O oliven1 skrev:
de går men det är ikke rimelig, blir ikke mye igjen.
Den oppfatningen deler jeg.

Hvor mange energivennlige tømmerhus har du bygget?

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:

Hvor mange energigjerrige tømmerhus har du bygget?
Spørsmålet er vel hvor mange passiv- eller nullenergihus som er bygget av tømmerstokker, jeg gjetter svært få…

• Liker
oliven1
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:

Hvor mange energieffektive tømmerhus har du bygget?
ingen, men det er jo ikke tømmeret i seg selv som er energieffektivt på noen måte.

tømmeret vil kun fungere som et kledningselement på rammen som er lavenergi.
så kunne montert tømmer utenpå hvilket som helst hus av de jeg har bygget.

O
Rejäl skrev:
Spørsmålet er vel hvor mange passiv- eller nullenergihus er bygd av tømmerstokker, jeg gjetter veldig få...
vil si at du har helt rett der.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
inga, men det är ju inte timret i sig som är energisnålt på något viss.

utan timret kommer endast fungera som bekländnadselement på stommen som är lågenergi.
så skulle kunna monterat timmer utanpå vilket hus av dom jag byggt som helst.
Du har tydligen inte läst tråden ännu, ingen påstår att halvtimmret som TS avser använda är energisnålt.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:
Du har tydeligvis ikke lest tråden enda, ingen påstår at halvtømmeret som TS har tenkt å bruke er energieffektivt.
har du bygd et eneste nullenergi-/passivhus?

O oliven1 skrev:
har du bygget et eneste nullenergi/passivhus?
Jeg har privat bygget et par energisnille tømmerhus, og tradisjonelle Attefallshus med rammestolpe. Jeg oppfatter at det er et enkelt småhus i Attefalls størrelse som TS vurderer og avstår fra å nevne hva jeg har vært med på yrkesmessig da det ikke har noen relevans for spørsmålet i tråden.

Har du @oliven1 bygget noe eneste energisnilt hus i Attefalls størrelse? Eller har du kanskje erfaring med Nullenergihus?

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
O
F fribygg skrev:
Jeg har privat bygget et par energieffektive tømmerhus, og tradisjonelt Attefallshus med bindingsverk. Jeg oppfatter at det er et enkelt småhus i Attefallsstørrelse som TS vurderer, og avstår fra å nevne hva jeg har deltatt i yrkesmessig da det ikke har noen relevans for spørsmålet i tråden.

Har du @oliven1 bygget noe eneste energieffektivt hus i Attefallsstørrelse? Eller har du kanskje erfaring med Nullenergihus?
har bygget utrolig mange kvm lavenergihus som passivhus og nullenergihus.
løsningene for et stort hus på 10 000kvm og et på 100kvm er nøyaktig de samme.

kan man bygge det ene så kan man det andre.

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Er det større varmetap fra en godt isolert plate på mark med gulvvarme enn fra en bjelkelag på søyle som TS funderer på?
Vil påstå at bjelkelaget på søyle bør ha større varmetap. Grunnen er at det sirkulerer luft under bjelkelaget som er kaldere enn grunnens temperatur.

O
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Skulle hevde at bjelkelaget på søylefundament bør ha større varmetap. Årsaken er at det sirkulerer luft under bjelkelaget som er kaldere enn jordens grunnleggende temperatur.
bjelkelag på søylefundament går aldri å løse et lavenergihus med.
må være såle på bakken så du kan regne med tregheten fra grunnen.

en kald vinterdag med -16 grader utendørs skulle jo innebære at man har -16 grader under huset

O oliven1 skrev:
bjelkelag på plint går aldri å løse et lavenergihus med.
må være plate på marken så du kan regne hjem tregheten fra marken.

en kald vinterdag med -16 grader utendørs ville jo bety at man har -16 grader under huset
Kommer ikke det an på geografisk beliggenhet?

• Liker
Ulltand og 1 annen
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
har bygget utrolig mange kvm lavenergihus som passivhus og nullenergihus. løsningene for et stort hus på 10 000kvm og et på 100kvm er eksakt de samme.

kan man bygge det ene så kan man det andre.
Husk at bare fordi du har bygget mange lavenergihus betyr det ikke at du automatisk har rett. Det går fortsatt å bygge i mengder av forskjellige varianter, man må bare ha kontroll på grunnfysikken og målet.

For noen år siden ~10 var det litt halvbesværlig å finne gode leverandører til komponenter for lavenergihus. I dag er det forholdsvis enkelt å finne passivhus vinduer og dører. Selv om pene dører i riktig stil kan være vanskelig. Der kan man jo med fordel bygge en kald gang som sluse.

• Liker
Ulltand og 2 andre
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jeg har bygget opp mot 40 000kvm fordelt på ulike størrelser fra et par 100kvm opp til over 12 000kvm store bygninger
Du mener kanskje at du yrkesmessig vært involvert i 40 000m2? Er dine yrkesmessige erfaringer fra store bygg relevant for tråden som handler om en tenkt sommerhytte, Attefallstort, Nollenergihus og med halvtimmerfasade, kan du anvende dine kunnskaper på den størrelsen av bygning TS funderer på, eller tenker du å fortsette i at det ikke går an å bygge med tømmer?

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
bjelkelag på søyle kan aldri brukes til å løse et lavenergihus med.
må være såle på marken så du kan regne inn tregheten fra marken.

en kald vinterdag med -16 grader utendørs ville jo bety at man har -16 grader under huset
Absolutt, men det går å løse uansett. Det blir da lignende forutsetninger for gulvet som for veggen.
Markens treghet spiller ikke en kritisk rolle selv om det er triveligere med noen plussgrader enn minus.

Vil man bygge på en bergknaus uten å lage en haug med grus rundt huset foreslår jeg allikevel at man bygger ned en mur eller lignende først og så innenfor denne jevner ut og isolerer. Klart unødvendig med kald trekk under bjelkelaget.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
bjelkelag på plint går aldri å løse et lavenergihus med.
Sparer denne uttalelsen for fremtiden.
TS eller noen andres bygge kommer vel en gang til å bli klassifisert og godkjent som lavenergihus og dermed bevise at det går an å bygge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.