Takk for raskt og verdifullt svar!
Jeg tenker å pusse både ut- og innsiden, men jeg tror likevel at det kan være bra å tette ordentlig før, takk!
Jeg kan se at det finnes halvblokker som kan være bra å bruke ved f.eks. vinduer og dører, selv om det sikkert blir en del kapping i blokkene likevel. Jeg tegner vinduene mine etter blokkene så langt det er mulig. Så få åpnebare som mulig (utrymning/vædring).
Takk også for synspunktet om gulvvarmen. Det er jo tykke vegger så den forstår jeg også.

Så en annonse på en litt større kåk som er bygget med Legolit-blokkene...
http://www.skeppsholmen.se/stockholm/villor?view=Gallery&guid=412QRQAOJFEOJSNQ&preview=0
den finnes vel bare på denne lenken til den er solgt. ��

Hvilken kåk!!
Okei så du tilpasser vinduer etter blokkene, det var jo ganske smart. Ta da typ et 98 vindu i et 100 hull. Vanskelig men skummet når det blir for små sprekker...
Hvordan gjør du med luftspalten når du pusser? Hva skal ha for verdistystem?

Vi har tenkt å pusse huset vårt. Vi er ikke fremme der enda. Men til våren/begynnelsen av sommeren bør vi ha fått det gjort, da det ikke er bra for celleplastblokkene å bli utsatt for sollys. Vi bygger med celleplast direkts legolit. Vi har foreløpig bare fått opp stamme og taket. Selve byggingen med klossene er ganske enkelt. Men i vårt tilfelle valgte vi å velge bort metallstendere som skal tres ned i blokkene og kjørte på 2tom2 stendere isteden, noe som medførte at vi har fått dekke veggene etter hvert som vi bygde dem opp. For at de ikke skulle bli fuktige. Og etter denne regnfulle høsten så har det vært lagom besværlig. Vi bygger et toetasjes hus og har i tillegg plustak 500mm. Vi har ikke lagt gulvvarme i hele platen, men bare i gangen, vaskerommet samt badet. Så tenker vi å bruke oss av FTX-system. Solpaneler på taket og en vannmantlet peis. Alt for å forsøke å få ned driftskostnadene.

Kan legge ved et bilde av hvordan det ser ut i dagslys.

Hus under bygging med stillas rundt, omgitt av snø og trær, under en klar blå himmel.

• Liker
EllEnn
  • Laddar…
Herlig hus Wik83! Antar at plustaket er ferdig med falsplater og alt. Stilig. Tenkte du å pusse selv? Vurderer selv å leie en pussemaskin og være to som pusser begge sidene samtidig? Sjekket med Cten www.cten.se og de anbefaler innvendig gips og et system med fiberpuss utvendig. Ingen luftspalter eller lignende trengs (empame). Det gir en fullgod værbeskyttelse.
Mitt hus blir mer en enplans funkiskasse med i prinsippet flatt tak (3 grader). Jeg tenkte runde ytterhjørnene med ca 10-15 cm radius så jeg behøver nok å lage et verktøy som jeg kan skjære radiusen med glødet tråd/blad.

EllEnn skrev:
Herlig hus Wik83! Antar at plustaket er ferdig med falsplater og alt. Flott. Tenkte du å pusse selv? Jeg vurderer å leie pussemaskin og være to og pusse begge sidene samtidig? Sjekket med Cten www.cten.se og de anbefaler innvendig gips og et system med fiberpuss utvendig. Ingen luftspalter eller lignende trengs (empame). Det gir en fullgod værbeskyttelse.
Mitt hus blir mer en enetasjes funkis med i prinsippet flatt tak (3 grader). Jeg tenkte runde ytterhjørnene med ca 10-15 cm radius så jeg trenger nok lage et verktøy som kan skjære radiusen med glødetråd/blad.
Beklager sent svar :)
Ja taket kom i biter med ferdig platekledning. Pussingen ble ikke gjort i sommer da det trakk ut i tid. Vi parallelbygger en 1,5-etasje garasje også, så etter at taket kom på i fjor så gjorde vi ferdig garasjen slik at vi kunne flytte inn der mens vi bygger ferdig huset. Så fikk vi inn alle vinduer og dører og har tett som galninger.
Det føles som at vi kommer til å la noen andre pusse, jeg vil ha ganske glatt puss og synes at sluttresultatet er viktig der.
Vi vurderer også å pusse ytterveggene (innvendig) med gips, det kan bli en stilig følelse.
Har du kommet noen vei? Ja, verktøy for å skjære cellplasten... vi tok sveisetråd og koblet den til et bilbatteri. Når vi fant riktig tråd så skar det som smør. Det tar litt tid og man kan ikke akkurat fremskynde uten å la den smelte plasten i den takten den kan :)

hei!
mye bra informasjon på denne tråden!
men det jeg lurer på er prisen.

hva koster 1 kvm vegg inkl. betong, armering osv.
igjen takk for all info.

Hei Wik 83. Vi bygger hus med Jackon Thermomur 350. Kan jeg spørre hvordan dere har gjort det med innerveggene og elektrisk trekking av rør og bokser? Har dere brukt OSB+gipsplater på innsiden av ytterveggene? Ble det bra?

Hei. I det systemet som jeg bygger med (legolit) så finnes det hull (loddrett) i celleplastblokkene 50x50mm for å kunne sette inn plastregler som man kunne kjøpe fra leverandøren (veldig dyrt). Jeg valgte i stedet å sette inn 2x2 tommer treverk og deretter festet jeg på 28-70 cc45 liggende på alle vegger og har gipsplatene vannrett. Jeg valgte bort osb og gikk for dobbeltgips på alle yttervegger (bedre lyddemping da celleplast ikke demper lyd spesielt godt). Fremkommeligheten med strømmen ble på den måten veldig enkel. Jeg måtte skjære inn boksene 4-5mm i celleplasten. Det synes jeg fungerte bra for min del. Men i ditt system vet jeg ikke helt hvordan du har det med festepunkter. Du kunne spore strømmen i celleplasten og lime platene direkte på, det var et alternativ som jeg valgte mellom.

Takk for svaret Wik83:)
Jackon har ingen forberedte spor for strøm, men det sitter innstøpte plastremser hver 15 cm som man kan feste lektere og gips i.
OSB-platene tenkte jeg å sette opp for å ha noe å feste hyller, bilder mm. 28x70-lektene som du har er jo også sterke, men det er vanskelig å finne dem bak gipsen. Hvordan fungerer det for dere å sette opp ting? En løsning jeg har vurdert er å i stedet for OSB lekte som du har gjort og i tillegg sette lektene ekstra tett i den høyden som bilder og hyller vanligvis henger, dvs. ca 110-180 cm og rundt vinduer. Hva tror dere i dette forumet om det?

Neste spørsmål: Kan man sette OSB direkte mot EPS hvis vi bruker OSB.. eller trengs det en luftspalte mellom OSB og EPS?

Du kunne kutte selv i epsen og på den måten trekke strømmen. Men jeg ville nok synes det var smartest å regel opp 28-70 og skru OSB-en i. I mitt tilfelle blir det kanskje et par stykker bilder dem kan man sette med gipsspik, de veier ikke så mye, alternativt molly hvis man er usikker. For hyller eller overskap har jeg lagt kott bak gipsen. Samt noen innervegger der jeg vet at jeg for eksempel skal ha TV på veggen, setter jeg kryssfiner i stedet. Jeg vurderte også å ha 1 stk OSB og 1 stk gips. Da falt det på at jeg ville ha det litt bedre lydisolert og litt bedre brannsikkerhet.

Jeg ser ikke hva som kunne vært feil eller farlig med å gipse OSB mot EPS, det er et dødt materiale.

Ok - jeg får gruble videre på hvilken løsning som kan bli best det heller mot 28x70
regel(+koppling) og enkel gips. Thermomuren har 15cm betong kjerne så den blir nok stille. Holder 1st gips for brann EI30?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.