63.381 lest ·
88 svar
63k lest
88 svar
Noen som har bygget hus med byggelement i EPS?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 innlegg
Fikk tilbud fra cellplastdirekt i dag på min husstamme+tak....ojoj, den summen får ikke plass her.
Avventer tilbud fra Besta får se....
Avventer tilbud fra Besta får se....
Medlem
· 416 innlegg
Blir nok ingenting av besta heller, konstruksjonen er for usikker.
Har snakket med to uavhengige arkitekter som begge fraråder dette byggesystemet, da det ikke har gjennomgått noen tester i det hele tatt. Det finnes risiko for fukt mellom kryssfiner og celleplast over tid, hva skjer da med limingen?
Dessuten ingen videre brannklassifisering.
Bewi gjenstår....
Har snakket med to uavhengige arkitekter som begge fraråder dette byggesystemet, da det ikke har gjennomgått noen tester i det hele tatt. Det finnes risiko for fukt mellom kryssfiner og celleplast over tid, hva skjer da med limingen?
Dessuten ingen videre brannklassifisering.
Bewi gjenstår....
Medlem
· 416 innlegg
over halv million kun material, da var det med yttervegg + tak-eps men ikke bærende limtrekonstruksjon som kommer i tillegg. i tillegg kommer også en stendervegg tett mot yttervegg for installasjonsrom
regnet på bolighus 1-plan 180 kvm
regnet på bolighus 1-plan 180 kvm
Litt Bewi-info på norsk.
http://www.husbygger.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4057
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=6488.0
Hørt med sundolitt og dorocell?
http://www.husbygger.net/index.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4057
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=6488.0
Hørt med sundolitt og dorocell?
Sist redigert:
Medlem
· 416 innlegg
jo har forsøkt å få noe svar fra sundolitt og dorocell, men ikke noe svar ennå.
Angående din fundering kring plwooden og EPS i Besta-blokkene skal det ifølge limkunnige ikke være noen direkte problemer med fukt mellom treet og EPS da Polyuretanlim herder med hjelp av fuktigheten i materialene. Så disse blokkene skal kunne stå ute uten at limingen tar skade. Brannklassifiseringen er jo hva den er.
Medlem
· 416 innlegg
Jo, jeg jobber med lim selv så jeg vet det, men det var på sikt de mente, og de synes at metoden de bruker er for lite testet.
De syntes det var rart at de har et patent men ikke noen som helst testanstalt type sp f.eks.
Kan være enig faktisk.
Snakket med dorocell i går, ble faktisk positivt overrasket av prisen. De skulle regne mer nøyaktig da jeg fikk tegningen min klar.
Ulempen derimot er lavt u-verdi 0,16, det er dårligere u-verdi enn en 45+220+45 mineralullvegg.
Skal dra forbi en markbygger i byen i morgen, han har bewi-system hjemme nå, så man får klemme litt.
De syntes det var rart at de har et patent men ikke noen som helst testanstalt type sp f.eks.
Kan være enig faktisk.
Snakket med dorocell i går, ble faktisk positivt overrasket av prisen. De skulle regne mer nøyaktig da jeg fikk tegningen min klar.
Ulempen derimot er lavt u-verdi 0,16, det er dårligere u-verdi enn en 45+220+45 mineralullvegg.
Skal dra forbi en markbygger i byen i morgen, han har bewi-system hjemme nå, så man får klemme litt.
Medlem
· 416 innlegg
Hei Hålta, nei har ikke bestemt ennå, men kenpo-sandwich.se er mest interessant da den har ferdig utside, noe som gir en veldig prisgunstig og rask løsning.
På den annen side blir det litt forsinket selve "main-house", blir å bygge gjestehuset på 60 kvm først på den 2 hektar store tomten, så blir det verkstedet på 350 kvm i sandwich system med ikke synlig stålstamme beregnet for industrien men overflaten minner om kenpo. Så det vil matche det store bolighuset senere.
Når det gjelder å sammenligne priser på å bygge tradisjonelt og med eps-system er det ikke så stor forskjell i sluttenden, derimot sparer man masse tid, noe som kan bety lavere kostnad hvis man engasjerer håndverkere. Men hvis man ser på materialene så er det ikke stor forskjell.
