K
Okei, så på noen klipp på yourube og der rant det jo ikke ut en jævla masse på gulvet... Jeg må fylle på baljen etter 4 cm snitt, så er vannivået langt under minimum og da fyller jeg opp til maks.

Stenk opplever jeg ikke i alle fall.. Jeg orker dog ikke mekke DIY, så jeg drar nok og kjøper Ryobin, den virker smartere med balje.

Er det ikke selvsagt at man bruker en vannkjølt/smurt sag, slip eller hva det enn måtte være, utendørs eller der litt vannsøl ikke kan skade?

• Liker
Bengt65
  • Laddar…
K
Muligens, men man skal vel ikke behøve å ringe brannvesenet for å låne en tankbil som kan pøse vann i beholderen mens man kapper for å slippe å stoppe etter 4 cm for å fylle på?

• Liker
megajocke og 1 annen
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Muligens, men man skal vel ikke trenge å ringe brannvesenet for å låne en tankbil som kan fylle på vann i beholderen mens man kapper for å slippe å stoppe etter 4 cm for å fylle på?
Er det så ille?
Har lånt og kjørt billige flissager, men husker ikke at det trengte å fylles på vann under bruk.
Tips: Ta med litt vann i en bøtte, så slipper du kaste bort penger på å ringe 112.

Kjøpte en Herkules flis/klinkerkap på Bauhaus for 10 år siden. Den står i et stativ med vannbalje. Har kjørt to store bad med stein og flis. Kjøkken, lite toalett og gang. Den har vært utlånt til fullfliselagt kjeller og flere baderomsprosjekter. Tror jeg ga under 1500 for den da. Litt rust på den nå, men den tuffar på fremdeles.

Takk for tipsene! Jeg har samme problem med min Herkules/Einhall TC som jeg testkjørte for første gang i dag, at den gjerne vil slå av hjørnet når man sager gjennom det siste. Tipset om å bytte slipevæske var også verdifullt. For øvrig, min erfaring er at snittet blir finere med glasuren opp, å la bladet møte baksiden først, akkurat som med sirkelsag (men motsatt). Jeg prøvde også å gjøre kanten i 45 grader. Funket ganske bra men det blir til å presisjonssage.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Er det ikke selvsagt at man bruker en vannkjølt/smurt sag, slip eller hva det enn måtte være, utendørs eller der litt vannsøl ikke kan skade?
Nei, det synes ikke jeg.
Man vil ha alt så nært som mulig, for når man først flislegger er det litt tidspress involvert da limet tørker/hudner seg. Å da måtte løpe ut (og kle på seg hver gang) fungerer ikke.
Men jeg forbereder meg med plast på bordet der sagen står, evt. beskytter veggen bak m.m.

JanneJanne123
Kommer vel an på hvordan man planlegger? Man trenger jo ikke dra ut all fix på en gang, og når man nærmer seg en vanskelig del med kapninger kan man jo rett og slett vente med å dra ut fix til etter at man har kuttet.

Jeg la en kronglete overflate med flere kappede enn det var hele biter.
Slo ut min senterlinje med laseren og satte alle hele fliser, deretter målte jeg alle som skulle kappes og la dem på prøve så de skulle passe før festemassen kom frem igjen.

Ellers er det bare til å være rask eller plastre inn rommet der du har sagen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.