Hei
Jeg har et loftsrom som jeg i første omgang ønsker å mussikre, og i andre omgang isolere for bedre varme i huset.
Rommet brukes til å lagre ting som ikke alltid brukes, og det må bli "tett" slik at musene ikke kan gnage på tingene.

Det jeg har funnet ut gjennom googling og ved å sjekke sider til ulike isoleringsfirmaer, gir meg en delvis forståelse av hvordan jeg kan gå frem. Det som jeg reagerer mest på er at når man bygger en rett vegg på loftet (slik at det blir en kneloft med den siste biten), blir lagene i veggen sett fra innsiden av huset:
Noen form for plate som OSB, spikerslag, plast, isolasjon... og så ingenting mer.
Jeg skulle ønske å ha noen form for treplate eller noe på den andre siden av isolasjonen for å sikre mot at mus (og i fjor rotter) gnager og bygger rede i isolasjonen.

Så med det lange innledningen: Kan jeg sette en type OSB- eller asfaltplate på kneloftsiden av isolasjonen for å beskytte den, eller er det en risiko for at man stenger inn fukt på en eller annen måte?
 
  • Tregulv og trebjelker på et vindsutrymme, med synlige lystråder; fokus på takbjelker og delvis synlig vindu nederst i høyre hjørne.
  • Loft med synlige takbjelker og trepanel, kabler henger fra taket.
  • Rustikk loft med synlige trebjelker, diverse lagrede gjenstander, en lampe, esker og materialer under taket.
kribbe1987 kribbe1987 skrev:
Det som jag reagerer på mest dog er at det at når man bygger en rett vegg på loftet (så at det blir en kaldloft ved siste biten) er at lagene i veggen blir fra innsiden av huset sett:
Noen form for plate type osb, lekter, plast, isolering......og så inget mer.
Jepp. Samme her. Man måper over den hjernedøde "løsningen".

Det går ikke an å etterlate en eneste liten åpning/gløtt noe sted hvis man ikke vil ha isoleringen pulverisert av gnagere.
Asfaboard er nok ikke tilstrekkelig tøft. OSB kanskje fungerer, men absolutt ingen svakheter i form av skjøter eller tomme skruve/spikerhull for da gnages det opp til et hull.
Selv holder jeg på å spikre rupanel på et loft som skal isoleres. Jeg spikrer til og med på bordlapper på utsiden over kvist hull der kvisten har falt bort...
Bor på landet på en hestegård så gnagerpresset er enormt. Finnes det en svakhet så er det bare et tidsspørsmål (kort) før den oppdages og blir utnyttet.
 
Jeg har bare revet og holdt på i et plankehus, og man trenger jo ikke være Einstein for å kjenne igjen et slikt. Som sagt tidligere kan det være vanskelig å avgjøre hva som er bærende og ikke i et plankehus siden alle vegger inneholder nok tre til å være bærende. Om du har planer om å rive ned innertaket så gjør det med en gang, eventuelt synes det der hva som er bærende, det gjør det i alle fall i mitt hus. Men det kan såklart også være mulig å finne ut på andre måter, det fikser en gammel snekker eller enda bedre en tilsvarende konstruktør.
 
Har hørt at musene ikke lager ganger i linisolering. Dessverre er den litt dyrere.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.