Noen som har bygget et salongbord og kan gi noen tips om en god konstruksjon. Jeg tenkte det skulle være ca. 60*120 cm og deretter 50 cm høyt. Jeg vil også ha en litt mindre bordplate under den øvre. Jeg vil gjerne ha noen tips om hvordan jeg skal gjøre for å få konstruksjonen stabil.
Vet ikke om dette er hva du hadde tenkt deg, men her kommer en tegning fra mitt siste prosjekt. Lageret fra en benkeplate i eik. Stilrent og stabilt
Skar hjørnene 45° og kexet sammen konstruksjonen. Under satte jeg en hylle, fra samme materiale men kløvet til 300mm, for å få bedre plass med bena. Den hjelper også til å stive opp konstruksjonen

(Tegningen er i proporsjon med dine mål (1200x600x500))
/AB
Skar hjørnene 45° og kexet sammen konstruksjonen. Under satte jeg en hylle, fra samme materiale men kløvet til 300mm, for å få bedre plass med bena. Den hjelper også til å stive opp konstruksjonen
(Tegningen er i proporsjon med dine mål (1200x600x500))
/AB
haha,,, deilig.. har bygget en nøyaktig slik som ovenfor!
I massiv eik.. benkeplate.. 26mm tykk. Målene er, har jeg for meg, 110x50x50.. hyllen under er 25cm bred har jeg for meg...
Den er satt sammen med kjeks og skruer med hjemmelagde treplugger over slik at det skal se riktig bearbeidet ut.

I massiv eik.. benkeplate.. 26mm tykk. Målene er, har jeg for meg, 110x50x50.. hyllen under er 25cm bred har jeg for meg...
Den er satt sammen med kjeks og skruer med hjemmelagde treplugger over slik at det skal se riktig bearbeidet ut.
tiden er vanskelig å si da jeg holdt på litt nå og da.. men siden det var første gangen jeg holdt i en fres så si et par timer...
eiken kjøpte jeg på Bahaus.. har ofte kampanjer med en 3m plate for ca 1000-1200kr... da inngår 2 kutt... ekstra kutt for 15kr/Stk eller noe sånt.. så alle kutt så jeg til at de gjorde der så det bare var å ta hjem keka, lime, bore for plugg, skru, bore ut treplugger osv....
Sånn i etterkant skulle jeg ønske at jeg laget trepluggen fra litt mørkere partier av eikeplaten... nå smelter de inn litt for mye.. ville helst ha klare fargeforskjeller der... men men....
eiken kjøpte jeg på Bahaus.. har ofte kampanjer med en 3m plate for ca 1000-1200kr... da inngår 2 kutt... ekstra kutt for 15kr/Stk eller noe sånt.. så alle kutt så jeg til at de gjorde der så det bare var å ta hjem keka, lime, bore for plugg, skru, bore ut treplugger osv....
Sånn i etterkant skulle jeg ønske at jeg laget trepluggen fra litt mørkere partier av eikeplaten... nå smelter de inn litt for mye.. ville helst ha klare fargeforskjeller der... men men....
Det funker nok ganske bra... tror kexning (http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=3847) er mer stabilt enn vanlig treplugg dog.ImprezMe skrev:
Du kan jo også sette små vinkeljern på undersiden for ekstra stabilitet.
Klikk her for å svare