Ja som topic beskriver så har jeg revet kjellergulvet og har planer om å legge fliser der nede.

Jeg har en plan som jeg skulle ønske at dere kunne se på og deretter evaluere og kanskje komme med tips og ideer. I dag er det revet helt ned til platen, min plan er å

1. Lage/kjøpe "plastklosser" som er ca 100x100x20mm (BxLxH) og plassere dem symmetrisk over hele platen.

2. Så bygge jeg en ramme med 45-trelister som hviler på disse "plastklossene".

3. I med isolasjon mellom listene som også hviler på "Plastklossene". (frigolit? cellplast?)

4. På med gulvgips og så er det bare å legge fliser.

På denne måten får jeg en luftlomme på 2 cm overalt (bortsett fra der klossene er plassert) samt at ingen levende materialer ligger mot platen.

Er det bare å kjøre på med dette, eller hva synes dere?

Spontant sier jeg "nja". Riktignok får du ikke noe organisk i direktekontakt med platen, men om du har fukt som trenger opp fra bakken gjennom platen kan den (med din løsning) ikke ventileres bort uten å bli værende i rommet mellom gulvene. Det blir fuktig og stillestående luft, og å ha trelekter i det miljøet høres tvilsomt ut.

For at den løsningen skulle fungere bra trenger du å ha vifter som sirkulerer luften under platen.

Bit i det sure eplet og gjør jobben skikkelig istedenfor; bil bort betongen, grav ut, isoler med cellplast, støp ny betong (med eventuell gulvvarme), legg fliser direkte på betongen.

Den gamle konstruksjonen var plast+45reglar med isopor mellom samt spon og heldekkende teppe.

og ideen er nå at jeg skal hakke bort hele platen? Det kan vel ikke være det eneste alternativet?

Se på nivell eller granab og la deg inspirere av deres løsning med ventilert undergulv. Eller så kjøper du hele rasket av dem.

Du har tre alternativer, som jeg ser det:
1: Bila bort, grav ut, legg isolasjon, støp ny plate med gulvvarme og til slutt fliser på dette (så har jeg gjort).
2: Ventilert undergulv, som arne nevner (jeg har ingen erfaring med disse).
3: Dropp gulvvarme og legg fliser direkte på den gamle platen (enklest og billigst og duger nok bra hvis du ikke skal bo i kjelleren)

Jeg er ikke interessert i verken å kjøre bil, eller legge inn gulvvarme. Og aller helst også slippe å avrette. Men jeg vil for den saks skyld heller ikke ha et kaldt uisolert gulv.

Men hvis jeg bygger som mitt første innlegg beskriver og legger inn et rør på hver side av rommet opp i respektive vegg og med tilkobling til et ventilasjonsdon, alternativt en "badrumsfläkt" fra PAX eller lignende.

Da burde jeg jo ha den funksjonen jeg er ute etter, et isolert gulv med luftlomme hvis luft kan ventileres.

Høres ut som et problemfritt kjellergulv for meg.

Synspunkter?

PatrikElektriker skrev:
Jeg er ikke interessert i å verken bryte opp, eller legge inn gulvvarme. Og aller helst også slippe å flyte.
Men jeg vil for den saks skyld heller ikke ha et kaldt uisolert gulv.

Men hvis jeg bygger som mitt første innlegg beskriver og legger inn et rør på hver side av rommet opp i respektive vegg og med tilkobling til et ventilasjonsuttak, alternativt en "baderomsvifte" fra PAX eller lignende.

Da burde jeg jo ha den funksjonen jeg er ute etter, et isolert gulv med luftlomme hvis luft kan ventileres.

Synspunkter?
Bortsett fra om sommeren der fuktigheten i den varme uteluften vil kondenseres i den kalde gulvkonstruksjonen. Føles som at det kan bli et ganske fint basseng der.

PatrikElektriker skrev:
Jeg er ikke interessert i å verken pigge, eller legge inn gulvvarme. Og aller helst også slippe å flyte. Men jeg vil for den saks skyld ikke heller ha et kaldt uisolert gulv.

Men om jeg bygger som mitt første innlegg beskriver og legger inn et rør på hver side av rommet opp i respektive vegg og med tilknytning til et ventilasjonsdon, alternativt en "baderomsvifte" fra PAX eller lignende.

Synspunkter?
I mine ører høres det ut som en betydelig mer komplisert måte å fikse et kjellergulv enn å pigge opp den gamle betongen og gjøre rett fra grunnen av. Du får ikke noe varmt gulv i en kjeller med klinkers uten gulvvarme tror jeg, men jeg har aldri gjort noe kjellergulv uten gulvvarme, derimot gått på mange kalde klinkergulv i kjeller.

Hvis du skal ventilere gulvet ville jeg anbefale å kopiere nivell el lignende heller enn å finne på egne løsninger, det er jo en grunn til at de systemene som finnes ser ut som de gjør, vanskelig å tro at det bare er å erstatte med noen plastdeler, 2 rør og en vifte.

PatrikElektriker skrev:
Jeg er ikke interessert i å hverken pikke, eller legge inn gulvvarme. Og aller helst også slippe å flyte.
Men jeg vil for den sakens skyld ikke ha et kaldt uisolert gulv.
Leiebolig kanskje kunne være noe for deg? ;)

Bedre idé:

Gjør skikkelig rent. Legg S200 Cellplast eller lignende, typ 50mm. På det legger du dampbarriere. På det legger du så gulvspon. Oppå legger du så gulvgips som limes og skrus i gulvsponen, men pass på å ikke bruke for lange skruer så du punkterer dampbarrieren.

Billig, raskt og ingen organiske materialer. Fungerer fint i vår kjeller (men vi har laminatgulv i stedet for gulvgips og klinker).

Kommer det masse fukt ut av platen så er det ikke så mye å gjøre med det, da er det nok på tide å pigge opp den.

Mikael_L
PatrikElektriker skrev:
Den gamla konstruktionen var plast+45reglar med frigolit emellen samt spån och helteckningsmatta.
Hvordan så alt ut da, når du rev det ut?
Hadde du noen påvekst et sted?
Virket det fuktig?

Dr Fozz skrev:
Bedre idé:

Gjør skikkelig ordentlig rent. Legg S200 Cellplast eller lignende, typ 50mm. På det legger du dampsperre. På det legger du så gulvspån. Oppå legger du så gulvgips som limes og skrus i gulvspånen, men pass på at du ikke bruker for lange skruer så du punkterer dampsperren.

Billig, raskt og ingen organiske materialer. Fungerer fint i vår kjeller (men vi har laminatgulv i stedet for gulvgips og klinker).

Kommer det masse fuktighet ut av platen så er det ikke så mye å be for, da er det nok på tide å pigge opp den.
Fuktigheten må jo ta veien et sted, og hvis man gjør på din måte vil den sannsynligvis vandre til tilstøtende gulvkonstruksjoner eller vegger. Da må man sikre disse også.

du kan legge platon matte oppbrettet et par cm opp på veggene og deretter støpe med gulvvarme eller gjøre noe annet på den.

images

Samme sak med platon, du flytter eventuell fukt til nærliggende konstruksjoner. Er de av tre eller annet organisk materiale så er det nok ikke å anbefale.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.