Hei alle sammen!
Jeg har et litt uvanlig spørsmål, og dermed ber jeg dere om å ikke skrive stygge kommentarer.
Slik ser situasjonen ut.. Jeg har en teknisk bachelorgrad innen bygg.. Da jeg var ferdig med studiene, kom jeg inn i eiendomsbransjen og jobbet med drift og vedlikehold med vekt på byggservicearbeider.. Dette er noe jeg egentlig ikke vil jobbe med, jeg vil inn i entreprenørbransjen.. Jeg har begynt å se litt på jobben som arbeidsleder og vurderer å begynne å sende inn søknader for denne yrkesrollen..
Derimot er jeg litt usikker når det gjelder arbeidsoppgavene som en arbeidsleder har.. Jeg har studert grunnleggende konstruksjon, husbyggingsteknikk m.m. Jeg har også relevant erfaring takket være min nåværende stilling, da det er veldig mange byggservicejobber som jeg bestiller og inspiserer, så det har jeg ganske god kontroll på.. Derimot mangler jeg to ting som jeg ikke helt vet om inngår i en arbeidsleders oppgaver. Det er først og fremst utsetting. Jeg har veldig lite erfaring med dette.. Og kurs i geodesi har jeg ikke.. Derfor spør jeg dere om dette er vanlige arbeidsoppgaver for en arbeidsleder og om jeg i det hele tatt er egnet for rollen hvis jeg mangler denne erfaringen..
Ville vært veldig takknemlig om jeg fikk svar på mine spørsmål og overveielser..
Jeg har et litt uvanlig spørsmål, og dermed ber jeg dere om å ikke skrive stygge kommentarer.
Slik ser situasjonen ut.. Jeg har en teknisk bachelorgrad innen bygg.. Da jeg var ferdig med studiene, kom jeg inn i eiendomsbransjen og jobbet med drift og vedlikehold med vekt på byggservicearbeider.. Dette er noe jeg egentlig ikke vil jobbe med, jeg vil inn i entreprenørbransjen.. Jeg har begynt å se litt på jobben som arbeidsleder og vurderer å begynne å sende inn søknader for denne yrkesrollen..
Derimot er jeg litt usikker når det gjelder arbeidsoppgavene som en arbeidsleder har.. Jeg har studert grunnleggende konstruksjon, husbyggingsteknikk m.m. Jeg har også relevant erfaring takket være min nåværende stilling, da det er veldig mange byggservicejobber som jeg bestiller og inspiserer, så det har jeg ganske god kontroll på.. Derimot mangler jeg to ting som jeg ikke helt vet om inngår i en arbeidsleders oppgaver. Det er først og fremst utsetting. Jeg har veldig lite erfaring med dette.. Og kurs i geodesi har jeg ikke.. Derfor spør jeg dere om dette er vanlige arbeidsoppgaver for en arbeidsleder og om jeg i det hele tatt er egnet for rollen hvis jeg mangler denne erfaringen..
Ville vært veldig takknemlig om jeg fikk svar på mine spørsmål og overveielser..
haavard.. Tusen takk for svaret.. Men hvis man kommer som ny til et slikt yrke, får man internopplæring først? For jeg kan håndverksyrkene veldig godt.. Jeg er veldig flink på byggfysikk, kjenner til bygglovene og normene veldig godt.. Der er min sterke side.. Men akkurat måleinstrumentene gruer jeg meg for.. Det er virkelig min akilleshæl!
Det er jo perfekt ved et jobbintervju å ha et område som du vet er din svakhet, men gjerne vil fordype kunnskapene dine i! For meg som ikke vet hva geodesi er, så høres det ut som at å lære seg utsetting (det vet jeg hva er) er en ganske smal sak sammenlignet med mye av det andre du nevnte som dine sterke sider! Stå på og søk jobbene du vil ha! La arbeidsgiveren sortere deg bort, ikke gjør det selv.
Helt riktig innstilling! Det er jo arbeidsgiveren som vet hvilke krav som stilles, og da er det opp til arbeidsgiveren å avgjøre om man er rett mann/kvinne for jobben. Hvis man sorterer seg selv bort, kommer man til å gå arbeidsløs hele livet. Forskjellen mellom å drive et firma, som jeg gjør, og å være ansatt, er at den ansatte trenger ikke å søke flere jobber når de har fått en jobb - jeg derimot... søker jobber (kunder) hver dag... og det er opp til den nye kunden å avgjøre om jeg er rett mann for jobben uansett hvor flink og serviceinnstilt mine øvrige kunder mener jeg er. Det høres verre ut enn det er, men hvis man ser krasst på saken så er det slik...Totte_S skrev:Det er jo perfekt ved et jobbintervju å ha et område som du vet er din svakhet men gjerne vil fordype din kunnskap i! For meg som ikke vet hva geodesi er, høres det ut som at å lære seg utsättning (det vet jeg hva det er) er en ganske smal sak sammenlignet med mye av det andre du ramset opp som dine sterke sider! Stå på ditt og søk jobbene du vil ha! La arbeidsgiveren sortere deg bort, ikke gjør det selv.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Utsatter er en egen tjeneste på de fleste større byggeplasser. Ellers leier man inn tjenesten fra firmaer som driver med sånt. Den eneste utsättningen du vil utføre er med meterstokk...
