Hei alle. Jeg er ny her på forumet og ser ut til å ha gjort min første feil på huset. :)

Jeg skal mure kjelleretasjen med Leca på støpt plate. Kort fortalt, vi begynte å pusse på steiner i minus 4 grader.

Temperaturen så ut som følgende under muringen:
Time1 -3 grader
Time2 0 grader
Time3 -1 grad
Time4 -3 grader
Siden har temperaturen pendlet mellom -9 og 0 i tre døgn nå.

Som dere har forstått så har mørtelen ikke akkurat herdet. Vi blandet i Maxit frostbeskyttelse og godtroende som jeg var, trodde jeg på produktbeskrivelsen. Altså det påskynder herdingen samtidig som det beskytter mot frost. Vi blandet for minus 10 grader. Det står også at styrkeøkningen fortsetter ved minusgrader og at hvis mørtelen nå likevel fryser, vil styrkeøkningen ta til igjen når det blir varmere. Det finnes også en tabell over styrke som funksjon av herdetid i dager og temperatur. Så står det til slutt

"Styrkenivået ved plussgrader påvirkes ikke
negativt av Maxit frostbeskyttelsestilsetning. Styrkeøkningen
tar fart når mørtelen tiner.
Endelig kan det forventes et styrkenivå veldig
nært det som normalt oppnås uten nedfrysing."

Jeg har bare rukket å mure 3/4 dels rad rundt huset så jeg kan banke bort alt. Jeg tok en spett og bendet bort en Leca-stein. Den løsnet med det resultat at Leca-steinen knakk i hjørnet. Så mørtelen har en form for styrke allerede.

Spørsmålet er følgende: Vil det fortsette å herde med tiden når det blir varmere, eller er jeg helt kjørt og må banke bort og begynne om igjen når det er varmere ute?

Takknemlig for svar fra noen som har gjort lignende manøver. Maxit sa at man absolutt måtte ha alt 5 plussgrader varmt ved hjelp av tildekning/varme. Men da forstår jeg ikke hvorfor de selger en frostbeskyttelse i det hele tatt hvis det ikke hjelper.

Takk igjen!

Hei.
Jeg er i samme situasjon men har ikke begynt å mure enda.
Uke 8-9 skal jeg mure opp garasjen min med leca som deretter skal slammes.
Hvordan har det gått for deg med minusgrader og muring.
Jeg blir ikke helt klok på alle de forskjellige direktivene som gjelder.

I verste fall så må jeg leie et telt og en varmeovn, blir nok dyrt.

jejje

Jeg tok med meg en bit bruk som ble til overs. Den tok jeg hjem og la i varmen etter 3 dager i minusgrader.

Nå har den brent, tror jeg. Jeg har støpt en referansebit innendørs med +20 under hele herdetiden.

Jeg skal sammenligne de to bitene i kveld og se om det er noen åpenbar forskjell i holdfasthet.

Hei Michael.

Hvordan har det gått med deg? Jeg skal begynne å mure i neste uke og er selvfølgelig nysgjerrig på hvordan det gikk med prøvebitene dine.

Mvh

Jens

Meningen med frostbeskyttelse er at det skal beskytte HVIS det fryser, til tross for de andre tiltakene. Du må holde alt (materiale, mørtel, plate osv) over frysepunktet og blande mørtel med varmt vann osv.

Det går an å mure ved minusgrader, men det er litt mekete...

/N

Nå har jeg litt data :)

jeg tok inn et stykke bruk som jeg sa. Den hadde ligget "nedfryst" -10 grader med frysebeskyttelse for -10. I to døgn omtrent etter muring. Den tok jeg inn og la i varmen, den har herdet noe forferdelig. Så "nedfrysningen" ser ikke ut til å ha påvirket bruket på noen måte.

De steinene jeg murte dit og som har gjennomgått samme behandling med kulden har brent fint nå når det var 2+ i noen dager. De har også brent i minusgrader hver dag, men det ble stor forskjell med plusgrader.

Jeg har også murt nytt i 2 plussgrader med bruk med frostbeskyttelse for -10. Det brenner kjempefint på 2 timer når man holder på med det. Frostbeskyttelsen akselererer jo det hele.

Kort sagt, det funket bra å fryse ned bruket :D
Jeg har derimot dekning fra nå, jeg måtte krype til korset og be om strøm fra naboen så jeg kunne ha litt varmevifter på med dekning.

Min konklusjon er at frostbeskyttelsen faktisk fungerer, dels som frostbeskyttelse, men også som akselerator så det brenner selv ved kalde temperaturer. Det tar derimot tid! Så jeg kommer til å dekke i fortsettelsen så jeg vet at steinene står stødig når jeg kommer andre dagen for å fortsette.

Men kan man mure halve huset om gangen så kan man jo mure noen rader på den ene halvdelen, la det herde i to-tre døgn mens man murer noen rader på den andre siden.

• Liker
b0hlin
  • Laddar…
Takk Michael.

Det var dette jeg ville høre, murene begynner i morgen og det ser ut til å være minus hele uken.
jeg har sikret meg med frostvæske, presenning og gassvarmer.
Bør fungere da.

Jens

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.