3.873 lest ·
35 svar
4k lest
35 svar
Muggangrep på virke/trepanel
Nei, det er ikke vanlig at innvendig trevirke som takpanel er eller leveres fuktig og muggen. Disse trematerialene skal derfor absolutt ikke lagres i uoppvarmede rom.S Stefan1972 skrev:Men nå antar jeg at det ikke handlet om en såpass fuktig panel at også den biten skal gi problemer? Grunnspørsmålet var vel uansett tilveksten som likevel er ganske vanlig i trelastpakker på de fleste bygg.
Så som svar til centano så ja visst. Det finnes alltid mennesker som er overfølsomme for alt, men de kanskje ikke skal bo i hus i det hele tatt da? Å resonnere på den måten skaper vanligvis enda flere overfølsomme mennesker på sikt hvis alt som er farlig skal fjernes helt. Bare fordi et fåtall mennesker reagerer mot noe, kan man ikke gjøre det til et generelt råd å nesten utelate slikt fullstendig for alle.
Altså er kravet et tørt innendørsklima både hos leverandøren og på byggeplassen.
Dette følges på de aller fleste bygninger, for ingen byggherre har tatt dobbelt betalt for arbeidet for å gjøre om arbeidet når panelet tørker i stykker eller blir reklamert på grunn av mikrobiell tilvekst…
At du prøver å nedtone alvoret i dette forstår jeg overhodet ikke, da det finnes en entydig håndteringsmåte som markedet arbeider etter…
Dumt spørsmål kanskje, men panel som ikke hadde synlig angrep på overflatene, kan de være angrepet inni eller ville det i så fall ha syntes også på utsiden? Bekymret med tanke på at snekkeren saget bort dårlige biter med synlig angrep på utsiden, men satte opp deler av samme planke som ikke hadde synlig angrep på overflaten. Altså, kan det finnes mugg som ikke synes og som er helseskadelig?Rejäl skrev:Nei det er ikke vanlig at innvendig treverk som innertakpanel er eller leveres fuktig og muggent. Disse trematerialene skal derfor absolutt ikke lagres i uoppvarmede rom.
Altså kravet er tørt innemiljø både hos leverandøren og på byggeplassen.
Dette følges på de aller fleste bygg, for ingen byggmester har tatt dobbelt betalt for jobben for å gjøre om jobben når panelet tørker i stykker eller blir reklamasjonsvare på grunn av mikrobiell vekst...
At du prøver å snakke ned alvoret i dette forstår jeg ikke overhodet, da det finnes en entydig håndteringsmåte som markedet jobber etter...
Ja det kan absolutt ha vært tilfelle hvis panelet var så fuktig at mikrobiell vekst vises på den måten..S Slottsfrun skrev:Dumt spørsmål kanskje, men panel som ikke hadde synlig angrep på overflatene, kan de være angrepet inni eller skulle det i så fall ha syntes også på utsiden? Bekymret med tanke på at snekkeren sagde bort dårlige biter med synlig angrep på utsiden, men satte opp deler av samme bord som ikke hadde synlig angrep på overflaten. Altså, kan det finnes mugg som ikke synes og som er uhelsebringende?
Men hvordan har panelet blitt så fuktig?
Begynner det altså innenfra for så å trenge ut og synes på overflaten? Usj, nå blir jeg enda mer bekymret… betyr det at hele huset kan være fullt med mugg, selv om det ikke synes på utsiden av panelene? Trenger jeg å bryte opp og kaste alt og sette opp nytt?Rejäl skrev:
Jeg har ingen anelse om hvorfor.
Nei, det trenger det ikke bety, men man kan ikke utelukke at sporer fantes på den planken som var fuktig og han kappet bort det synlige..S Slottsfrun skrev:
Men du svarer ikke på hvorfor panelet var så fuktig? Det så ut som det var frost på en av plankene..
Jo jeg svarte at jeg ikke vet.Rejäl skrev:
Hadde vært oppbevart innendørs, tørt og varmt.
Den frostige planken var en kasssert planke som var kastet utendørs.
Ja, akkurat. Dum som jeg var så stolte jeg deretter på snekkeren som skulle sette opp huset. At det ikke var noen fare uten bare å sage bort det dårlige og kassere de bordene som var virkelig dårlige. Skulle så klart ha reklamert hele greia, men var ivrig etter å få jobben gjort. Idiotisk av meg…Rejäl skrev:
Paneler som er innplastet bør skjæres opp ved innbæring slik at de akklimatiserer seg med husets innemiljø, det samme gjelder parkettgulv at disse bør ligge i noen dager før legging...S Slottsfrun skrev: