Hei!

Trenger å mure igjen en døråpning, men føler meg usikker på hvilken type murblokk og hvilken type mørtel jeg skal bruke.

Det er en type hule blokker som er fylt med sagflis som isolasjon. Måler ca. 49x25cm. Vegen er ca. 25cm tykk. Tror det er den typen blokk jeg fant liggende utendørs. Legger ved noen bilder.

Hva kalles denne typen? Kan jeg bare kjøpe Leca blokker og bruke det? Det er en garasje som er oppvarmet.

Noen som har noen tips til fremgangsmåte?

• Grå vegg med rektangulære murblokker, muligens fylt med isolerende materiale. Blokkene har noe grov tekstur og ujevn mørtelfuge mellom dem.
  • Betongblokk i rektangulær form ligger på bakken, omringet av små planter og grus. Blokken ser ut til å være et hulrom fylt med sagflis.
J
Det ser ut til å være betonghålsten, det mures best med murmørtel B alternativt A bruk.
Når du murer igjen forholet så trenger du å få inn armering som du borer inn i sidene på den eksisterende veggen i det første skiftet samt i hvert annet fortløpende når du murer oppover.

https://www.betonggjuteriet.se/produkter/betongvaror/betonghalsten/

J Jansson69 skrev:
Det ser ut til å være betonghullstein, det mures best med murmørtel B alternativt A mørtel.
Når du murer igjen åpningen, må du få inn armering som du borer inn i sidene på den eksisterende veggen i første skiftet samt i hvert andre skift når du murer oppover..

[lenke]
Det stemmer nok. Fungerer det å bruke lecablokker + armering eller trenger jeg å få tak i betonghullstein?

J
P PixelSE skrev:
Det stemmer nok. Fungerer det å kjøre med lecablokk + armering eller trenger jeg å få tak i betonghålsten?
Det går sannsynligvis bra, har du noen bilder utenfra?

• Gammel treport i en murvegg med slitt maling, omgitt av lyse betongblokker.
J
P PixelSE skrev:
Dårlig bilde men så her ser det ut. Tenkte om det går å kjøre typ sånne her block: [lenke]
Ja du kan bruke Leca, men det er bra om du pusser utvendig..

• Liker
PixelSE
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ja du kan bruke Leca, men det er bra om du pusser utvendig..
Takk, da går jeg for det. Hvilken type puss er egnet?

J
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.