Hei!
Jeg lurer på en ting.
Jeg har en gammel 40-tallshus og holder på og renoverer et rom i overetasjen. Takgipset er fjernet så det som gjenstår i taket er speilede treplanker og på den andre siden er det isolasjon og kaldloft.
Planen er å gjøre følgende med taket:
mvh
Carl-Johan
Jeg lurer på en ting.
Jeg har en gammel 40-tallshus og holder på og renoverer et rom i overetasjen. Takgipset er fjernet så det som gjenstår i taket er speilede treplanker og på den andre siden er det isolasjon og kaldloft.
Planen er å gjøre følgende med taket:
- Speilede treplanker (beholde)
- Plast
- Lekter
- Takgips
mvh
Carl-Johan
Som jeg har lært skal man alltid forsøke å legge strømmen på innsiden av plasten (inn mot rommet) for å få så få gjennomføringer som mulig der det kan lekke ut fuktighet.
Jeg er enig. Jeg ville ha satt plast mot de spontede plankene, deretter fått inn elektrikeren, og etterpå satt opp spikerslag og gips. Man kan nesten være sikker på at elinstallasjonen vil trenge å "krysse" spikerslagene på noen steder, og hvis elektrikerne da må kutte eller spore i allerede oppsatt spikerslag, vil installasjonen både ta lengre tid (=dyrere for deg), og du risikerer at elektrikeren kommer til å lage hull i plasten når han sporer og kutter.
Takk for svarene!
Må du stille det spørsmålet?
Vater, vinkelhake og tommestokk må ha manglet i verktøykassen da huset mitt ble bygget. ALT er skjevt og det er selvfølgelig ikke "jevnt" skjevt, men det er skjevt i ulike dimensjoner samtidig og lener, buer og vrir seg i forskjellige retninger.
Jeg har rettet opp gulvet og orker nok ikke rette opp resten, om det i det hele tatt går...
Om ikke deler av rommet hadde hatt skråtak så hadde jeg nok overveid å rette ut taket, men skråtaket skremmer meg.
Dessuten er det lav takhøyde. Høyden fra gulvsponet til sponten i taket er kun ca 235 cm. En utretting av taket, med den taksenkningen som blir følgen, roter det til ved vinduer og dører, siden de er plassert nær skråtaket.
Så jeg nøyer meg nok med rett og flatt gulv og kaller resten som er skjevt for "sjarm".
Men bare av ren nysgjerrighet, hvordan skulle jeg gått frem for å rette opp taket?
mvh
Carl-Johan
Sist redigert:
jeg har gjort slik:
enten en roterende laser midt i rommet, eller en krysslaser i et hjørne.
Mål og merk en høyde langs veggene, begynn for eksempel 28 mm under det laveste stedet (for å ha 28*70 som gles)
kloss ned, bruk masonittbiter, planker osv., til riktig høyde og fest ytterst mot veggene
mål fra gles ned til laserstrålen, fest opp glesen enten med klosser eller med hullbånd
ute ved skråtaket så gjorde jeg nok omtrent det samme.
Ikke altfor slitsomt hvis jeg husker riktig... årsaken til at jeg gjorde det var at jeg først skrudde dobbelt 15 mm branngips i taket...
Har ca 150 kvm igjen
Har stender en leilighet slik, men da festet jeg først 45*45 kanskje cc1200, og hengte dem i hullbånd, så gles i riktig cc mål
enten en roterende laser midt i rommet, eller en krysslaser i et hjørne.
Mål og merk en høyde langs veggene, begynn for eksempel 28 mm under det laveste stedet (for å ha 28*70 som gles)
kloss ned, bruk masonittbiter, planker osv., til riktig høyde og fest ytterst mot veggene
mål fra gles ned til laserstrålen, fest opp glesen enten med klosser eller med hullbånd
ute ved skråtaket så gjorde jeg nok omtrent det samme.
Ikke altfor slitsomt hvis jeg husker riktig... årsaken til at jeg gjorde det var at jeg først skrudde dobbelt 15 mm branngips i taket...
Har ca 150 kvm igjen
Har stender en leilighet slik, men da festet jeg først 45*45 kanskje cc1200, og hengte dem i hullbånd, så gles i riktig cc mål
Klikk her for å svare