Jo, jeg kommer nok til å bruke dorocell, nettopp på grunn av får gode priser direkte fra fabrikken som ligger i nærheten der jeg bor.
Men dessverre gikk jeg glipp av kanontomten jeg skulle bygge på, det var en masse naboer som begynte å krangle akkurat når vi skulle skrive kjøpekontrakten.... så nå holder jeg på å lete etter ny tomt, men siden jeg er ganske kresen på beliggenheten, så virker det som det vil ta en stund.
men ser frem til å bygge med dorocell når det blir aktuelt:)
Jeg kanskje får leie deg, Tyresö, når det blir dags?:)
Du trenger nok å puste inn litt frisk nordlandsluft i stedet for de der avgassene i Oslo:P

Tyresö
imported_jo skrev:
men ser frem til å bygge med dorocell når det blir aktuelt:)
Jeg kanskje må hyre deg, Tyresö, når tiden er inne?:)
Du trenger nok å puste litt frisk nordlandsluft i stedet for de der avgassene i Oslo:P

Joda, jeg har også vært oppe i Åre for noen år siden og pumpet betong i isoporvegger. 5% av mine pumpejobber skjer i resten av Sverige - kan være hvor som helst.

Det eneste viktige du skal tenke på med betongen er: Enkelte betongstasjoner anbefaler at man skal bruke en redusert 8-16 betong, som resulterer i at 8-16 steinen pakker seg på armeringsjernene, og fordi man ikke kan bruke vibratorstav til denne typen støpning, blir det da en luftlomme i veggen = katastrofe !!!

Uansett hva noen sier, skal man ALLTID bruke 0-8 betong og helst en synkmål så nær 200 - 220 som mulig (våt S4 eller stiv S5). En tommelfingerregel for å få riktig støpehastighet er: helst ikke mer enn 1 m støpehøyde/time og man skal fylle på 4 runder før man er oppe i full vegghøyde.

Følger man den tommelfingerregelen, så blir det ingen katastrofegjøtning - med isoporblokker som går i stykker - som resulterer i betong som spruter ut over hele byggeplassen.

Min høyde rekord for å pumpe betong i isoporblokker i en enkelt støpning - og med vellykket resultat, er en isoporvegg som var 6,7 m høy. Jeg måtte holde en så lav støpehøyde-hastighet at hele støpningen tok 10 timer - men isoporblokkene holdt (Dorocell-blokker).

Kan villig innrømme at jeg var veldig skeptisk til at de nederste isoporblokkene skulle holde hele støpningen...

Ok, det virker som du vet hva du driver med:)
Selv er jeg snekker og har bygget mange hus, men dessverre er det ingen kunde som har nappet på disse byggesystemene hittil, så jeg får vel skaffe meg erfaringen når jeg bygger for meg selv...
Du kan vel sende PM med dine kontaktopplysninger så kan jeg høre fra meg når det blir aktuelt?

Tyresö
Dessverre, dette forumet får ikke fungere som oppdrag for forretningsdrivende....da blir man utestengt....
Jeg er lei for det, men jeg kan derimot, via forumet forklare hvordan du skal gjøre det.

Tyresø,
kan du ikke fortelle litt mer om å pøse i Thermomur?
Hvor ofte sprekker de? Er det i så fall fordi man har gjort noe feil?
Hvordan har folk løst ikke-rett vinkler?
Går det an å støpe f.eks. fullhøydevegg og samvirkedekke i en støping? Har du gjort det?

Sorry, mange spørsmål, men det begynner å nærme seg en beslutning.

:)

Tyresö
Følger du bare mitt råd som jeg ga i innlegg #32

"Uansett hva noen sier, skal man ALLTID bruke 0-8 betong og helst et slumpmål så nær 200 - 220, som mulig (bløt S4 eller stiv S5). En tommelfingerregel for å få riktig støpehastighet er: helst ikke mer enn 1 m støypehøyde/time og man skal fylle på 4 runder før man er oppe i full vegghøyde".

Så er det aldri noen problemer.

Ikke-rettvinklede hjørner avstives med stendere og skjøtene tettes med fugeskum. Jeg har aldri hørt om hva et "samverkansbjälklag" er for noe - men jeg gjetter at du mener om det går an å gjøre en vegg-støping og dekke-støping i en eneste støping - ABSOLUTT IKKE. Betongen i veggene må først tørke i minst 1 uke før du belaster dem med betongvekten fra en dekke-støping = vekter på 40 - 80 tonn for en vanlig villa.

Betong veier 2,3 tonn/m3 og dekket bør være minst 20 cm tykt - da er det enkelt for deg å regne ut hva vekten på dekket blir.

Jeg skal sørge for å følge rådene dine! :)

Tror jeg var litt uklar når det gjelder å støpe en bue samtidig. Med jeg mener et bjelkelag som f.eks. PEVA45 som jo er stemplet cc 2m. Med riktig stempling under kanskje man kunne klare å støpe også dette, tenkte jeg. Men det blir kanskje ikke bra/en umulighet...

Tyresö
Unngå valvstøping samtidig som du støper vegger - betongen i veggene må tross alt ta en enorm belastning fra vekten av valvbetongen, uansett hvor mye du stemper opp. Visst alt er mulig - det går å stemple bort veggbelastningen - men hva gjør du om veggen raser under støpingen? Man gambler ikke med slikt.

Roger that!!

Hei til alle. Kanskje noen vet: 1 tonn betong rekker til ?kvm isopor "durocell", f.eks. Takk for hjelpen!

Hei,
ett ton betong er vel ca 420 liter og det går med ca 150 liter per kvm (i alle fall for Thermomur), så ca 2,8 kvm?

imported_jo skrev:
Jo, jeg kommer nok til å bruke dorocell, nettopp pga de gode prisene direkte fra fabrikken som ligger i nærheten der jeg bor. Men dessverre gikk jeg glipp av kanontomten jeg skulle bygge på, det var en masse naboer som begynte å kverulere akkurat da vi skulle signere kjøpekontrakten... så nå er jeg på jakt etter ny tomt, men siden jeg er ganske kresen på beliggenheten ser det ut til å ta litt tid. Men ser frem til å bygge med dorocell når det blir aktuelt:)
Hvordan har det gått for deg imported_jo? Har det blitt noe hus for deg?

Jeg vet at tråden er litt gammel men jeg er interessert i resultatet. Sitter selv i tidlige husbyggertanker og denne typen "Lego" som Dorocell m.fl. tilbyr virker interessant.

Jeg ble hussbygger selv da jeg fant den optimale måten å bygge et energisnålt reisverkhus. Vi bruker en såkalt lavenergistamme av lettbjelker type masonite. Både veggsøyler og tak.

Tobias_Designer skrev:
Jeg vet at tråden er litt gammel men jeg er interessert i resultatet. Sitter selv i tidlige husbyggertanker og denne typen "Lego" som Dorocell m.fl. tilbyr virker interessant.
Sørg for at byggmesteren du bruker er erfaren "legobygger". Risikoen er stor for at veggene blir skjeve og buktende hvis det slurves og går for fort. Krev at veggene støttes opp dobbelt så mye som byggmesteren har tenkt før støping samt at de ikke glemmer å justere veggene før betongen har herdet. Min erfaring er at å rette opp vegger i etterhand er dyrt, kjedelig og vanskelig å få bra.

Jeg kommer til å bygge med Cellplast Direkts Legolit block. Har ikke funnet så mye informasjon på byggahus-forumet. Det hadde vært fint å høre litt fra noen som har bygget med disse blokkene og hørt deres oppfatning - hva de var fornøyde med og misfornøyde med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.