Derimot er det et krav at du er:
stressresistent
erfaren
velutdannet
empatisk
bestemt
snartenkt
analytisk
kommunikativ
tydelig
rolig
oppfinnsom
glad
menneskelig
innovativ
metodisk
nytankende
økonomisk
modig
humoristisk
teknisk
administrator
ordensmenneske
klarsynt
stadig tilgjengelig per telefon

Derimot er det et krav at du er:
stressresistent
erfaren
velutdannet
empatisk
bestemt
snartenkt
analytisk
kommunikativ
tydelig
rolig
oppfinnsom
glad
menneskelig
innovativ
metodisk
nytankende
økonomisk
modig
humoristisk
teknisk
administrator
ordensmenneske
klarsynt
stadig tilgjengelig per telefon
Nå skal jeg ikke male fanden på veggen her, men utsikting på bygg kan kreve en del geodesikunnskaper, det kommer litt an på hva det er man gjør. Handler det bare om å få veggene i lodd og vinkelrette etc. så lærer man seg det ganske raskt, men hvis det handler om å tolke en tegning og beregne koordinater for bygningens hjørner så man ikke havner for nær eiendomsgrensen, eller regne riktig på gulvhøyder og tilkoblingshøyder til VA så gjelder det å vite hva man holder på med, spesielt hvis det er flere forskjellige koordinatsystem involvert. Det finnes mange eksempler på husgrunner som har havnet for nær grensen, eller for høyt eller for lavt, og må rives eller flyttes med store kostnader og forsinkelser som følge.
Nå forsvinner jo Måleinstruksen snart og erstattes av formuleringer i nye PBL, men de fleste kommuner opprettholder et krav om at den som får gjøre utsikting har mangeårige teoretiske og praktiske erfaringer med måleteknisk arbeid.
Nå forsvinner jo Måleinstruksen snart og erstattes av formuleringer i nye PBL, men de fleste kommuner opprettholder et krav om at den som får gjøre utsikting har mangeårige teoretiske og praktiske erfaringer med måleteknisk arbeid.
Hei igjen alle sammen. Jeg vil takke for disse interessante svarene, og kan faktisk si at jeg føler meg veldig oppmuntret.
Stringfellow Hawke: Du har nevnt en del egenskaper som en arbeidsleder bør ha. Derimot kan jeg ikke helt la være å merke at mange av disse egenskapene er rake motsetninger til hverandre.. For eksempel er egenskapene analytisk og metodisk rake motsetningen til kvikktenkt.. Hvis jeg er analytisk så tenker jeg nøye gjennom før jeg svarer.. Å være kvikktenkt tolker jeg som at det finnes litt impulsivitet bakt inn der også..
b8q: Ja, det var dette jeg prøver å få svar på.. De fleste jeg har snakket med svarer at arbeidslederen har ansvaret for oppstilling innvendig dvs regelvegger, hulltaking etc.. Bygningen i seg selv samt dens lokalitet på eiendommen pleier ifølge dem, innmålingsingeniører og innmålingsteknikere ha hånd om.. Dette er hva jeg har oppfattet av dem.. Jeg tør gjette også at dette kanskje varierer fra sted til sted eller mellom organisasjoner?
Med vennlig hilsen/ Ronken!
Stringfellow Hawke: Du har nevnt en del egenskaper som en arbeidsleder bør ha. Derimot kan jeg ikke helt la være å merke at mange av disse egenskapene er rake motsetninger til hverandre.. For eksempel er egenskapene analytisk og metodisk rake motsetningen til kvikktenkt.. Hvis jeg er analytisk så tenker jeg nøye gjennom før jeg svarer.. Å være kvikktenkt tolker jeg som at det finnes litt impulsivitet bakt inn der også..
b8q: Ja, det var dette jeg prøver å få svar på.. De fleste jeg har snakket med svarer at arbeidslederen har ansvaret for oppstilling innvendig dvs regelvegger, hulltaking etc.. Bygningen i seg selv samt dens lokalitet på eiendommen pleier ifølge dem, innmålingsingeniører og innmålingsteknikere ha hånd om.. Dette er hva jeg har oppfattet av dem.. Jeg tør gjette også at dette kanskje varierer fra sted til sted eller mellom organisasjoner?
Med vennlig hilsen/ Ronken!
