Huset er fra 1927. Døren sitter i en del som er tilbygd samtidig som fasadeteglet ble satt opp. Trolig på midten av 60-tallet.
Jeg holder på å bytte ut en gammel altandør mot en ny og større PVC-dør.
Den gamle døren er 140 cm og den nye blir 180 cm i stedet. Eventuelt så må jeg fjerne en teglrad over døren også. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan teglbjelken over denne døren er konstruert men jeg har sett at over vår ytterdør sitter det armeringsjern mellom teglet (siden det har rustet). Så jeg antar at det er noe lignende her.

Jeg har mange spørsmål og tanker.
Jeg har lest at man kan bore gjennom teglet og sette rustfritt armeringsjern. Men det føles som at fasadeteglet er litt spinkelt til at man kan lykkes med det. En annen idé er å skaffe et kraftigere rustfritt flatjern og mure inn en teglrad over.
Hvordan understøtter man best når man tar opp hullet.

Så til monteringen av døren.
Jeg antar at man skrur døren i trebjelkene innenfor fasadeteglet. Hvordan tetter man da mellom døren og teglet. Fungerer det å bare sette mørtel eller vil fuktigheten trenge gjennom og gå inn i trebjelkene? Må man ikke ha noen tetning der?
I bunnen monteres døren mot svillen antar jeg. Der trengs det vel også tetning antar jeg. Samt et blikk. Døren er mer eller mindre helt flat under. Det er en Veka utadgående pardør. Den ser ikke ut som deres vinduer men har en lav terskel.

Jeg er takknemlig for hjelp og tips om hvordan man bør gjøre dette.
MVH

Jeg svarer meg selv litt med et bilde som jeg har funnet.
Jeg har blitt anbefalt å sette inn lavekspansivt byggskum etter at døren er justert inn.

Er det nok med skum, smygplater og evt puss?

• Diagram over plassering av vindu i vegg, med isolasjon, smygplate og dreneringsplåt for vannhåndtering. Viser hvordan bygge utendørs kledning.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.