Hei!

Har et spørsmål angående trykkimpregnert trevirke;
Jeg diskuterte med en snekker angående bruk av trykkimpregnert trevirke NTR A i en konstruksjon over bakken. Bare deler av konstruksjonen ville komme i kontakt med jord eller vegetasjon, og da mener snekkeren at alt annet trevirke like gjerne kan være av lavere "trykk-klassifisering" (AB eller B) siden NTR A er utviklet for å motstå bakteriene som finnes i bakken som forårsaker råte. "Det er bare i kontakt med jord at NTR A er bedre" hevder snekkeren. "NTR AB eller B har samme motstandsdyktighet over bakken som NTR A" ifølge hans mening altså.

Stemmer det? Jeg trodde at NTR A har bedre råtemotstand i alle situasjoner, så å si. Selv om NTR AB holder rimelig godt, holder NTR A enda lenger... (jo, jeg vet at NTR A kun "bør" brukes i kontakt med bakken).

Noen som vet?

/Micc

A er beskyttelsesklasse 4 og AB er 3. Finnes vel 1-5 om jeg ikke husker feil...

Jo høyere beskyttelsesklasse desto bedre. Mer inngående enn det kan jeg egentlig ikke, du får vel gi deg i kast med å lese standarder Eller håpe at noen andre kan utdype!

Jo, min grunntanke har jo vært at jo bedre beskyttelsesklasse desto bedre. Men denne snekkeren mener altså at beskyttelsen i NTR A-klassifisert virke først og fremst gjelder "råte skapt av bakterier i jord". Høres jo rart ut synes jeg...

Type.

C
Sist redigert:
Takk, ja så virker det jo å være!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.