Merkelig spørsmål kanskje, men jeg holder for øyeblikket på å renovere vår betongtrapp her hjemme. Med dette følger en fundering.

At betong skades når vann renner ned i sprekker i denne og deretter fryser, det er jeg med på. Men om man har en betongoverflate der alle sprekker er reparert, men overflaten som sådan kanskje ikke er helt plan (små "senkninger" her og der), risikerer det samme problem om vinteren? Ved regn samles altså kanskje 5 mm vann i disse senkningene eller forsenkningene i betongen. Om det deretter skulle fryse på, hva skjer da med dette vannet. Kommer det bare til å ekspandere oppover, eller løper man samme frostsprengningsrisiko som ved sprekker?

Er det bare litt vann på en glatt overflate trenger du ikke bekymre deg bortsett fra å skli..

Tanken er eventuelt å legge terrassebord oppå. Da vil jeg jo ikke se hva som skjer med betongen under, derav min fundering om ev. risiko for frostsprengning. Men med en glatt overflate ekspanderer altså vannet (når det fryser) oppover og til sidene så å si, ikke ned mot betongen?

M
Vannet ekspanderer i alle retninger, men er det motstand i én retning, stopper det jo der hvis det er fritt i alle andre retninger. Nede i en sprekk derimot er det motstand i to motsatte retninger eller mer, og siden det ikke er fritt for vannet å ekspandere, presses sprekken fra hverandre isteden.

Forestill deg at du blåser opp en ballong som ligger flatt på bakken sammenlignet med en som er kilt mellom et par planker.

Sist redigert av en moderator:
  • Liker
EndZone
  • Laddar…
Stor takk for en tydelig beskrivelse MaxPax, til og med jeg forstår nå :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.