Hei, Jeg har et fritidshus i Sörmland i nærheten av Flen. Huset ble bygget i 1969.
Ved terrassen finnes det en vindusparti med fire 8-16 vinduer med koblede rammer.
Veggen de sitter i er laget av stående veggstendere 35x120 mm med en avstand på 80 cm. Imellom disse sitter vinduene. Øverst sitter det en bjelke 45x120 som er innfelt i disse veggstendere. Vil nå fjerne vinduene og sette inn et foldedørsparti for å åpne opp passasjen til terrassen som er på utsiden. Foldedøren krever 330 cm åpning.
Fjerner jeg vinduene rekker det til dette. Men jeg må da forsterke åpningen med en type balk. Jeg tenkte da å sette en 45x195 mm T24 på utsiden innfelt i veggstendere.
Spørsmål... Er det tilstrekkelig? Holder de eksisterende veggstendere for lasten? Tror at huset er i snø sone 2 og vi har betong takstein. Vedlagt tre skisser.
Jeg klarte faktisk å lese dem også før det siste forsøket, som dog er best. Du har altså tre takstoler med c/c 800 mm som vil havne på bæringen. Overslagsmessig føles det litt knapt, så det beste er å regne på det. Da ville jeg trengt å vite takets bredde. Jeg forutsetter at det ikke finnes noe på loftet.
Du klarer ikke dette med vanlig konstruksjonsvirke, men du trenger en limtrebjelke, forslagsvis 115x225 mm. Den dimensjonen kan erstattes av en smalere og høyere (90x270) eller en tykkere og lavere (215x180). Du har tre takstoler med ganske store laster (når det har snødd) som skal veksles av.
Du klarer ikke dette med vanlig konstruksjonsvirke, uten du trenger en limtrebjelke, for eksempel 115x225 mm. Den dimensjonen kan erstattes av en smalere og høyere (90x270) eller en tykkere og lavere (215x180). Du har tre takstoler med ganske store laster (når det har snødd) som skal forsterkes.
Hei igjen. Takk for ditt svar, jeg sjekket selv også i Moelvens limtreapp. Men nå lurer jeg... den gamle bæringen (45x120) sitter jo igjen på innsiden av veggskallene. Kan man da ikke gå ned noe i dim. på den nye limtrebjelken? Jeg trenger litt lavere høyde pga. plassmangel for den nye foldedøren som skal være i den nye åpningen. Kanskje 90x225 mm. Hva tror du?
Om du kan komplettere den eksisterende 45x120 regelen med en nesten like stor til så de sammen danner en 45x225 regel og skruelim dem sammen med limtrebjelken så burde 90x225 kunne være nok.
Hei. Mener du at man feller inn en til 45x120 UNDER den eksisterende 45x120 regelen?
Så vet jeg ikke hvordan du mener å skruvlimme sammen den pakken med LT 90x225? For den sitter jo på utsiden?
Beste hilsener Rolf
Jeg gikk glipp av din skisse. Innser at skruvlimning ikke er et alternativ. Det er dessverre håpløst å regne ut hvor mye din eksisterende bjelke kan avlaste limtrebjelken. Det kreves en form for symmetri eller samvirke gjennom skruvlimning for det. Med det aktuelle utseendet kan du ikke gå ned til 90x225. Mitt grunnforslag er 115x225.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.