Hei,
Vi bor i et hus bygget i 1958 og har lenge reagert på at i enkelte rom i overetasjen gir hvert skritt en massiv dunkende lyd i hele huset. Nå har vi vært nødt til å åpne et av gulvene pga en mindre vannskade, og dette er hva vi ser (sagflisen er fjernet der det er åpnet, men dere ser under gulvet hvordan det ser ut):

https://www.dropbox.com/s/xpai7w4j4gdsef4/2018-06-01 19.28.55.jpg?dl=0
Bjelkelaget er altså en slags langsgående masonitt-sandwich konstruksjon. Det finnes ikke noe undergulv, men furugulvet er lagt rett på masonittboksene. Senere har noen lagt et gulv oppå som var riktig lagt.
Jeg har to spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:
1. Hva er dette for type bjelkelag? Har det noe navn?
2. Finnes det noe (stort eller lite) som jeg kan gjøre for å redusere resonansen i gulvet.
Takknemlig for svar,
Anders
Vi bor i et hus bygget i 1958 og har lenge reagert på at i enkelte rom i overetasjen gir hvert skritt en massiv dunkende lyd i hele huset. Nå har vi vært nødt til å åpne et av gulvene pga en mindre vannskade, og dette er hva vi ser (sagflisen er fjernet der det er åpnet, men dere ser under gulvet hvordan det ser ut):

https://www.dropbox.com/s/xpai7w4j4gdsef4/2018-06-01 19.28.55.jpg?dl=0
Bjelkelaget er altså en slags langsgående masonitt-sandwich konstruksjon. Det finnes ikke noe undergulv, men furugulvet er lagt rett på masonittboksene. Senere har noen lagt et gulv oppå som var riktig lagt.
Jeg har to spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med:
1. Hva er dette for type bjelkelag? Har det noe navn?
2. Finnes det noe (stort eller lite) som jeg kan gjøre for å redusere resonansen i gulvet.
Takknemlig for svar,
Anders
Sist redigert:
Beste svar
Hei Anders! Kan det være et elementhus fra Mockfjärd? Sånne hus ser man i byggahus forum iblant. Så det går sikkert an å søke fram historisk fakta i eldre forumtråder. Ut fra bildet og allmenn kunnskap om snekring ville jeg si at gulvet ser ut til å være uvanlig intakt etter alle år. Og at sagflisen ikke har sunket sammen. Muligens at gulvbordene har sluppet fra bjelkene. Antageligvis kommer dunkene fra gulvbordene. De trenger i så fall å limes fast. Men det kommer sikkert flere innlegg som vet bedre svar. Det enkleste er kanskje å prøve å lime fast en av bordene du har tatt av. Og høre om det har blitt stille.
Det der er et elementhus. Risikoen er der for at bærigheten i gulvet ødelegges hvis man gjør inngrep i det. Vær forsiktige med hvordan dere gjør det!
Vanskelig å si hva det er som høres, bor selv i et elementhus og har ikke hatt problemer med noen "lyder" i bjelkelag.
Vanskelig å si hva det er som høres, bor selv i et elementhus og har ikke hatt problemer med noen "lyder" i bjelkelag.
Takk for svar! Etter å ha lett litt på forumet virker det helt klart å være et elementhus, interessant!
Nå har jeg jo vært nødt til å åpne litt på grunn av fukt, men den beste løsningen ser ut til å være å gjenopprette og lime/skru gulvgips og deretter legge nytt gulv på det.
Nå har jeg jo vært nødt til å åpne litt på grunn av fukt, men den beste løsningen ser ut til å være å gjenopprette og lime/skru gulvgips og deretter legge nytt gulv på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 innlegg
Det ser ut som også gulvplankene er en del av den bærende konstruksjonen her. Masoniten ser ut til å ha vært limt i spor i plankene.
Korrekt, slik jeg tolker det er hele huset bygget av disse elementene. Hvert element består av to sider med planker og to sider med masonit og elementet er fylt med sagflis. Et element er typisk 3-4 m langt. Hele huset, inkludert inner- og yttervegger bygget sammen som lego av disse elementene. Det betyr at alt og ingenting er bærende i huset. Vanlig hus fra 50-tallet fram til 80-tallet.
Dette forumet er en gullgruve. På en time har jeg lært mer om mitt hus enn hva noen tegning eller takstmann kunne ha gjort.
Dette forumet er en gullgruve. På en time har jeg lært mer om mitt hus enn hva noen tegning eller takstmann kunne ha gjort.
Og jeg kan nå etter ytterligere googling konstatere at ulyden skyldes at noen har revet en vegg under gulvet med ulyd og laget et kjøkken av hva som må ha vært et lite kjøkken og et lite spiserom. Ved å legge en bjelke i taket burde jeg bli kvitt problemet.
Fant en blogg om et nøyaktig likt hus som hadde nøyaktig samme problem:
http://www.westlings.nu/?page=34

Fant en blogg om et nøyaktig likt hus som hadde nøyaktig samme problem:
http://www.westlings.nu/?page=34
Sist redigert:
Klikk her for å svare