D
Jeg skal bygge et garderobeskap med skyvedører på hengsler.

Jeg vil ikke henge dørene direkte i taket, altså vil jeg ikke at vekten av garderobedørene skal belaste takbjelkene.

Derfor er planen min å bygge en opp-ned U. Den øvre bjelken tenkte jeg å bruke en limtrebjelke 70x70 eller 90x90. Sidene blir vanlige 45-bjelker.

Hva blir nedbøyningen med en 70 eller 90-bjelke?

Spennvidden er 260 cm og dørene veier kanskje 40 kg hver. Det er tre dører.

Det får bli 90x90, det gir ca 5 mm nedbøyning. Sett limtrestolpen sånn at lamellene står på høykant.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jeg skal bygge en garderobe med hengende skyvedører.

Jeg vil ikke henge dørene direkte i taket, dvs jeg vil ikke at vekten av garderobedørene skal belaste takbjelkene.

Derfor er min plan å bygge en opp-ned U. Den overliggende regelen tenkte jeg å kjøre en limtrestolpe 70x70 eller 90x90. Sidene blir vanlige 45-regler.

Hva blir nedbøyningen med en 70 eller 90-stolpe?

Spennvidden er 260 cm og dørene kanskje veier 40 kg hver. Det er tre dører.
Ingen feil med den ideen men jeg lurer på om ikke vanlig regelvirke vendt med 'ryggen' oppover gir mindre nedbøyning.

D
Egentlig vil det nok ikke gi noen nedbøyning siden limtresøyler vil i forkant (ut mot rommet) skråskrus opp i taket (råspont og huntonit). I bakkant av søylen kan jeg bruke vinkler siden de ikke er synlige utenfra garderoben.

Går det å regne om 5 mm i mitt tilfelle til kg?

Det jeg vil redusere er belastningen på gulvbjelken, og da kan jeg ofre litt av garderobens høyde.

Et annet alternativ eller kanskje en ytterligere tiltak kunne være å feste en stolpe i midten av spennvidden i bakkant på en 90x90 limtre.

Altså de to skinne er 42 mm, hvilket betyr at jeg "bakom" skinnene kunne plassere en søyle på 90-42=48mm.

F fribygg skrev:
Ingenting galt med den ideen, men jeg lurer på om ikke vanlig regelvirke vendt med 'ryggen' oppover gir mindre nedbøyning
45x120 C 24 gir også 5 mm. For å komme under 5 mm trengs 45x145, noe TS nok ikke har plass til.
D Derbyboy skrev:
Går det å regne om 5 mm i mitt tilfelle til kg?
Kan du forklare litt nærmere?

D
Takk Justus

5mm blir så abstrakt for meg og siden jeg kommer til å feste opp søylen i taket så vil jeg aldri få en nedbøyning. Eller den virkelige nedbøyningen blir jo noe annet enn 5mm siden søylen samvirker med hele taket.

Dørene veier til sammen 3x40 kg = 120 kg. Hadde jeg droppet min liggende søyle så hadde takbjelkene altså blitt belastet med 120 kg. Hvor mange kilo belastes takbjelkene med om jeg henger dørene i søylen? Derigjennom kan jeg relatere tiltaket med nytten.

Håper dere forstår, jeg kanskje forvirrer meg selv (som vanlig).

Om den liggende limtresøylen pluss de tre dørene bare er festet i takbjelkene og man tenker seg det hele sentrert over tre bjelker så blir lasten på midtbjelken 65 kg og på de omkringliggende bjelkene hver 32,5 kg. Beregn med at søylen veier 10 kg. Det er ganske ubetydelige laster.

D
Hele skyvepartiet går langsmed en takbjelke. Så primært havner all vekt på en bjelke, selv om den selvfølgelig samvirker med de nærliggende takbjelkene.

D
Diagram av en horisontal struktur med tre vertikale linjer og en rød sirkel som markerer en belastning på midtre linje.

Altså, hvis jeg ikke lager min "løsning" med en liggende søyle, så havner 120 kg primært på en takbjelke. Det er det jeg vil unngå gjennom løsningen med en søyle.

Om dine takbjelker tilhører et bjelkelag som også på oversiden brukes til boligformål, vil de ha en utbreddlast på ca 180 kg per meter (ved c/c 600). Å øke med 50 kg på en del av strekningen er ikke dramatisk, det avhenger av spennvidde og bjelkedimensjoner.

D
Det er et ettplanshus (papptak) med egentilvirkede takbjelker (type kerto) med en spennvidde på 6m.

Hvert kg teller således. Jeg blir nervøs bare av å tenke på å belaste bjelkene ytterligere, derfor tenker jeg at min løsning blir bra, dvs å legge en limtrebjelke.

Ja vil du ikke belaste takbjelkene så er det bedre å sette konstruksjonen på "gulvet".

D
Jo jeg har sett på en slik løsning også. Finner imidlertid ingen gode beslag som jeg anser som passende.

Jeg tenker imidlertid at det ikke burde bli mange kilo som belaster om jeg:

1) bruker 90x90 liggende stolper

2) avlaster spennvidden med to stolper 65 cm fra henholdsvis ytterkant/stolpe Stolpene vil riktignok bare kunne støtte 48mm av den liggende stolpen.

Ytterstolpe (65 cm) stolpe (130 cm) stolpe (65 cm) ytterstolpe.

Jeg synes ikke ovenstående løsning skulle kunne innebære så mange kilo på takbjelken.

Jeg har dessverre vanskelig for å følge din logikk. Hvilken løsning er det du foretrekker?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.