(la denne under Mark & Grund, men kom på at den mer hører hjemme her...får gjerne fjernes fra Mark & Grund)

Hei, vi har et ca 100 år gammelt uthus (16m2) som er gedigent bygget med platevegger, liggende panel, og som står på en grunnmur/sokkel som stikker opp ca 25 cm fra bakkenivået på utsiden (se bilde).

Sokkelen er støpt med kalkbruk og naturstein i mindre dimensjon. Inne i huset er det i prinsippet jordgulv. Det er altså ikke snakk om noen ekte torpargrunn, det finnes ingen ventilering, ingen gulvbjelkelag.

Vi vil renovere, legge et gulv (tre eller kanskje marktegl) og må da drenere, da svillen i og for seg ser ut til å ha klart seg, men visse deler av veggene nederst er ille berørt av fukt, og også deler der man tidligere ser ut til å ha forsøkt å lage et gulv (ligger en linoleums matte på halvråtne bjelker/spont i en del av husets "gulv"...)

Jeg ser to alternativer - i begge tilfeller vil jeg grave ut jord og frilegge berget som jeg tror ligger noen desimeter ned. Så fyller jeg på med grus/pukk.

Så kan man vel i prinsippet sette et gulvbjelkelag typ flytende eller fast mot svillen, liggende på det kapillærbrytende gruset, og tregulv på dette. Jeg skal jo ikke ha oppvarmet i det hele tatt, og da trenger man vel knapt gjøre blindbunn etc i gulvregelverket.

Andre varianten er at man støper en plate rett og slett på gruset, og lar eksisterende sokkel/mur agere kantbjelke typ (observer at jeg har null peiling på disse tingene så jeg kan være helt på jordet :) ) Da kunne man kanskje bore i sokkelen og sette inn armeringsjern som går inn i platen for å liksom bygge bedre sammen og forsterke eksisterende mur. På denne platen kan jeg så sette gulvtegl så det passer inn med gamle stilen (ville synes merkelig med betonggulv i dette 100-årige uthuset).


Jeg tror dog at tregulv ville passe best, og være enkleste løsningen selvfølgelig. Vil helst ikke legge det på en støpt plate, føles som det kommer til å bli fuktproblemer med kondens i det rommet. Har dere noen tips hva gjelder å sette inn et gulv i et slikt rom, skal man skru bjelkesko på svillen, og la det være et rom mellom nye gulvbjelker ned til grusen? Eller støpe pilarer for bjelkebærere som holder gulvbjelkelaget?

Takk for svar!
 
  • Diagram av uthusfundament med brädväggar, syll, gjuten kantsockel och marklager markerade. Visar jord och berg under byggnad.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.