Sitter og kalkulerer med et ganske stort husbygging og har kommet inn på dette med lavenergihus og passivhus. Da jeg vil ha pusset fasade så burde dette være topp, Det finnes jo en del byggesystemer som er ganske like i bunn og grunn: Noen er i celleplast og noen i EPS osv. norske selskapet Bewi har en u-verdi på 0,10 på ferdig vegg!! dette er jo sykt bra, men har ikke fått noe pris på det ennå så det er vel svindyrt...

http://www.dorocell.se, klikk på 'thermomur'

www.bewi.no

http://www.isorast.se/

Noen som har noen synspunkter eller erfaringer med dette byggematerialet, mottas med takk:)

Er nettopp kommet fra Nordbygg og så da på disse du nevner, og det virker jo nesten for godt til å være sant. Cellplast direkt har et system som de kaller legolit som virker mest praktisk. De viste også et helt tak av cellplast med platetak direkte på dette, så riktig bra ut....

Men som svar på spørsmålet ditt har jeg ingen erfaring med dette.

bruk søkefunksjonen så finner dere massevis

saterborn, ok takk for infoen, så du noen priser i kvm på de som var representert på messen?
Fikk nettopp vite prisene på isorast, 1000 kr/kvm + puss de blir jo typ 2000 kr kvadraten.....oops!
Håper de andre systemene er litt mer tilgjengelige for oss dødelige.

Ja litt info klarte jeg å få.
Cellplast direkt har en hjemmeside med prisliste og den koster 1000 Sek/m2.
Bewi fikk jeg en prisliste fra og deres koster ca 700 Sek/m2 (Dog system med U-verdi på 0,19 tror jeg det var).
Du sier at Isorast koster 1000 Sek/m2 så mistenker jeg at du mener uten betong?

Så har du også www.besta.se, ser ganske interessant ut også.... krever ingen støping.

Saterborn skrev:
Ja lite info lyckades jag få.
Cellplast direkt har en hjemmeside med prisliste og den koster 1000 Sek/m2.
Bewi fikk jeg en prisliste fra og deres koster ca 700 Sek/m2 (Dock system med U-verdi på 0,19 tror jeg det var).
Du sier at Isorast koster 1000 Sek/m2 så mistenker jeg at du mener uten betong?
ja precis, det er uten betong, men jeg har en god venn som eier en betongfabrikk i nærheten.. sicken tur:D

og isorast tog følgende:
Passivhusvegg U-verdi 0,10 - 1065kr/m2
Lavenergihusvegg U-verdi 0,12 - 915kr/m2
Lavenergihusvegg U-verdi 0,17 - 780kr/m2
Standardvegg U-verdi 0,29 - 529kr/m2

Men faen, det blir dyrt likevel med slike vegger ser det ut som.
Lurer på om det er verdt det....

Saterborn skrev:
Sen har du även www.besta.se, ser rett interessant ut også.... krever ingen støping.
Dette ser nice ut, men faaaan hva isolasjon 246 mm EPS + mineralskive på 95 mm
blir dog bare 0,11 u-verdi i følge deres info. Ser solid ut iallfall.
Bra hjemmeside hadde de også, bra bilder av et hus de har bygget i Gävle.

Vel, har sendt en e-post til dem, får se hva de sier...:)

en grov snabbräkning ...jeg trenger 200 kvm til yttervegg!

Spennende.... gi gjerne beskjed om svaret da jeg er skikkelig nysgjerrig!
Lykke til

Pratet med bestahus i dag, men tydeligvis har alle vært på nordbyggmässan, men jeg skulle få svar i løpet av neste uke.
Dette alternativet ser mest fornuftig ut for øyeblikket synes jeg. Er de i samme prisklasse som de andre systemene tror jeg faktisk at jeg bygger besta-blokkene selv, men hvis jeg gjør det, lager jeg dem større. Vi får se....

Ja har man den tiden tror jeg man kan bygge virkelig billig! Regner man litt grovt på det så bør man kunne bygge for typ 300 Sek/m2 (om man ser bort ifra sin egen tid da)

Som sagt gi gjerne beskjed du har snakket med dem

jo tid er mangelvare med to barn og to selskaper...
Lurer på hva de limer kryssfiner mot eps-en med? Må teste det...
Jo jeg kommer tilbake når jeg har fått prisene

Polyuretanlim.

Du finner det under "om oss" > "spørsmål og svar" om besta (i høyremenyen)

Lurer på hva de har for styrke på celleplastblokkene? Neppe s80

Så kan man kanskje ikke bygge de større (høyere) som du tenkte for det finnes sikkert en god grunn til at de bare er 30-40 cm høye. Lengre burde man dog kunne gjøre dem.

Så lurer man jo på hvor lenge limet holder. Ikke gøy å se den ytre strukturen begynne å falle fra hverandre om 20 år...:)

Regnet litt:

Konstruksjonsfiner 130 kr m2 (begge sider) Byggmax

20 cm celleplast s200 210kr/m2 Cellplastdirekt

Gir ca 340kr m2 + limkostnaden og et jævla puslespill bare for den ytre fasaden. Den tiden det tar å sage fineren, pusle og legge alle bitene i press... På den tiden har du kommet halvveis på et reisverkhus :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.