23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
Jeg derimot kunne tenke meg å bygge i halvtimmer, men da måtte det være en bygning som vedfyrt badstue som ikke skal isoleres eller holdes permanent oppvarmet.J Jochi skrev:
J Jochi skrev:
Hvorfor skulle det suge fukt til innsiden? Ytterveggen vedlikeholder man, tenker jeg, slik at den ikke trenger å byttes. Et godt takutspring beskytter mot regn og snø.
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 078 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.078 innlegg
Spennende tråd, selv om den kanskje begynner å spore av. Vacuum paneler og romisolering er overdrevet i sammenhengen. Jeg tror, uten å ha regnet på det, at med 400+mm tykke mineralullvegger og ordentlig utførelse spiller varmekilde mindre rolle. Sånn der acktank/vvb som er solfangerkompatibel og koble til en vannmantlet skorstein på den lille ovnen og en gulvvarmesløyfe så tror jeg at man kan oppnå meget god energiprestasjon. Litt mer usikkert dog om man vil oppfylle visse normer som ikke gir rom for Åsanisse-bygge.
Skal man bygge et veldig lite hus vil man helst ikke ha 400 isolasjon om det blir det samme med 250 mm i et annet materiale. Nesten helt avgjørende vil jeg si.Karrock skrev:
Spennende tråd, selv om den kanskje begynner å urarte. Vacuum paneler og romisolering er overdrevet i sammenhengen.
Jeg tror, uten å ha regnet på det, at med 400+mm tykke mineralullvegger og ordentlig utførelse spiller varmekilde mindre rolle. En slik acktank/vvb som er solfangerkompatibel og koble til en vannmantlet skorstein på den lille ovnen og en gulvvarmeslynge så tror jeg at man kan få meget god energiprestasjon. Litt mer usikkert dog om man vil oppfylle visse normer som ikke gir rom for Åsanisse-bygge.
Vannmantlet skorstein høres ut som en tanke. Kunne koble den til varmtvannsberederen som du skriver. Høres litt overkill ut med gulvvarme her imo.
Skal man bygge et isolert attefallshus tror jeg ikke at halv-tømmer er noe smart valg heller, om den brukbare gulvflaten blir større med et annet fasademtrl som ikke er dyrere.Ulltand skrev:
Skal man bygge et svært lite hus vil man helst ikke ha 400 isolasjon om det blir det samme med 250 mm i et annet materiale. Nesten helt avgjørende vil jeg si.
Vannmantlet skorstein høres ut som en tanke. Kunne koble den til varmtvannsberederen som du skriver. Høres litt overkill ut med gulvvarme her imo.
Tenker du deg plate på mark?
Det er sant man kan jo øke gulvflaten litt til med en annen konstruksjon. Nå har vi et fulltømmerhus ved siden av, så det kunne sett bra ut med tømmer eller lignende.F fribygg skrev:
Det er en bergknatt, så det blir plintgrunn er tanken.
Vurder såle på mark hvis du skal bygge i henhold til Attefallsreglene, det gir mer plass inne i huset, noe som er fornuftig hvis du planlegger en hems.Ulltand skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 300 innlegg
En plate blir enklere å bryte kuldebroen på. Du kan bruke halvstokk som på bildet som ren fasade. Deretter lar du en 70mm stender være bærende for taket.
Platesystem, 70mm bærende stender innvendig. Utenpå stenderen legger du 2 lag pir og deretter for fasaden slår du opp 45mm og bygger med trepanel som ser ut som tømmer. Taket isoleres som veggen med PIR oppå rupanelet. Det blir en liten kuldebro der takbjelkene går ut gjennom veggen, men det er nok greit.
Platesystem, 70mm bærende stender innvendig. Utenpå stenderen legger du 2 lag pir og deretter for fasaden slår du opp 45mm og bygger med trepanel som ser ut som tømmer. Taket isoleres som veggen med PIR oppå rupanelet. Det blir en liten kuldebro der takbjelkene går ut gjennom veggen, men det er nok greit.
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 078 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.078 innlegg
Edit: jeg klarer visst ikke å sitere.
Ulltand: I pris og kompleksitet synes jeg ikke gulvvarme er overkill. 100m plastslange og en liten shunt/sirkulasjon. I sammenligning med llvp og ftx som ble nevnt tidligere, høres det både enkelt og billig ut for meg, siden man uansett trenger noe for varmtvann.
Kanskje blandet jeg det sammen, trodde det var ts som ville ha 500mm mineralull først og andre som kom med mer avanserte materialer.
Ulltand: I pris og kompleksitet synes jeg ikke gulvvarme er overkill. 100m plastslange og en liten shunt/sirkulasjon. I sammenligning med llvp og ftx som ble nevnt tidligere, høres det både enkelt og billig ut for meg, siden man uansett trenger noe for varmtvann.
Kanskje blandet jeg det sammen, trodde det var ts som ville ha 500mm mineralull først og andre som kom med mer avanserte materialer.
Sist redigert:
men du motsier deg selv.Ulltand skrev:
Skal man bygge et meget lite hus vil man helst ikke ha 400 isolasjon om det blir det samme med 250 mm i et annet materiale. Nesten helt avgjørende vil jeg si.
når man bygger lite vil man selvfølgelig maksimere arealet og det går ikke sammen med passivhus.
og da er jo virkelig tømmer ingenting du vil ha da "mister" du ca 250 mm som du kunne nyttet til konstruksjonen med isolasjon i?
Hvorfor skriver du om passivhus @oliven1 ?O oliven1 skrev:
TS funderer jo rundt et Nullenergihus, noe du ser om du tar deg tid til å lese tråden.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 300 innlegg
Ulempen er at gulvvarme er tregt. LLVP blir raskere i en hytte og slår av varmen straks solen titter frem og varmer.Karrock skrev:
Edit: Jeg klarer visst ikke å sitere.
Ulltand: Når det gjelder pris og kompleksitet synes jeg ikke gulvvarme er overkill. 100m plastslange og en liten shunt/sirkulasjon. I sammenligning med llvp og ftx som ble nevnt tidligere høres det både lett og billig ut for meg, siden man uansett trenger noe til varmtvann.
Kanskje blandet sammen, trodde det var ts som ville ha 500mm mineralull først og andre som kom med mer avanserte materialer.
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 078 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.078 innlegg