Hei!

Jeg holder på med en totalrenovering av en gammel hytte som ligger i tilknytning til bolighuset. Tanken er at den skal fungere som et enklere gjestehus for overnatting og kanskje brukes noen ganger i året (mest om sommeren). Under 2/3 av hytta finnes det en gammel kjeller som har sett bedre dager. Tanken var først å renovere også denne og friske opp for å lagre litt hermetikk/grønnsaker osv., men vi har innsett at det blir for mye arbeid.

Så spørsmålet lyder: hvordan kan man "avvikle" en kjeller? Må man fylle igjen den med noe slags grus, skal man la den være som den er, kan man mure/støype igjen alle åpninger så de blir en "boks"? Som dere ser av bildene er den ganske falleferdig. Den har en slags stålkonstruksjon, veggene inneholder stein og en slags betong og den har begynt å falle fra hverandre.

Tips mottas varmt!

Gammel stue under renovering med trevegger og vindu med blå plast. Gulvet er delvis fjernet, og en dør og plaststol står mot veggen. Gammel kjeller med delvis kollapset vegg av stein og betong, synlig stålkonstruksjon og murpuss som faller av, skaper behov for renovering eller avvikling. Gammel og slitt kjeller med betongvegger, et lite vindu og noen redskaper, litt rotete. Sollys skinner inn. Gammel kjeller med betongvegger og stålkonstruksjon i dårlig forfatning, med sprukne overflater og løsnet byggemateriale.
 
Storvaske, vaske rent vegger og gulv samt grovutbedre vegger. Man vet aldri når en kjeller kommer til nytte. Det er bra å kunne kontrollere fuktighet i vegger og gjøre nye installasjoner nedenfra også.
 
Enig med forrige, rydd ut og gjør rent. Og værbestandighet. Dvs. reparer det som er akutt.
 
Takk for svar!
Ja, det kanskje er det vi får gjøre da :)

Problemet er at det bare finnes en åpning opp i hytta, ikke direkte utenfra. Hadde håpet å slippe å sette inn en ny luke i gulvet for å unngå å suge opp fuktig kjellerluft og dårlig lukt, men det går kanskje an å konstruere på noe smart måte så man slipper det?
 
Spik igjen hullet opp
På bildet så det ut til å finnes et vindu....
Hvis det gjør det, sett inn en luke i vinduet. Eller gjør vinduet åpningsbart utenfra.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.