Hei forumvenner.

Bygger et nytt hus. Jeg anser meg for å være normalt begavet, men har vanskelig for å forstå noen ting som byggeren gjør.

1) Gulv har blitt lagt i et rom. Delvis helt uten bevegelsesfuge. Da jeg påpekte problemet for byggeren, var svaret at "Vi er ikke ferdige med gulvet ennå". Det svaret føles så merkelig. Hele gulvet er jo lagt. Man legger vel ikke inn hele gulvet for så å kutte det for å få bevegelsesfuge. Eller gjør man det? Jeg blir så forvirret.

2) Kjøkkenet har blitt montert, og faktura dukket opp (i henhold til avtale da kjøkkenet er montert og klart). Det er bare at det ikke ser så komplett ut, og gulvet mangler. Jeg kan ikke begripe hvorfor man ikke legger gulvet først. Jeg er ingen bygger, men slik jeg forstår det hele, må man jo montere ned deler av kjøkkenet igjen når gulvet skal legges. Hvorfor gjør man slik?

Kan jo si at jeg ikke spør byggeren selv da stemningen ikke lenger er den beste.

Tregulv installert uten synlige bevegelsesfuger; gulvplanker opp mot en midlertidig vegg dekket med papp.
Uferdig kjøkkenmontering med skap uten dører, uslipt betonggulv, og byggematerialer rundt. En kabel ligger på gulvet.
Kjøkkenmodul delvis montert på uferdig gulv med pakker plassert på gulvet ved siden av. Parkettplater ligger klar til installasjon.
Uferdig kjøkkeninstallasjon uten gulv, med innredning og benkeplate under montering. Verktøy og byggematerialer spredt rundt i rommet.

Naturligvis legger man ikke gulvet først og så kapper til bevegelsesfugen.
Høres ut som en dårlig unnskyldning som du ikke ser når listene er på.

Jeg legger alltid gulvet først, så kjøkkenet, men der vet jeg at alle ikke er enige med meg.

Eller så legger man gulvet og kapper bevegelsesfugen med en senkesag etterpå.

Gulvtilvirkerne anbefaler vel at man ikke plasserer tunge "faste installasjoner" som kjøkkenskap direkte på et flytende parkettgulv. Jeg har uansett ikke lagt gulv under mine kjøkkenskap. Man setter jo på soklene til kjøkkenet etter gulvet er lagt, så det kommer jo til å se bra ut. Dessuten sparer man jo litt gulv.

Sist redigert:
Man ser jo at de har lagt gulvbiter under de delene av kjøkkenet der de senere skal legge gulv (for å få kjøkkenet i riktig høyde).

haavard skrev:
Man ser jo at de har lagt gulvbiter under de deler av kjøkkenet der de senere skal legge gulv (for å få kjøkkenet i rett høyde).
Da betyr det nok at de tenker legge gulv under. Det kan bli slitsomt uten å fjerne sideskivene først tror jeg.

2) Det er utvilsomt vanskelig å komme til konklusjonen at kjøkkenet er "montert og ferdig".

Har du grunn til å mistenke at byggherren har økonomiske problemer og derfor fakturerer litt raskere enn det som er avtalt, bør man kanskje tenke seg om før fakturaen betales.

At en faktura er sendt betyr jo faktisk ikke at den må betales.

Finnes det ikke en kontrollansvarlig som kan konstatere at "kjøkkenet er jo ikke ferdig" og verifisere at gulvene legges riktig? Du trenger kanskje ikke ta hvert spørsmål direkte med byggherren om dialogen deres ikke er den beste.

MathiasS skrev:
2) Det er unektelig vanskelig å komme til konklusjonen at kjøkkenet er "montert og klart".

Har du grunn til å mistenke at byggherren har økonomiske problemer og derfor fakturerer litt raskere enn det som er kontraktert, bør man kanskje tenke seg om før fakturaen betales.

At en faktura er sendt betyr jo faktisk ikke at den må betales.

Er det ikke noen ansvarlig som kan konstatere at "kjøkkenet er jo ikke klart" og verifisere at gulvene legges riktig? Du trenger kanskje ikke ta hver sak direkte med byggherren om deres dialog ikke er den beste.
Dessverre driver min ansvarlige seg ikke med å gjennomgå kvalitet. Hans oppgave er kun å sørge for at egenkontrollene utføres. Det var bedre før da det fantes kvalitetsansvarlige.

Forhåndsbetaling får jeg ikke lov til å drive med, for da gjelder ikke min forsikring og mitt byggelån, så jeg bør nok vente til kjøkkenet virkelig er montert før betaling.

kramfors skrev:
Da betyr det nok at de tenker å legge gulv under. Det kan bli trøblete uten å ta bort sidedelene først tror jeg.
Nja, begynner man å legge mot veggen der du har sidedelen kan man sette sammen hele den delen og så skyve den inn under sidedelen. Og om man har vært forutseende skal det finnes rom også under terskelen så man kan få inn noen millimeter og få gulvet pent tilkoblet uten noen lister.

AndersS skrev:
Nja, begynner man å legge mot veggen der du har sideskiven, kan man sette sammen hele den delen og så skyve den inn under sideskiven. Og om man har vært forutseende, skal det finnes plassering også under terskelen, så man kan få inn noen millimeter og få gulvet pent tilpasset uten noen lister.
Det er jo en variant. (Hvis man nå legger parketten i den lengderetningen), men da blir det jo problemer på motsatt side i kjøkkenet der man har gjort på samme måte. Smart idé med plass under terskelen, men det har de dessverre ikke tenkt på. Men hvem vet, de kanskje skrur av terskelen og kapper distansen i etterkant.

Jm, Skanska, Peab mm legger alltid gulv under hele kjøkkenet. Så der tror jeg ikke det er noe problem at gulvet ikke kan bevege seg. Da hadde x antall tusen leiligheter vært feil. Derimot er det ikke nødvendig å legge gulvet under kjøkkenet. Begge er riktig :)

Mikael_L
kramfors skrev:
Dessverre driver ikke min kontrollansvarlig med å granske kvalitet. Hans oppgave er kun å sørge for at egenkontrollene utføres. Det var bedre før da det fantes kvalitetsansvarlige.
Nå har du dessverre litt feil.
Det var samme dritten før. Ja egentlig er de nye skrivningene i nye PBL ment til at dagens kontrollansvarlige må være mer seriøse.
Men i praksis skiller det egentlig ikke så mye, den som var veldig useriøs som kvalitetsansvarlig da kan handle nesten like dårlig i dag som kontrollansvarlig.

kramfors skrev:
Dessverre driver ikke min kontrollansvarlige med å vurdere kvaliteten. Hans oppgave er kun å sørge for at egenskontrollene utføres. Det var bedre før da det fantes kvalitetsansvarlige.

Betaling i forskudd kan jeg jo ikke tillate meg å drive med for da gjelder ikke min forsikring og mitt byggelån, så jeg burde nok vente til kjøkkenet virkelig er montert før betaling.
be da om å få se samtlige egenskontroller for kjøkkenet. Er de ikke klare, så er ikke kjøkkenet klart?

Dette skal bli interessant å se hvordan de får det til :popcorn:

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.