Har reist gjestehytte og hus i løpet av året og har oppdaget at enkelte planker har fått vekst av muggsopp slik at treet har blitt blått. Takene er lavt skrånende, ventilerte og belagt med underlagsbelegg + SBS tetningssjikt av siste modell. Ingen lekkasje forekom før tetningssjiktet ble lagt på.

Det ser litt merkelig ut da en planke kan være angrepet mens den ved siden av er hvit som snø. Jeg lurer på om enkelte planker i en batch kan ha større mottakelighet for fuktighet enn andre og at de går over fuktgrensen for soppvekst mens de andre holder seg under den samme. Veksten er også avgrenset på de angrepne plankene på visse steder slik at det har oppstått helt uangrepne runde ringer på cirka 5-6 cm i diameter. Det merkelige er at grensen mellom soppen og den uangrepne delen er helt skarp.

Har noen andre gjort lignende erfaringer?

Visst er det som du skriver forskjell mellom bordene, noen saget fra splintveden og noen fra kjernen.......og i noen ser du grensen mellom splint og kjerneved, splintveden har jo betydelig større tendens til å bli blå enn kjernen.

Kjernen er jo større i rotenden, så vanligvis inneholder jo rotenden større del kjerne enn hva toppenden av bordet gjør, derfor burde ofte grensen du ser gå svakt diagonalt over bordet.....men det er jo avhengig av hvordan stokken sages.

Er ikke de runde ubebygde ringene tidligere grener der det er betydelig "fetere" ?

Sjekk hvordan du har det med ventilasjonen på loftet. Hvordan har du det med varmen inne i huset, samt diffusjonssperre? Har du ikke diffusjonssperre men varme inne, får du fuktig luft i form av damp som trenger opp på loftet. Der møter den fuktige luften din kalde råspont og kondens oppstår. Har du diffusjonssperre, så har du kanskje for lite isolasjon på loftet. Da varmer du opp uteluften og da øker den relative fuktigheten på loftet som igjen kondenserer mot den kalde råsponten. For mye ventilasjon på loftet kan også skape problemer. Vanskelige spørsmål som du kanskje trenger å rådføre deg med en ekspert om. Munters eller Anticimex finnes kanskje der du bor.

Jeg fikk exat som du.

Forklaringen jeg har fått er som det ble skrevet ovenfor, dvs at det er ulik kvalitet på virket på forskjellige deler av bordet.

Samt at det har med hvor tort viket var når det ble spikret opp.

Jeg ser veldig tydelige ubevandlede deler der strølekten har ligget.
dvs 5cm bredt bånd over bordet.

/Thrax

Når jeg bygget takstoler til boden min, så hadde noen av bjelkene ligget noen timer på plenen under byggefasen. Disse var de eneste plankene som etter et par uker fikk blåmugg. De øvrige plankene rundt omkring var og er helt uskadd.

Gresset tilfører nok mye næring til muggen...

/Herman

Det var tydeligvis veldig vanlig, min snekker bekreftet også at råponten har blitt dårligere de siste årene og at muggveksten har økt

Haagbard; det stemmer som du skriver at muggveksten trekker diagonalt langs med bordet

Thrax; Det er nok som du sier at sløyflektene har skapt de rene flekkene da de jo ligger symmetrisk langs med bordet. Rart ser det ut i alle fall.

Har selv det samme problemet (tror jeg)
Men hva skal man gjøre med saken!? bør jeg rive bort alt :-[ og legge nytt!
Det er 22mm råspont.
Carporten ser man nedenfra, men det er verre med garasjedelen (sitter sammen)
Så? Noen som har råd å gi! hva bør jeg gjøre?

• Råspont i tak eller vegg med synlig mugg eller fuktskade.
wilson_1´s bilde ser ut til å være tatt på mitt lille bygge! :)

Jeg har kjøpt det meste av mitt virke på samme sagbruk, og uansett hva jeg har kjøpt, så har det i prinsippet alltid blomstret opp mugg et sted på virket.

Akkurat som thrax skriver, så har jeg også ikke-angrepne partier som stemmer overens, på noen millimeter nær, der spennbånd og lekter har ligget på bordene når de var lagret på sagbruket. Min egen teori om dette er at virket blir "smittet" allerede på sagbruket, og at muggen deretter blomstrer opp når man spikrer opp bordene og de blir utsatt for vær og vind. Eller snarere den fuktige høsten vi har hatt utenfor Strängnäs...

Tipset jeg fikk var å gå løs på muggen med ufortynnet klorin. Noe jeg også har gjort med en vanlig skurebørste. Der jeg har gjort dette, har muggen ikke kommet tilbake (bortsett fra på de stedene der jeg har slurvet og ikke gnidd nok ;) )

Bilde kunne også vært tatt hjemme hos oss. Samme fenomen fås også utendørs - takskjegget.

Må det tas bort egentlig, eller? Kan det bli mer?

Det må jo ha vært med fra byggevarehandelen. Gamle planker fra 60-tallet hos oss burde jo ellers også ha blitt angrepet.

Hei

Jeg tror at treverket mugner fordi det ikke er ordentlig tørt når vi kjøper det.
Man har for dårlig tid med å få ut treverket til salg. Teorien om at det blir "smittet" på sagbruket er nok ikke helt feil. På mange steder ligger det sagflis og annet som holder fukt overalt. Godt for vekst.

Om man bruker Boracol, som er flytende, på treverket. Så dør det mikrobielle, mugg/bakterier o.l. Det skal ha en effekt på opptil 5 år.
Ikke søl i naturen bare. Vannlevende dyr dør direkte.

Mats

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.