Heisann,
som glad amatør har jeg murt igjen en døråpning i en ikke-bærende vegg av lettbetong. Jeg brukte såkalt lettklinker. Det var litt pirkete å få inn mørtel i de vertikale sprekkene mot dørkarmens kant, og jeg hadde god hjelp av en smal pinne for å "pakke" mørtelen ned i sprekken. Dere som kan dette får gjerne le, men jeg fikk til slutt mørtelen på plass i hvert fall :D Skulle ikke tro at proffene gjør på samme måte...:blushing:

Derimot, å få inn mørtel i den horisontale sprekken øverst, over den øverste steinen jeg la dit - det var ikke lett. Jeg ga opp for øyeblikket. Vurderer å spraye litt skum i sprekken i stedet - riktig eller galt? Eller vil det gå lettere med pussmørtelen for å tette sprekken? Jeg mener, det føles jo viktig at den nye veggmodulen står stødig og er godt festet i den eksisterende veggen.

Har funnet mye skrevet om muring her på forumet, men ingenting om akkurat denne lille detaljen.

Bruk en murskje, så får du inn mørtelen.

5394.jpg

Aha, finnes det sånne...?! Takk!

Har gjort det samme her hjemme og brukte expanderbetong så blir det litt sterkere iallfall.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.