Noen som har bygget et salongbord og kan gi noen tips om en god konstruksjon. Jeg tenkte det skulle være ca. 60*120 cm og deretter 50 cm høyt. Jeg vil også ha en litt mindre bordplate under den øvre. Jeg vil gjerne ha noen tips om hvordan jeg skal gjøre for å få konstruksjonen stabil.

Vet ikke om dette er hva du hadde tenkt deg, men her kommer en tegning fra mitt siste prosjekt. Lageret fra en benkeplate i eik. Stilrent og stabilt

Skar hjørnene 45° og kexet sammen konstruksjonen. Under satte jeg en hylle, fra samme materiale men kløvet til 300mm, for å få bedre plass med bena. Den hjelper også til å stive opp konstruksjonen

soffbord.JPG

(Tegningen er i proporsjon med dine mål (1200x600x500))

/AB

haha,,, deilig.. har bygget en nøyaktig slik som ovenfor!
I massiv eik.. benkeplate.. 26mm tykk. Målene er, har jeg for meg, 110x50x50.. hyllen under er 25cm bred har jeg for meg...

Den er satt sammen med kjeks og skruer med hjemmelagde treplugger over slik at det skal se riktig bearbeidet ut.

DSC02387.JPG
DSC02389.JPG
DSC02390.JPG

Ser veldig bra ut matte2k, hvor lang tid brukte du og hvor handlet du materialet?

tiden er vanskelig å si da jeg holdt på litt nå og da.. men siden det var første gangen jeg holdt i en fres så si et par timer...

eiken kjøpte jeg på Bahaus.. har ofte kampanjer med en 3m plate for ca 1000-1200kr... da inngår 2 kutt... ekstra kutt for 15kr/Stk eller noe sånt.. så alle kutt så jeg til at de gjorde der så det bare var å ta hjem keka, lime, bore for plugg, skru, bore ut treplugger osv....

Sånn i etterkant skulle jeg ønske at jeg laget trepluggen fra litt mørkere partier av eikeplaten... nå smelter de inn litt for mye.. ville helst ha klare fargeforskjeller der... men men....

Stilig!
Enig i at det ville vært enda stiligere om pluggen syntes litt bedre. Kan du ikke beise kun disse?
/CC

njaa... har ikke egentlig tenkt på det faktisk.. men føles vanskelig å maskere sånn at jeg bare beiser selve pluggene....

Stilig bord!

Hvordan tror dere holdbarheten ville blitt hvis man bare bruker plugger og lim for å få det til å holde sammen. Uten synlige plugger...

ImprezMe skrev:
Snyggt bord!

Hvordan tror dere holdbarheten ville bli om man bare bruker plugg og lim for å holde det sammen. Uten synlige plugg...
Ser du bare til å klemme ordentlig under tørketiden så holder det absolutt like bra! en haug med 10mm's plugg eller kex #20 så blir det fest.

ImprezMe skrev:
Stilig bord!

Hvordan tror dere holdbarheten ville blitt om man bare bruker plugg og lim for å få det til å holde sammen. Uten synlige plugg...
Det funker nok ganske bra... tror kexning (http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=3847) er mer stabilt enn vanlig treplugg dog.

Du kan jo også sette små vinkeljern på undersiden for ekstra stabilitet.

Tror det får bli plugg isf. Har ikke tilgang til noen fres for å lage spor for kjeksen...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.