Hei,

vi flyttet til ny leilighet i et hus modell eldre (bygningsår 1762) og har kommet et godt stykke på vei med å få den dit vi vil ha den.

Blant annet ønsket vi å sette opp en lampe av modellen 2356 (her) som har en litt krøkkete festemekanisme etter min mening. Men fin er den.

Uansett, jeg begynte å ta vekk takrosetten som var i plast, fjernet den gamle takkroken som satt i en metallbrikke (ca 5 cm i diameter), boret og satte plugg som jeg ga en dose lim i bunnen for å være på den sikre siden.

Når jeg skal feste opp festemekanismen merker jeg at den ene skruen oppfører seg litt merkelig, nesten som når man borer i gipsplater og skruen bare snurrer uten å gripe. Stopper opp, og ser at pluggen har sluppet helt, og at en stor mengde tak rundt hullet *også* har løsnet.

Så nå står jeg med et eldgammelt tak med et stort hull i og har ingen anelse om hvordan i all verden jeg skal løse dette.

Bilder:
Tak med et stort hull og løs puss, synlig rundt en gammel takrosett i plast. Området rundt hullet ser skadet ut og trenger reparasjon. Hul i gipsplaten i taket med skadet dekorativt stukatur rundt; eksponert puss og treverk, med elektrisk ledning synlig.

Min første tanke er å rense bort alt løst materiale, og så sparkle hele hullet og gjøre hulltakningen på nytt og sette enda grovere plugg, men jeg vet ikke helt om det er riktig tenkt.

Det er i rekkefølge fra ytterlaget: gipsplate, en eller annen form for puss eller lignende, siv og så trebjelkelag

Hvor dypt til bjelkelaget? Lang skrue med krok hvis det finnes eller skjøte (sveise) på en lang skrue på en krok.

3 cm omtrent.

Vi kommer ikke til å kunne sette en krok øht for den lampen.

Den festes ved å skru opp en treplate direkte mot taket, deretter en metallbit som man fester selve lampen i.

Ta lengre treskruer og skru i treplankene over sivmatten og pussen. Ingen plugger er nødvendig.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
F falkn skrev:
Ta lengre treskrue og skru i treplankingen over sivmatten og pussen. Ingen plugger nødvendig.
Er det så enkelt? For det ville jo ha vært faaaaantastisk :)

hsd
Et gammelt tips som funker i tre
Rens ut dårlig materiale, spikk til en passende treplugg, kapp ferdig i riktig lengde og dypp i trelim, slå pluggen inn med en hammer
Vent en time så er det bare å skru (ev. forbore)

Jeg testet the quick and dirty-forslaget av falkn - og det funker kjempebra.

Man (jeg) burde gjøre det mer ordentlig, men vi totalrenoverte leiligheten på 5 uker uten hjelp (bortsett fra eldragning) så jeg føler meg også litt ...ferdig med å gjøre alt ordentlig. :)

P pert_ skrev:
Jeg testet the quick and dirty-forslaget av falkn - og det funker asbra.

Man (jeg) burde gjøre det mer ordentlig men vi totalrenoverte leiligheten på 5 uker uten hjelp (bortsett fra eldragning) så jeg føler meg også litt ...ferdig med å gjøre alt ordentlig. :)
Det er så ordentlig det blir.

F falkn skrev:
Det er så ordentlig det blir.
Absolutt, ikke så jeg mente. Skiten sitter som berget.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.