På den annen side blir det litt forsinket selve "main-house", blir å bygge gjestehuset på 60 kvm først på den 2 hektar store tomten, så blir det verkstedet på 350 kvm i sandwich system med ikke synlig stålstamme beregnet for industrien men overflaten minner om kenpo. Så det vil matche det store bolighuset senere.
Når det gjelder å sammenligne priser på å bygge tradisjonelt og med eps-system er det ikke så stor forskjell i sluttenden, derimot sparer man masse tid, noe som kan bety lavere kostnad hvis man engasjerer håndverkere. Men hvis man ser på materialene så er det ikke stor forskjell.
Medlem
· 416 innlegg
for å utvikle tanken i henhold til ovenstående... materialkostnaden mente jeg er ikke så stor forskjell basert på om man skal ha en pusset fasade. Skal man ha vanlig trepanel så blir det selvfølgelig billigere å bygge tradisjonelt.
Bygde huset mitt delvis med disse blokkene og har selv bare gode erfaringer.
Jeg valgte sundolitt fordi de hadde en løsning for 45° hjørner som jeg har en del av, Dorocell (snart Thermomur) nye blokker lå ellers øverst på listen men falt akkurat på 45-hjørnene, fordelen med Dorocell er at den veggen får en homogen betongvegg, stagene mellom veggene er tynne og ikke i samme materiale som blokkene, tykkere og bedre u-verdi, dessuten er det inngjutte lister i blokkene som man enkelt skrur fast lekter/skivene. dog var de dyrere enn sundolitt-blokkene så jeg sparte en hel del men hadde likevel valgt Dorocells NYE blokker om jeg bare hadde hatt rette vinkler.
Kjempelett å bygge huset sitt på denne måten....
/Glenn
Jeg valgte sundolitt fordi de hadde en løsning for 45° hjørner som jeg har en del av, Dorocell (snart Thermomur) nye blokker lå ellers øverst på listen men falt akkurat på 45-hjørnene, fordelen med Dorocell er at den veggen får en homogen betongvegg, stagene mellom veggene er tynne og ikke i samme materiale som blokkene, tykkere og bedre u-verdi, dessuten er det inngjutte lister i blokkene som man enkelt skrur fast lekter/skivene. dog var de dyrere enn sundolitt-blokkene så jeg sparte en hel del men hadde likevel valgt Dorocells NYE blokker om jeg bare hadde hatt rette vinkler.
Kjempelett å bygge huset sitt på denne måten....
/Glenn
En venn bygde i et av disse systemene, fikk store problemer når han solgte på grunn av mangel på visse godkjenninger. Tror det løste seg til slutt, men mye trøbbel før det..
Det er sånne isoporblokker jeg pumper betong i mer eller mindre hver uke. De vanligste blokkene som brukes er Dorocell pga de er mest prisverdige. De norske Bewi-blokkene er veldig stabile og bra, men de er helt vanvittig dyre å kjøpe. Gjetter at det finnes ca. 25 forskjellige fabrikater som jeg har sett gjennom årene.
Selv ville jeg brukt Dorocell-blokkene pga rimelig innkjøpspris og at de ikke er så skjøre når man pumper betong i dem. Palikka-blokkene er de mest skjøre og dem kan man ikke støpe full vegghøyde samme dag - da sprekker de.
Jeg bor i et trestrukturhus, og den dagen jeg har råd, da sender jeg vårt hus rett ned i en container og bygger et nytt hus på støpt betongplate med innstøpt vannbåren gulvvarme og struktur med Dorocell isoporblokker fylt med betong - som jeg selvsagt pumper i selv. Jeg bruker da også mine egne utviklede betongoppskrifter, som er spesialtilpasset for akkurat isoporblokkstøping.
Jeg har bare gode ting å si om den byggteknikken.....
Selv ville jeg brukt Dorocell-blokkene pga rimelig innkjøpspris og at de ikke er så skjøre når man pumper betong i dem. Palikka-blokkene er de mest skjøre og dem kan man ikke støpe full vegghøyde samme dag - da sprekker de.
Jeg bor i et trestrukturhus, og den dagen jeg har råd, da sender jeg vårt hus rett ned i en container og bygger et nytt hus på støpt betongplate med innstøpt vannbåren gulvvarme og struktur med Dorocell isoporblokker fylt med betong - som jeg selvsagt pumper i selv. Jeg bruker da også mine egne utviklede betongoppskrifter, som er spesialtilpasset for akkurat isoporblokkstøping.
Jeg har bare gode ting å si om den byggteknikken.....