Bygde et attefallshus.

Ved åpning av pakken med trelast/trepanel hadde deler av materialet muggvekst.
Enten på grunn av fuktighet fra starten av eller dårlig lagring mens bygget pågikk. Derfor følte jeg at jeg ikke kunne reklamere til selgeren.

Snekkeren som jeg hyret inn for å sette opp huset sa at det ikke var noe problem, bare å sage bort de endene som ikke så bra ut.
Jeg valgte å stole på ham.
De fleste plankene så fine ut.
Var pakket sammen i én pakke, plastet inn.
Var både svart- og mer grønnaktig vekst, ofte på endene, derfor kunne man sage bort og bruke mesteparten av planken.

Nå bekymrer jeg meg for om dette var en helt feilaktig beslutning… og at jeg kan ha bygget inn mugg i huset. Man vet jo fra husstell at om det var mugg i en ost skulle man kaste hele for det fantes sporer i hele osten. Kanskje samme med tre?

Jaja, gjort er gjort...
Kan tillegge at materialet jeg snakker om dessuten er på innsiden av huset, trepanel på vegg og i tak.

Noe jeg kan/bør gjøre?

Håper nå på mange som sier… det er helt greit. 😊

Takk på forhånd!
 
Hva var det for fuktkvote i treverket når det ble bygget inn?
 
Bilder ?
 
Centano Centano skrev:
Hva var det for en fuktighetsgrad i treverket da det ble bygget inn?
Vet dessverre ikke. Som sagt, treverket er synlig inne i huset. Burde jeg ikke se/kjenne lukt om det er noen fare?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder ?
 
  • En nærbilde av en treplanke med trestruktur og årringer synlige, liggende på en arbeidsbenk med gress i bakgrunnen.
  • Stable med profilerte treplanker med vertikale spor, plassert utendørs på bakgrunn av gress.
  • Utsnitt av en grå, slitt materialoverflate, med fokus på kantdetaljer, mot en uskarp bakgrunn av grønt gress.
P
Det der er ikke ok å montere opp verken innvendig eller utvendig bare å reklamere..
 
Rejäl skrev:
Det der er ikke ok å montere opp verken innvendig eller utvendig, bare å reklamere..
Nå er det allerede montert…
Snekkeren kastet det som var så dårlig og kappet bort når det kun var ytterst det var angrep og monterte det som så fint ut. Nå er jeg redd for at det finnes sporer også i det som så fint ut…
Får litt smått panikk.
 
P
S Slottsfrun skrev:
Nå er det allerede montert...
Snekkeren kastet det som var såpass dårlig og kappet bort når det kun var ytterst det fantes angrep og monterte det som så fint ut. Nå er jeg redd for at det finnes sporer også i det som så fint ut...
Får litt smått panikk.
Bare å reklamere man kan ikke sage bort en bit av en fuktig panelbit og deretter montere resten og håpe at ingen mugg finnes.:
 
Sporer har du overalt i luften uansett. Hvis snekkeren har fjernet disse ville jeg ikke bekymret meg. Mugg vokser ikke uten å tilføre fuktighet.
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sporer har du overalt i luften likevel. Om snekkeren har fjernet disse ville jeg ikke bekymret meg. Mugg vokser ikke uten å tilføre fukt.
Hvordan kan du si det etter bildene vi har fått se?
Det finnes krav om hvor mye fukt treverk kan ha ved montering for å unngå problemer for brukeren av huset..
 
All mikrobiell påvekst er ikke synlig for det blotte øye, så bare fordi den synlige påveksten ble saget bort, er det ingen garanti for at ikke resten av virket også hadde påvekst. Virket har jo åpenbart ikke blitt håndtert på riktig måte for å unngå påvekst.

Hva er det vi ser på det siste bildet, er det bare påvekst eller er det også is/snø?
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hvordan kan du si så etter bildene vi har fått se?
Det finnes krav om hvor mye fukt treverk kan ha ved montering for å unngå problemer for brukeren av huset..
normalt sett tørker jo slik treverk når det settes opp. Da dør det som evt har startet og det svarte/misfargede er bare kosmetisk. Det blir litt rart å være redd for sporer som synes når det uansett finnes uendelig mye mer av det i luften vi puster inn 24/7
 
  • Wow
  • Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Tørr mikrobiell påvekst kan fortsatt påvirke enkelte personer negativt.
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
S Stefan1972 skrev:
normalt sett tørker jo slikt virke når det settes opp. Da dør det som eventuelt har startet og det svarte/misfargede er bare kosmetisk. Det blir litt rart å være redd for sporer som synes når det likevel finnes uendelig mye mer enn det der i luften vi puster inn 24/7
Du har virkelig ingen kunnskap i emnet..
Man setter ikke opp fuktig innertakspanel da det kommer til å tørke istykker og deformasjoner oppstår samt at den mikrobiologiske påveksten finnes der som er skadelig i et bomiljø…

Legger med litt fakta fra svenskt trä så du kan lese på litt..

https://www.traguiden.se/planering/byggnation-och-utforande/planering/planering/fuktkvot/
 
Sist redigert av en moderator:
Men nå antar jeg at det ikke handlet om såpass fuktig panel at også den biten skal gi problemer? Grunnspørsmålet var vel likevel veksten som likevel er ganske vanlig i trelastbunter på de fleste bygg.

Så som svar til centano, så ja selvfølgelig. Det finnes alltid mennesker som er overfølsomme mot alt, men de bør kanskje ikke bo i hus i det hele tatt da? Å resonnere på den måten skaper vanligvis enda mer overfølsomme mennesker på sikt hvis alt som er farlig skal utslettes helt. Bare fordi et fåtall mennesker reagerer på noe, kan man ikke gjøre det til et generelt råd å nærmest utelukke slike ting helt for alle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.