Jeg holder på å fikse dørlisten (en nivålist) mellom hall og soverom, som var montert litt slurvete tidligere. I hallen har jeg fliser. Under nivålisten har jeg satt en "trelist" som jeg skal skru nivålisten fast i. Mellom trelisten og flisene vil jeg legge litt fugemasse, da fugen vil være litt synlig. Hvis jeg har forstått riktig kan man bruke mykfuge... Siden jeg er uerfaren lurer jeg nå på hva mykfuge er, altså hva det heter i byggehandelen. Har googlet mykfuge men ikke klart å finne noe som gjorde meg klokere. Fugen skal være lys (gjerne hvitgrå).
Silikon som fugemasse er i grunn den samme tingen men som du sier så selger forskjellige produsenter silikon med litt forskjellige "vri". Alt fra antimugg til våtrom.finlirarn skrev:
Mellom silikon- og akrylfug er det derimot stor forskjell. En silikonfuge er ikke overmalbar, så der velger du riktig farge fra start, en akrylfug derimot skal males over (det er lett at den ser litt kjedelig ut etter en stund ellers). Silikon tåler større temperatursvingninger enn akryl og er mer elastisk, men for innendørs bruk er det normalt ikke et problem. Silikonfugen er også bedre når det må bli helt tett og fugen i seg selv ikke skal slippe gjennom noe. I våtrom (dusj, bad, kjøkken, vaskerom mm) brukes alltid silikonfug bortsett fra ved snekkerarbeid som skal males der det kreves akryl.
Selv om du skulle få silikon på feil sted og fjerner det umiddelbart så ingen rester er synlige, kan det være nesten umulig å male på stedet uten å rense området mekanisk eller med sterke løsemidler.
Jeg bruker helst silikon rundt terskler fordi jeg slipper å male, fugen ser bra ut som den er og varer lenge.
Et tips er å lese innholdsdeklarasjonen på boksene. Da merker du at malerfug eller latexfug i grunn er en akrylfug, våtromsfug er en silikonfug etc...
MVH,
Tobbe
Korrekt!jtl skrev:
Foruten at de ser ut til å "dra til seg" mer smuss sammenlignet med silikon, gulner de etter en tid. Jeg har en akrylfug på et sted som jeg ennå ikke har rukket å male over (jeg glemmer det alltid) og den er skikkelig gul nå. I begynnelsen var den like hvit som veggen ved siden av, og det var vel derfor jeg glemte å male der...
Jeg kan nok si meg enig i at silikon hadde passet bedre rundt terskler og lignende. Selv bruker jeg bare akrylfug på steder som jeg vet at jeg skal male over.
Ok, så lenge det er silikon så fungerer det dermed? Første og beste man finner som det står silikon på duger? Jeg er sjokkert, hadde ingen anelse om at det var så enkelt :Oeviljava skrev:
Sist redigert:
Du beskrev at du skulle ha mykfuge til en nivålist innendørs (mellom fliser og tre hvis jeg tolket saken rett?). Til dette bruker man passende nok silikonfuge. Så enkelt er det. Det som skiller silikonene fra hverandre, pleier vanligvis bare å være muggmiddel (til våtrom), fargen, osv. For de fleste er dette ganske åpenbart når man står ved butikkhyllen og skal velge tube.
Visst... man kan bruke akrylfuge også, men det krever at man maler (om man vil ha det pent).
Derfor pleier man ikke å velge akrylfuge til nettopp det du beskrev.
Dermed legger jeg ned denne diskusjonen (ettersom spørsmålet helt riktig har blitt besvart flere ganger).
Visst... man kan bruke akrylfuge også, men det krever at man maler (om man vil ha det pent).
Derfor pleier man ikke å velge akrylfuge til nettopp det du beskrev.
Dermed legger jeg ned denne diskusjonen (ettersom spørsmålet helt riktig har blitt besvart flere ganger).
Ok, da avslutter vi diskusjonen, men håper det er greit at jeg får legge til noen siste ord også.
Nå begynner jeg derimot å lære meg, så snart er jeg også på det nivået at jeg kunne ha satt pris på et kortfattet svar som "Silikon.". Men er man helt novise som jeg var da jeg skrev spørsmålet, vel da vil man gjerne vite lite granne mer
Ha det godt alle, og takk for alle svar!
For meg var det ikke en gang åpenbart hvilken av alle hyllene med tuber jeg skulle se på, når jeg lette etter fugemasse første gang :blushing: ....eviljava skrev:
Nå begynner jeg derimot å lære meg, så snart er jeg også på det nivået at jeg kunne ha satt pris på et kortfattet svar som "Silikon.". Men er man helt novise som jeg var da jeg skrev spørsmålet, vel da vil man gjerne vite lite granne mer
Ha det godt alle, og takk for alle svar!
Sist redigert:
Klikk her for å svare