På en sommerhyttevegg må vi bytte gammel sprukket fjellpanel. Veggen vender mot nordøst med ca 75 m til havet. Hytta ble bygget på 40-tallet, står på fjell og brukes bare om sommeren. Isoleringen besto opprinnelig av sagflis og ble senere forbedret med isoporkuler som ble skyflet ned i veggen fra loftet. Vi skal nå rense veggen for all gammel isolering og panel (unntatt de tre øverste panelrekkene under takutstikket som ser friske ut). Hytta sto først på søyler. Senere ble det laget en sementgrunn i veggtykkelse mellom søylene.
På de vertikale fasadespikreradene ser det ut som om veggstenderne ikke er jevnt fordelt; altså ikke bare med 60 cm mellomrom.
Fjellpanelen er innkjøpt og gjæret i endene som skal bli knuter. Varmforzinket trådspiker, mineralullsplater og vindsperre er kjøpt inn.
På veggen som er ca 7m lang og 2,7 m høy m finnes det et vindu.
Men så? Hva gjør man når gammel isolasjon, panel og vinduslister er fjernet?
1. Jeg har sett på gamle spikrader at det må gå en veggstender til høyre for vinduet. Til venstre for den bør det finnes en vinduskarme, kanskje med en sprekk imellom med klosser i? Hvordan gjør jeg med isolering og vindsperre ved vinduet; helt opp til stenderen? og helt opp til karmen?
2. Hvordan skjærer man lettest og best til isolasjonen?
3. Hvor mye overlapp skal man ha på vindsperren som jo legges på horisontalt nedenfra og oppover veggen?
4. Hvordan legges fjellpanelen på? Begynner man nedenfra; nærmest grunnen og fortsetter oppover?
5. Skal man gjøre noe isolasjonsmessig spesielt på oversiden av grunnen og i jevn høyde med innergulvet?
6. Hvor høyt skal isoleringen legges? Der panelen under takutstikket begynner? Eller har det noe med konstruksjonen til loftet å gjøre?
/undrende Teba
På de vertikale fasadespikreradene ser det ut som om veggstenderne ikke er jevnt fordelt; altså ikke bare med 60 cm mellomrom.
Fjellpanelen er innkjøpt og gjæret i endene som skal bli knuter. Varmforzinket trådspiker, mineralullsplater og vindsperre er kjøpt inn.
På veggen som er ca 7m lang og 2,7 m høy m finnes det et vindu.
Men så? Hva gjør man når gammel isolasjon, panel og vinduslister er fjernet?
1. Jeg har sett på gamle spikrader at det må gå en veggstender til høyre for vinduet. Til venstre for den bør det finnes en vinduskarme, kanskje med en sprekk imellom med klosser i? Hvordan gjør jeg med isolering og vindsperre ved vinduet; helt opp til stenderen? og helt opp til karmen?
2. Hvordan skjærer man lettest og best til isolasjonen?
3. Hvor mye overlapp skal man ha på vindsperren som jo legges på horisontalt nedenfra og oppover veggen?
4. Hvordan legges fjellpanelen på? Begynner man nedenfra; nærmest grunnen og fortsetter oppover?
5. Skal man gjøre noe isolasjonsmessig spesielt på oversiden av grunnen og i jevn høyde med innergulvet?
6. Hvor høyt skal isoleringen legges? Der panelen under takutstikket begynner? Eller har det noe med konstruksjonen til loftet å gjøre?
/undrende Teba
Oi, så mange spørsmål.
Skal prøve å svare på noen.
1. Skjær til smale biter av isolasjonen for å "dreve" rundt vinduene. Slik at du får det tett.
Deretter:
Vindsperren bør alltid sitte under og også skjøtes under en tynn lekt, f.eks. 22x45.
Den er dessuten til for å forlenge livet på fjøspanelen da man får en luftspalte bak panelet.
Lektene spikrer du altså utenpå vindsperren. Men mellomrommet bak panelet bør dekkes nederst med et tynt insektsnett.
2. Du kan bruke en vanlig gammel husholdningskniv. Men sørg for å ha et bryne/slipestein tilgjengelig så du kan slipe kniven ofte. Å skjære isolasjon er lett hvis man har en skarp kniv. Ellers finnes det spesielle kniver å kjøpe i byggevarehandelen.
Et rett bord er dessuten bra å ha når du skal skjære. Skjær isolasjonen ½ til 1 cm bredere enn mellomrommet.
3. Skjøt under lektene som jeg beskrev ovenfor. Loddrett eller horisontalt har ingen betydning bare du skjøter over en stender med lektene utenpå.
4. Nedenfra. Spikre med 1 spiker på hver stender der fjøspanelen er som tykkest.
5. ?
6. Det avhenger av takkonstruksjonen. Hvis vinden luftes gjennom gavlene kan du sette panel helt opp. Ellers må du sørge for å etterlate en liten luftspalte øverst. Sett også en remse insektsnett her.
Øvrige tips:
Pensle endene på fjøspanelen med utvannet maling eller grunning før du monterer, så sprekker de ikke så lett i fremtiden. Spesielt de gjærede hjørnene.
Skal prøve å svare på noen.
1. Skjær til smale biter av isolasjonen for å "dreve" rundt vinduene. Slik at du får det tett.
Deretter:
Vindsperren bør alltid sitte under og også skjøtes under en tynn lekt, f.eks. 22x45.
Den er dessuten til for å forlenge livet på fjøspanelen da man får en luftspalte bak panelet.
Lektene spikrer du altså utenpå vindsperren. Men mellomrommet bak panelet bør dekkes nederst med et tynt insektsnett.
2. Du kan bruke en vanlig gammel husholdningskniv. Men sørg for å ha et bryne/slipestein tilgjengelig så du kan slipe kniven ofte. Å skjære isolasjon er lett hvis man har en skarp kniv. Ellers finnes det spesielle kniver å kjøpe i byggevarehandelen.
Et rett bord er dessuten bra å ha når du skal skjære. Skjær isolasjonen ½ til 1 cm bredere enn mellomrommet.
3. Skjøt under lektene som jeg beskrev ovenfor. Loddrett eller horisontalt har ingen betydning bare du skjøter over en stender med lektene utenpå.
4. Nedenfra. Spikre med 1 spiker på hver stender der fjøspanelen er som tykkest.
5. ?
6. Det avhenger av takkonstruksjonen. Hvis vinden luftes gjennom gavlene kan du sette panel helt opp. Ellers må du sørge for å etterlate en liten luftspalte øverst. Sett også en remse insektsnett her.
Øvrige tips:
Pensle endene på fjøspanelen med utvannet maling eller grunning før du monterer, så sprekker de ikke så lett i fremtiden. Spesielt de gjærede hjørnene.
Klikk her for å svare