Jeg prøver å finne noe lignende träguiden, men for murstein.

Jeg vil vite tommelfingerregler om hvor høyt og bredt man kan mure en vegg, gavl mm.
Når fungerer enkel murstein og når må man gå over til dobbel mm.
Eller er dette en tapt kunnskap?

P
A Alexn72 skrev:
Jeg prøver å finne noe lignende träguiden, men for teglstein.

Jeg vil vite tommelfingerregler om hvor høyt og bredt man kan mure en vegg, gavl mm.
Når fungerer enkel teglstein og når må man gå over til dobbelt mm.
Eller er dette en tapt kunnskap?
Det finnes ikke noen enkel regel da det avhenger av så mange faktorer..
Bedre at du forteller hva du tenker å gjøre så kan man veilede deg derfra?

Tapte kunnskaper - nei, ikke direkte, men det er ekstremt uvanlig at man murer bærende vegger med teglstein i dag, så noe større behov for en lignende ressurs finnes nok ikke. Hvis du murer forblending så har Joma en forblendingshåndbok som er bra. Tomas Gustavsson og Miklos Molnar har også skrevet mye, f.eks murverkskompendiet: https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECBYQAQ&usg=AOvVaw0G291A86-VgqOpTPREhY2L

Generelt er nok halvstensmurer meget uvanlige før sementmørtelen, og i de tilfeller de forekommer er de bølgende for å øke stabiliteten!

Mursteinsmur i parklandskap, bygget med bølgende form for økt stabilitet, omgitt av trær og løv på bakken.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Finnes ikke noen enkel regel da det avhenger av så mange faktorer..
Bedre at du forteller hva du tenker å gjøre så kan man guide deg derfra?
Vi kan ta som eksempel.
Er det greit å mure en gavl som er 5 meter bred, 3 meter høy og med 45 graders helling.
Klarer seg en enkelt murstein?
Skal den klare å stå alene under hvilken som helst storm i Sverige, eller regner man alltid med at taket holder muren?

En murt gavl 5x3m med 45 graders helling vil ikke stå for seg selv i alle stormer.

Men så legger du til at det er et tak også.
Det hjelper mye.
Deretter pleier det også å være en vegg bak teglsteinen som har innfestninger mot teglsteinen og så videre.

Dvs, det avhenger fortsatt av mange faktorer som vi ikke kan svare på basert på den korte beskrivelsen.

P
A Alexn72 skrev:
Vi kan ta som eksempel.
Er det greit å mure en gavl som er 5 meter bred 3 meter høy og med 45 graders helling.
Klarer seg en murstein?
Skal den klare å stå selv under hvilken som helst storm i Sverige eller regner man alltid med at taket holder muren?
Nei, den er ikke frittstående, men alle skalmurvegg kramles og armeres så taket holder den ikke uten det er bakstående stamme som fungerer som støtte..
En generell regel er 4 stk kramler per/m2

Jeg tror han mener en teglvegg uten bakenforliggende stamme eller vegg. Altså en bærende frittstående teglvegg.

T Thomas_Blekinge skrev:
Jeg tror han mener en murvegg uten bakenforliggende stamme eller vegg. Altså en bærende frittstående murvegg.
Akkurat.

Det jeg leter etter er egentlig
En tabell
1m høyt klarer en murstein uten støtte.
1-3m trengs 1,5 murstein.
Og 3-5m 2 mursteiner.

Selvfølgelig er det mange faktorer, men det blir rimeligere å kunne ta utgangspunkt i noe enn å gjette hele tiden.

Eller for å ta samme scenario. Et gammelt hus er murt og der er en gavl med bare én murstein (b5m x h3m 45°)
Er denne veggen ok å beholde, eller er det underdimensjonert?
Jeg ser bort fra takets påvirkning i dette eksempelet.

Trykkstabiliteten hos murverk er meget høy, for vertikale laster. Om muren raser bestemmes av sidelaster som vind eller ujevn trykkbelastning ovenfra. Stabiliteten bestemmes av Eulers knekkfall. Helt avgjørende er om sidekantene av muren er stabilisert f.eks. gjennom vertikale bjelker.
Den bølgete muren i #3 gir seg selv sidestøtte.
Enkle tommelfingerregler finnes ikke.

Teorien finnes her (på tysk):
https://www.mauerwerksbau-lehre.de/...ersagen-und-knicklaenge-von-mauerwerkswaenden
eller her:
https://www.ziegel.de/sites/default...messung-DIN1053-1-Broschuere_2002[1290]_0.pdf
samt her på svensk:
https://lucris.lub.lu.se/ws/portalf...rverkskonstruktion_kompendium_pdf_upplaga.pdf

Ja, å se bort fra alle vertikale støtter betyr at man bryter med det meste av praksisen for hvordan en murt vegg fungerer, så å finne en tommelfingerregel for hvordan den dimensjoneres i det tilfellet blir vanskelig.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, å se bort fra alle vertikale støtte innebærer at man bryter mot det meste i praksis fra hvordan en murt vegg fungerer, så å finne en tommelfingerregel for hvordan den dimensjoneres i det tilfellet blir vanskelig.
Finnes det noe passende fast med støtte?

T Thomas_Blekinge skrev:
Trykkstabiliteten til murverk er veldig høy, for vertikale belastninger. Om muren raser bestemmes av sidebelastninger som vind eller ujevn trykkbelastning ovenfra. Stabiliteten bestemmes av Eulers knekktilfelle. Fullstendig avgjørende er om sidekantene av muren er stabilisert f.eks. gjennom vertikale bjelker.
Den bølgende muren i #3 gir seg selv sidestøtte.
Enkle tommelfingerregler finnes ikke.

Teorien finnes her (på tysk):
[lenke]
eller her:
[lenke]
samt her på svensk:
[lenke]
Tolker jeg den siste riktig så er 40 cm dybde på veggen tilstrekkelig bra i de fleste tilfeller.

P
Her har du de forskjellige formatene på murstein, det svenske formatet er vanligst her i Sverige, men det danske er lett tilgjengelig som bestillingsvare oftest.

• Tabell som viser de vanligste teglformatene i Sverige, inkludert danske og svenske normalformater med dimensjoner og materialforbruk.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.