Tenkte begynne min spørsmåls-karriere her med et amatørspørsmål så dere vet hvilket nivå det er på min kunnskap. :rolleyes:

Jeg har et gammelt dørhull jeg vil mure igjen og lurer på hvordan man "forankrer" det nymurte alternativt om det trengs i det hele tatt? Hullet er nå en jevn rektangel og jeg lurer på om man skal bore inn armeringsjern i sidene som så går et stykke inn i den nye mørtelen, en eller to stykker typ på hver side.

Eller er det slik at det nymurte rett og slett fester i det gamle og så er det greit med det? Den eksisterende veggen er lecablokker og det er det som jeg skal mure igjen hullet med.

Pleier man ikke å sette stegjern på annenhver rad som man kan feste i den eksisterende veggen. Synes ellers at slik du skriver med armeringsjernet virker bra.

Jeg vet ikke hva regelboka sier men jeg ville gjort det sånn.

Sist redigert:
Armeringsjern er litt overkill, men ellers holder det med å smøre på mørtel på sidene av stenen, mot den eksisterende veggen. Vil man gjøre det grundig kan man bruke en heftforsterker som gjør at mørtelen sitter bedre mot den gamle overflaten, Maxit har en bra slik.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.