessverre meddele alle lovlydige at man må ha sprengningssertifikat for å bruke steinsprengeren. Tror ikke man trenger det for å kjøpe eller oppbevare, frakte osv. men skulle det gå galt når du sprenger så er det nok mindre bra. Tror det var fordi hvis man "boostar" med typ tre ladninger i et hull så får man samme effekt som dynamitt.
He, he. Merket det. Fant en steinblokk i takrennen da jeg skulle rense løv i vår.Fein skrev:
Man trengte ingen "sprengarkort" for å leie på vangeskog eller andre utleiefirmaer i Göteborg iallfall, men det er kanskje brukerens ansvar?
/CC
Tror det er som med biler. Du trenger ikke førerkort for å kjøpe, lagre, men du får jo ikke bruke. Trist synes jeg, kjedelig om steinblokken lander på naboen og så får man problemer ut av bare h-***e fordi man ikke hadde sprengkort.
chris47 skrev:
Hva går man egentlig på som amatør?
Tipper det ikke er helt bra å skyte stein på naboen selv om man har sprengingskort :-?
Forsikringsselskapene har kanskje synspunkter, hva vet jeg?
Selv skulle jeg ønske det var fjell på tomten... føles på et vis mer stabilt enn torv & leire :
Tipper det ikke er helt bra å skyte stein på naboen selv om man har sprengingskort :-?
Forsikringsselskapene har kanskje synspunkter, hva vet jeg?
Selv skulle jeg ønske det var fjell på tomten... føles på et vis mer stabilt enn torv & leire :
Det var mest det med forsikringer jeg tenkte på.
så er vel det som er ulovlig aldri til fordel om man blir tatt. og det gjør man jo om man skyter stein rundt hele bygda. man kan kanskje til og med bli tiltalt for uaktsomhet med eksplosiv materiale. Politiet pleier ikke bli glade på de som sprenger minibanker og Securitas biler. De har antagelig ikke sprengkort ;D
så er vel det som er ulovlig aldri til fordel om man blir tatt. og det gjør man jo om man skyter stein rundt hele bygda. man kan kanskje til og med bli tiltalt for uaktsomhet med eksplosiv materiale. Politiet pleier ikke bli glade på de som sprenger minibanker og Securitas biler. De har antagelig ikke sprengkort ;D
Ubbe skrev:
Sprenging er farlige greier skal dere ha klart for dere..........når vi sprengte stoppet jeg en syklist på sykkelbanen langs tomtegrensen, dette var en flyktning som ikke forsto et ord norsk, knapt engelsk heller for den delen. Etter å ha yppet ordene "blast" "explosives" samt "big booom" fikk han det travelt med å snu sykkelen, jeg sa at han bare skulle vente med å passere en stund.......da kom "big booom" og raskere enn øyet så hadde flyktningen sluppet sykkelen, kastet seg flat på asfalten med hendene knyttet over bakhodet 
Stakkaren var nok vant til verre "booom"
Ved en annen anledning stoppet jeg en grinekjerring som kom syklende, da ble jeg skjelt ut over hvorfor jeg ikke hadde informert:
“-Jeg har ikke lest noe i avisen om noen avsperring, JEG MÅ JO HJEM NÅ!”
Kjerringjævel rent ut sagt >
Samtidig ble R50 bygd om noen mil herfra, flere hundre biler ble stoppet ved sprengningene uten at det ble annonsert i avisene.........men EN kjerring som blir stoppet i 2 minutter må begynne å hyle :
Stakkaren var nok vant til verre "booom"
Ved en annen anledning stoppet jeg en grinekjerring som kom syklende, da ble jeg skjelt ut over hvorfor jeg ikke hadde informert:
“-Jeg har ikke lest noe i avisen om noen avsperring, JEG MÅ JO HJEM NÅ!”
Kjerringjævel rent ut sagt >
Samtidig ble R50 bygd om noen mil herfra, flere hundre biler ble stoppet ved sprengningene uten at det ble annonsert i avisene.........men EN kjerring som blir stoppet i 2 minutter må begynne å hyle :
Tenk hvor mye morsommere det er å sprenge militært! 
Sprengstoff har betydelig bedre kløft enn alt som finnes på det sivile markedet. For ikke å snakke om at folk har større respekt for avsperringer hvis det står grønnkledde menn med automatvåpen ved dem...
Sprengstoff har betydelig bedre kløft enn alt som finnes på det sivile markedet. For ikke å snakke om at folk har større respekt for avsperringer hvis det står grønnkledde menn med automatvåpen ved dem...