23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
Hva trenger dere å oppnå for U-verdi med veggen og totalt i huset?Johannes Carlsson skrev:
En plate blir enklere å bryte kuldebroen på.
Du kan kjøre halv tømmer i henhold til bildet som ren fasade. Deretter lar du en 70mm stamme være bærende for taket.
Plate, 70mm bærende stamme innvendig. Utenpå stammen legger du to lag pir og deretter for fasaden regner du opp 45mm og bygger med trepanel som ser ut som tømmer.
Taket isoleres som veggen med PIR oppå råsponten.
Det blir en liten kuldebro der takbjelkene går ut gjennom veggen men det er nok greit.
En vegg i et lavenergihus trenger ofte å komme ned i en U-verdi: 0,08 W/m2°C for at man skal kunne regne det hjem.Rejäl skrev:
Pleier å innebære en vegg som er ca: 500mm
Da er det ekstremt viktig at den er helt helt tett, ellers vil du få dårligere isolasjon samt problemer med fuktighet direkte.
følgende står i min håndbok om lavenergihus:
"Valg av fasademateriale har ingen betydning for selve energibruken og fasadens U-verdi men bør velges med omhu for den allerede tykke ytterveggen. Det er altså en fordel å velge et fasademateriale som ikke ytterligere bygger på tykkelsen på fasaden. Fasadeplater av fibersement eller stein har for eksempel mindre tykkelse enn en teglfasade."
Det er litt derfor jeg sier at tømmer er dårlig, det blir bare som et veldig tykt fasademateriale.
"Valg av fasademateriale har ingen betydning for selve energibruken og fasadens U-verdi men bør velges med omhu for den allerede tykke ytterveggen. Det er altså en fordel å velge et fasademateriale som ikke ytterligere bygger på tykkelsen på fasaden. Fasadeplater av fibersement eller stein har for eksempel mindre tykkelse enn en teglfasade."
Det er litt derfor jeg sier at tømmer er dårlig, det blir bare som et veldig tykt fasademateriale.
O oliven1 skrev:
Om du nå har en håndbok som sier noe annet er det enda merkeligere at du tidligere påstod at tømmer aldri skulle fungere.O oliven1 skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Men om du ikke bygger på maks bygningsareal er det irrelevantO oliven1 skrev:følgende står i min håndbok om lavenergihus:
"Valg av fasademateriale har ingen betydning for selve energibruken og fasadens U-verdi men bør velges med omsorg for den allerede tykke ytterveggen. Det er altså en fordel å velge et fasademateriale som ikke ytterligere bygger på tykkelsen på fasaden. Fasadeplater av fibercement eller sten har eksempelvis mindre tykkelse enn en teglfasade."
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 299 innlegg
Positivt under noen aspekter absolutt. Men du har omtrent samme temperatur på luften i LLVP som vannet i gulvvarmen.O oliven1 skrev:
Klart hyggelig med gulvvarme men det er tross alt langsommere regulering og du kan ikke håndtere transientene like effektivt. Så blir det litt mer varmetap ettersom gulvet er varmere. Dog marginal forskjell så det bør ikke avgjøre
snabb fråga hur många kvm lågenergihus har du bygg?F fribygg skrev:
jag har byggt uppemot 40 000kvm uppdelat på olika storlekar från ett par 100kvm upp till över 12 000kvm stora byggnader
det går men det er ikke rimelig, blir ikke mye igjen.F fribygg skrev:
deretter sier jeg at alle som ikke har bygget et lavenergihhus vet nok ikke hvilken enorm nøyaktighet det kreves når man prosjekterer bygningen, det handler ikke om å velge rett materiale bare men hver konstruksjonsløsning er utrolig viktig.
har man ikke gjort det før så kommer man ikke lykkes direkte.
tok oss mange forsøk før vi fant gode løsninger.
man må finne nye løsninger på alt, alt som er standard skal utfordres.
du kan ikke montere et vindu som man alltid gjør, du kan regle en vegg som man pleier gjøre osv...