Høres ut som om jeg og de du har snakket med tenker ganske likt. Bygningens utvendige form og plassering bør nok overlates til målingsteknikere, men øvrig byggmåling og -utstikking, for eksempel merke ut plasseringen av innervegger, krever ingen lang utdannelse. Og bare fordi man har _ansvar_ for at noe blir gjort, betyr det ikke at man alltid må gjøre det selv. Deleger oppdraget til noen som kan.
Jeg kan ikke byggebransjen, men er derimot både en erfaren rekrutterer og sjef i selskapet der jeg jobber. Det beste rådet har du allerede fått, søk på jobbene! La den som søker ansatte avgjøre OM du passer, regner med at man bruker seg av intervjuer også i din bransje, så det er bare å dra dit og fortelle hvem du er og hvorfor du skal ha jobben. Vet du noe om dine svakheter, så er det snarere et pluss (hos meg i alle fall
spesielt hvis du er ivrig etter å utvikle deg på det området.
En arbeidsleder hos meg forventes (akkurat som jeg selv forventes å gjøre) å lede arbeidet, ikke gjøre alt selv. Man får rekruttere folk som kan det man ikke kan eller vil selv, og delegere til de som er flinke til nettopp det.
Søk på jobbene! Det er ikke utviklende å være 25 år på samme sted, gullklokker og vaser finnes å kjøpe
En arbeidsleder hos meg forventes (akkurat som jeg selv forventes å gjøre) å lede arbeidet, ikke gjøre alt selv. Man får rekruttere folk som kan det man ikke kan eller vil selv, og delegere til de som er flinke til nettopp det.
Søk på jobbene! Det er ikke utviklende å være 25 år på samme sted, gullklokker og vaser finnes å kjøpe
Generelt sett kan man si at Arbeidslederen har ansvar for utsetting (En av mange ansvarsområder). Det er som flere sier, for å fastsette bygningens plassering på eiendommen, tar man hjelp av en måletekniker. Deretter avhenger det litt av prosjektets størrelse og kompleksitet. F.eks. ved bygging av flerfamiliehus tar man normalt inn en måletekniker ved noen anledninger for å sette ut stållinjer. Enten bare på første plan eller på hvert nye dekke. Ved bygninger med større kompleksitet kan man også la en måletekniker sette ut vegger (eks. vegger med relativt stor radius).
For øvrig kan man si at den utsettingen som krever totalstasjon gjøres av en måletekniker og resten av en arbeidsleder. (det forekommer at man også kjøper inn øvrig utsetting).
Hjelpemidler som arbeidslederen bruker ved utsetting er alt fra tommestokk, vater, linje- og loddelaser, nivelleringsinstrument mm. og i visse tilfeller totalstasjon. Noen utdanning får du nok ikke, men utsetting må man lære seg på byggeplassen og det kommer man inn i etter hvert.
Det vanskelige er ikke selve utsettingen, men å tolke tegningene samt å gjøre riktige vurderinger om hva man kan endre på og hva den eventuelle endringen medfører av konsekvenser. Så kan man ikke alltid bygge slik som en arkitekt/konstruktør har tegnet.
Til slutt kan jeg vel si at det skiller seg selvsagt fra selskap til selskap.
For øvrig kan man si at den utsettingen som krever totalstasjon gjøres av en måletekniker og resten av en arbeidsleder. (det forekommer at man også kjøper inn øvrig utsetting).
Hjelpemidler som arbeidslederen bruker ved utsetting er alt fra tommestokk, vater, linje- og loddelaser, nivelleringsinstrument mm. og i visse tilfeller totalstasjon. Noen utdanning får du nok ikke, men utsetting må man lære seg på byggeplassen og det kommer man inn i etter hvert.
Det vanskelige er ikke selve utsettingen, men å tolke tegningene samt å gjøre riktige vurderinger om hva man kan endre på og hva den eventuelle endringen medfører av konsekvenser. Så kan man ikke alltid bygge slik som en arkitekt/konstruktør har tegnet.
Til slutt kan jeg vel si at det skiller seg selvsagt fra selskap til selskap.
Du har allerede fått mange kloke svar, så jeg tenker å dele litt av mine erfaringer som byggearbeidsleder. I en periode på ca 10 år jobbet jeg som det, og hele tiden på større industribygg. Jobben som arbeidsleder er veldig krevende og stressende, ofte handler jobben om å være løpegutt for både sjefen og byggarbeiderne. Samtidig er det en variert og morsom jobb. Man lærer veldig mye både om mennesker og byggeteknikk. Hvis det oppstår en type konflikt på byggeplassen kan man havne i en vanskelig posisjon mellom "gutta" og plassjefen. Så jobben krever, i tillegg til det som er skrevet ovenfor, at du ikke er redd for konflikter, og du bør ikke ha anlegg for magesår. Magen min tålte ikke jobben som arbeidsleder, så det var magen som avsluttet min arbeidslederkarriere.
Lykke til med å finne en arbeidslederjobb hos en bra byggefirma.
Lykke til med å finne en arbeidslederjobb hos en bra byggefirma.
Klikk her for å svare