Hei, jeg har et problem, huset vi kjøpte i 2019, er bygget i 1970, er et såkalt A-hus med tilbyggt garasje med carport imellom, man når garasjen innenfra. I løpet av årene har forbedringer og renoveringer blitt gjort, i form av nytt kjøkken, bad osv. Bjelker og plasttak over carporten har blitt byttet ut med nye, da det var i dårlig stand. Nå til problemet, da huset ble bygget ble en nedløpsrenne trukket gjennom garasjeveggen fra carporten, da utløpet til overvannet går gjennom garasjegulvet🥴. Min tanke er å bruke carporten som ”kallentre’”, sette opp en skyvedør i glass langs åpningen, taket er nyrenovert, og markoverflaten er kledd med terrassebord. Et spørsmål, kan jeg erstatte det eksisterende røret som er i metall med et i plast og la det fortsatt gå gjennom veggen?

• Svart nedløpsrør av plast montert gjennom hvitmalt trevegg. Takrenne og plasttak over.
  • Et hvitt plastrør for drenering går gjennom en grå vegg og gulv i en garasje, omringet av hylle med verktøy.
Rickard.
Kan kan du vel men det blir ingen bedre løsning for det, hva tenker du blir bedre av det?

Den ser nesten ut til å ligge så nær kanten at man burde kunne undergrave og fikle ut dagvattenröret på utsiden istedenfor men det er vanskelig å si ut ifra bildene.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
Vil unngå at det dannes rust i røret gjennom veggen, da røret har sittet der siden slutten av 90-tallet, da takrennene og garasjetaket ble renovert, finnes det papirer på det, carportflaten, er i dag dekket med terrassebord med asfaltert oppkjørsel foran. Tanken er å montere en skyveparti i glass på den og la det bli en kaldentré. At man lot plassere utløp til overvannet i garasjen da huset ble bygget, er en gåte… de fleste i området har samme problem, mange har latt regnvannet renne ut på garasjeoppkjørselen ved å bytte ut takrenner og å omplassere nedløpsrør for å unngå å ha et rør gjennom veggen og risikere fuktskader i veggen, å undergrave og la røret gå på den andre siden av veggen er ikke så lett, da overvannsledningen kommer opp fra gulvet i garasjen, går så antakelig under platen og carportflaten til den andre veggen, der ytterligere et nedløpsrør kobles til overvannet og deretter videre ut i gaten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.