Hei,

Har noen spørsmål til dere som har kunnskap om sement og muring. Har ikke gjort noe slikt selv, så jeg har noen funderinger.

Holder på å forberede bytte av ovn. Den gamle ovnen har stått der det tidligere har vært en murt peis (huset bygget 1976).
Man har fjernet det meste av peishetten og latt litt av basen på den åpne peisen være igjen, slik at ovnen står på en sokkel.
Sokkelen er 2 lag tegl. 90cm bred og 50cm dyp.
På sokkelen har det ligget et lag med fliser.

I går løftet vi bort den gamle ovnen og banket bort de gamle flisene.
Hadde forventet å se en hel teglflate under flisene, men det viste seg at teglene ligger som en ramme.
Inni rammen virker det som det er fyllmateriale som man har lagt et lokk av sement/mørtel på.
Noen steder er det stumt, noen steder høres det hult ut når man banker, og noen steder er det bare porøst fyllmateriale.

I det ene hjørnet er det løst, og der har jeg kommet ned ca 10 cm bare ved å pille litt (se bilder).
I midten er det mer stumt og virker å være fylt med noen større biter. Kanskje det er biter av lecablokk eller lignende?

Fyllmaterialet kan mest beskrives som "gammelt rusk" :-).
Ser ut som overflødig materiale etter muring/pussing, altså gamle småbiter av sement.
Størrelsen er alt fra et par cm ned til støvpartikkel størrelse.

Nå trenger jeg å reparere og jevne ut dette, slik at jeg får en jevn og rett overflate å sette nye fliser på.
Hvordan skal jeg gjøre i de der hullene med porøst materiale?

Kan jeg grave bort det løse materialet og deretter fylle med for eksempel lecakuler og legge et "lokk" med sement/mørtel, typ 2 cm?

Hvor lang tørketid kan man forvente? Jeg trenger jo å få klart en overflate for å sette fliser på og deretter sette det før installatørene kommer med den nye ovnen.

Ville være takknemlig for litt input om dette.
Har aldri murt før, så jeg trenger den hjelpen jeg kan få.

• Gulvflate avdekket med delvis fjernet flis, avdekket murstein og porøst materiale, med verktøy som ligger på overflaten.
  • En hånd peker på porøst fyllmateriale og et ubrukt område med murstein og lekkasje, klart for rehabilitering for skorsteinsinstallasjon.
  • En mursteinsokkel med flere hull og et delvis fjernet lag med fyllmateriale, omgitt av ujevn, porøs sement og murrester.
Jeg hadde typ samme problem da jeg installerte min nye ovn. Jeg tok som du sier, lecakuler og finbetong og blandet det og så helte på. Deretter la jeg et lag finbetong oppå. Jeg skulle ikke legge fliser oppå, så for meg var ikke overflaten veldig viktig, men det fungerte for å legge parkett på det uansett. Du kanskje skal avslutte med et lag flytesparkel.

Nå er det helt renknakkes fra gammelt flislim mm. Nå skal det fylles opp og jevnes til slik at jeg får en bra overflate å sette nye fliser på.

Som dere ser er det en ramme av tegl og i midten ligger det lecablokker med fyllmateriale mellom. Fyllmaterialet er helt løst og det løsner bare mer og mer jo mer man pirker. Blokkene ligger stumt så jeg tenkte å nøye meg med å ta bort omtrent sånn som det ser ut på bildene i innlegget.

Har vært på byggevarehandelen og spurt litt. Fikk rådet å bruke Maxit 4320 som er en avrettingsmasse. Kjøpte en 25kg sekk. Håper at det rekker. Vet ikke hvor mye "pulver" det går med per liter ferdig avrettingsmasse.

Overflaten er 90 x 50 cm og jeg hadde tenkt å bygge den opp med 1 cm så det blir jo ca 5 liter. Så skal jo "dalenes" fylles opp, så det blir vel ca 5 liter til.

Slik tenkte jeg å gjøre det (kom med innspill hvis dere ser at jeg tenker feil eller mangler noe):

Skal bygge en liten ramme med to bord, en på forsiden og en på siden. Bordene tenker jeg å feste med skruer og plugg i teglsteinen (denne overflaten skal pusses etterpå så hullene kommer ikke til å synes). Har skaffet en skumgummilist 30x30mm som jeg tenkte å klemme fast mellom teglsteinen og bordene slik at sprekkene tettes.

Fukte alle overflater med blomstersprøyte.

Røre sammen en del av avrettingsmassen med lecakuler og øse ned blandingen i "dalene". Dette får fylle opp nesten opp til kanten på leca-blokkene.

Deretter fylle på med "ren" avrettingsmasse til ca 1 cm over nåværende teglkant.

Nå, hva tror dere om dette. Noe jeg har glemt? Kommer en 25kg-sekk til å rekke eller trenger jeg mer?

• En ram av teglestein med lecablokker i midten, omgitt av fyllmateriale. Overflaten er klargjort for nytt flisarbeid.
  • Teglram med lecablokker og fyllmateriale i midten, delvis fjernet for oppussing.
Man kan jo tro at du er murer. I mine øyne ser veldig bra ut.

Ser meget bra ut og jeg tror ikke du trenger å blande inn lecakuler men gjør du det så bruk små kuler dvs 4-6 mm.
Tror det holder med en sekk flyt og skulle det mangle litt kan man alltid legge litt ekstra fix der når man legger klinkers, og du trenger ikke bry deg om de små hullene i teglsteinen, det er bare å sette klinkers direkte på dem.

MvH Jawen

Nå er "ramen" på plass!
Slik ble det.

• Mursteinsramme er montert, viser murstein plassert på gulvet i byggprosjektet.
  • Mursteinramme på plass i underlag; murverk viser sement og perforerte murstein.
  • Mursteiner lagt i ram på arbeidsbenk.
...og nå er det støpt.

Først en blanding med leca-kuler i som ble lagt i "grøftene".
Oppå det et lag med flytsparkel.

Det som skjedde var at leca-kulene fløt opp og la seg på overflaten.
Fikk skrape av det verste med en murskje.

Deretter gjorde vi en ny toppfylling som ser ut til å ha flytt ut bra.

• Gulvstøpeprosess med flytende sparkel i hjørne, omgitt av treformer.
  • Gulv med flytspackel hvor leca-kuler har flytt opp til overflaten. Vegg med tekstur i bakgrunnen.
  • Nylagt lag med flytspackel i en treboksform i et hjørne, etter at leca-kulor som fløt opp ble fjernet. Murvegg i bakgrunnen.
  • Støpt overflate med innramming, overliggende flytende betong blandet med lecakuler, noe søl langs kantene, mulig flatefylling for jevn fordeling.
Verdensklasse!!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.