Hei,

Skal mure igjen en døråpning i kjelleren. Tenkte å bruke lecablokk/lettklinkerblokk. Veggen er pusset, og den totale tykkelsen er 9 cm, med omtrent 1 cm puss på hver side. Tanken min var å bruke 7 cm tykke lettklinkerblokker, men nå ser det ikke ut til at disse er lagervarer i de lokale byggevarehusene.

Tror dere det fungerer å mure med 9 cm blokker og deretter legge et tynt lag puss over hele veggen for å få det jevnt? Eller er det en risiko for at det blir for tykt pusslag på den allerede pussede veggen, eller for tynt på den nye veggdelen?

Åpningen er ca 70x200 cm.

Bør man armere?

M
Jeg ville unngå å legge et ekstra lag på generell overflate da det er merarbeid, trenger antagelig å rengjøres og primes før, kanskje til og med slipes hvis den er malt. Bestill sjuor hos byggevarehandelen i stedet vetja. Armere er normalt ikke nødvendig.

Betydelig enklere å mure tynnere i døråpningen da du har naturlige kanter å rive av pussen mot. Om du kan overlegge lettbetong med tynnpussmørtel finnes disse i den tykkelsen du trenger.

Takk for svar, det var det jeg mistenkte! Da prøver jeg å finne tynnere blokker eller lettbetong!

P
Lete etter et bedre byggevarehus. Hos min lokale finnes det 70mm.

Eventuelt så kunne man ha haket litt i den gamle pussen og netting for å unngå en skjøtesprekk.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.