Skånepöjk
Jeg har en gammel "natursteinsmur" som består av store og mindre steiner stablet oppå hverandre på et fjell.
Muren fungerer som en støttemur for en uteplass på ca. 20m2.
Oppå steinmuren er en betongkloss støpt, og over denne står en mur.
Altså bærer natursteinsmuren mye vekt.
Har sett at betongen mellom steinene har forsvunnet og at enkelte steiner sitter løst.
Lurer på hvordan jeg best kan stabilisere opp muren slik at ikke steinene raser.
Er vanskelig å få inn betong eller lignende slik at det havner der man vil ha det.
Har vurdert å kjøpe en masse bokser steinlim og sprøyte inn det, men det føles ikke optimalt, dyrt og ingen langsiktig løsning.
Med tanke på at steinmuren står på et fjell burde man kanskje bore ned grove armeringsjern så de havner tett mot de store steinene og på den måten sikre at de ikke kan løsne?
Jeg vet ikke ...

Hvordan hadde dere gjort det? Takk og bukk!

• Naturstensmur på berg med løse steiner og forsvunnet betong, støtter en uteplass. Bakgrunnen viser moderne mur og husfasade. Vegetasjon ved foten av muren.
  • En naturstensmur med store, løse steiner, en betongkloss på toppen og en mur av betongblokker. Vegetasjon vokser foran muren.
Har du tenkt på hvordan gabioner er konstruert? Hvis det ikke går med andre alternativer, kanskje armering er et alternativ?

Skånepöjk
En apelsin En apelsin skrev:
Har du tenkt på hvordan gabioner er konstruert? Om det ikke går med andre alternativer, kanskje armering er et alternativ?
Hvordan tenker du med armeringen? Borre ned armeringsjern i berget og forsøke å få dem så nær de større steinene som det går?
Problemet er å få jernene til å ligge tett.
Så er jeg litt usikker på hvor optimalt det er med armeringsjern som ruster?

• Liker
Richard Malmö
  • Laddar…
wildeside
Støp en ny grunnmur utenfor steinmuren og forankre i berget.

Et alternativ er å stive opp mesteparten av muren midlertidig med lekter eller lignende, fjerne et segment av muren, støpe en søyle eller et mursegment, deretter fjerne neste del av muren, gjenta til betongsokkelen ligger stødig uten naturstein. Deretter kan du gjenoppbygge så mye av steinmuren du vil utenfor den av estetiske grunner, uten å bekymre deg for holdbarheten.

C
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Har sett at betongen mellom steinene har forsvunnet og at noen steiner sitter løst.
Bildet viser ingen tendenser til at muren holder på å rase, eller savner jeg noe her?
At visse steiner sitter løst er ikke noe rart. I en slik mur vil visse steiner ha en ren kosmetisk funksjon.
Ser heller ikke ut som at det noensinne har vært noen "betong" mellom steinene, det ser ut som en typisk tørrmur der steinene bare er stablet på hverandre.

• Liker
Ingenjören og 1 annen
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Jeg har en gammel "natursteinsmur" som består av store og mindre steiner stablet oppå hverandre oppå et berg.
Muren fungerer som en støttemur til en uteplass på ca 20m2.
På toppen av steinmuren er en betongkant støpt og over den står en mur.
Altså bærer natursteinsmuren mye vekt.
Jeg har sett at betongen mellom steinene har forsvunnet og at noen steiner sitter løst.
Lurer på hvordan jeg best stabiliserer opp muren slik at ikke steinene raser.
Det er vanskelig å få inn betong eller lignende slik at det kommer der man vil ha det.
Har tenkt på å kjøpe en masse bokser steinlim og sprøyte inn det, men det føles ikke optimalt, dyrt og ingen langsiktig løsning.
Med tanke på at steinmuren står på et berg, så kanskje man skulle bore ned grove armeringsjern så de kommer tett mot de store steinene og på den måten sikre at de ikke kan løsne?
Jeg vet ikke ...

Hvordan ville dere gjort? Takk og bukk!
Ser ikke ut som du har noe problem med setning i natursteinsmuren, og at enkelte steiner er løse er ikke noe rart!
Vil du slippe at steiner løsner og raser ned, kan du bruke et svakt ekspanderende montasjeskum og fylle i bakkant og la det være plass i forkant for vanlig mørtel som du maskerer og beskytter skummet med!
En variant kan være Eps kiler av vanlig S80 og mørtel...
Når du sprøyter skummet, kan det være bra med en fuktsprøyte for at skummet skal feste!

Skulle muren sunket så ville det støpte garantert sprukket..........ser man ingen slike indikasjoner så tror jeg nok man kan avvente uten å gjøre noe. Holde på og spraye noe skum i det der ville da ikke jeg gjort....

Skånepöjk
Takk for rådene! Da gjør jeg som dere sier og lar alt være :)
Ble bare litt redd når jeg kjente at noen større steiner var løse og at det så ut som store hulrom i muren.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.