23.450 lest ·
260 svar
23k lest
260 svar
Nullenergihus Attefall. Hvordan ville dere gjort det?
ingen, men det er jo ikke tømmeret i seg selv som er energieffektivt på noen måte.F fribygg skrev:
tømmeret vil kun fungere som et kledningselement på rammen som er lavenergi.
så kunne montert tømmer utenpå hvilket som helst hus av de jeg har bygget.
Du har tydligen inte läst tråden ännu, ingen påstår att halvtimmret som TS avser använda är energisnålt.O oliven1 skrev:
Jeg har privat bygget et par energisnille tømmerhus, og tradisjonelle Attefallshus med rammestolpe. Jeg oppfatter at det er et enkelt småhus i Attefalls størrelse som TS vurderer og avstår fra å nevne hva jeg har vært med på yrkesmessig da det ikke har noen relevans for spørsmålet i tråden.O oliven1 skrev:
Har du @oliven1 bygget noe eneste energisnilt hus i Attefalls størrelse? Eller har du kanskje erfaring med Nullenergihus?
har bygget utrolig mange kvm lavenergihus som passivhus og nullenergihus.F fribygg skrev:Jeg har privat bygget et par energieffektive tømmerhus, og tradisjonelt Attefallshus med bindingsverk. Jeg oppfatter at det er et enkelt småhus i Attefallsstørrelse som TS vurderer, og avstår fra å nevne hva jeg har deltatt i yrkesmessig da det ikke har noen relevans for spørsmålet i tråden.
Har du @oliven1 bygget noe eneste energieffektivt hus i Attefallsstørrelse? Eller har du kanskje erfaring med Nullenergihus?
løsningene for et stort hus på 10 000kvm og et på 100kvm er nøyaktig de samme.
kan man bygge det ene så kan man det andre.
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 300 innlegg
bjelkelag på søylefundament går aldri å løse et lavenergihus med.Johannes Carlsson skrev:
må være såle på bakken så du kan regne med tregheten fra grunnen.
en kald vinterdag med -16 grader utendørs skulle jo innebære at man har -16 grader under huset
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 300 innlegg
Husk at bare fordi du har bygget mange lavenergihus betyr det ikke at du automatisk har rett. Det går fortsatt å bygge i mengder av forskjellige varianter, man må bare ha kontroll på grunnfysikken og målet.O oliven1 skrev:
For noen år siden ~10 var det litt halvbesværlig å finne gode leverandører til komponenter for lavenergihus. I dag er det forholdsvis enkelt å finne passivhus vinduer og dører. Selv om pene dører i riktig stil kan være vanskelig. Der kan man jo med fordel bygge en kald gang som sluse.
Du mener kanskje at du yrkesmessig vært involvert i 40 000m2? Er dine yrkesmessige erfaringer fra store bygg relevant for tråden som handler om en tenkt sommerhytte, Attefallstort, Nollenergihus og med halvtimmerfasade, kan du anvende dine kunnskaper på den størrelsen av bygning TS funderer på, eller tenker du å fortsette i at det ikke går an å bygge med tømmer?O oliven1 skrev:
Allvitende
· Västra Götaland
· 12 300 innlegg
Absolutt, men det går å løse uansett. Det blir da lignende forutsetninger for gulvet som for veggen.O oliven1 skrev:
Markens treghet spiller ikke en kritisk rolle selv om det er triveligere med noen plussgrader enn minus.
Vil man bygge på en bergknaus uten å lage en haug med grus rundt huset foreslår jeg allikevel at man bygger ned en mur eller lignende først og så innenfor denne jevner ut og isolerer. Klart unødvendig med kald trekk under bjelkelaget.