Rejäl skrev:
Er du ikke sensitiv og har vondt av det så er det bare å glemme og leve videre, mikrobiell vekst opphører når det tørker opp så det kommer ikke til å spre seg..
Håper at du har rett i det. Vurderte om jeg kanskje skulle prøve å finne en metode for å måle mugg i inneluften. Tips?
En annen god idé er kanskje å skaffe en luftrenser med HEPA-filter?

A
Jeg er ingen mugg-ekspert, tror du skal prøve å glemme dette og gå videre😊

Rejäl skrev:
Jeg er ingen mugnekspert, tror du skal forsøke å glemme dette og gå videre😊
Ja, får forsøke med det… Takk for din hjelp i emnet!

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nei, det er ikke vanlig at innvendig virke som innertakspanel er eller leveres fuktig og muggen. Disse trematerialene skal derfor absolutt ikke lagres i uoppvarmede rom.
Altså, kravet er et tørt innemiljø både hos leverandøren og på byggeplassen.

Dette følges på de aller fleste byggeplasser, for ingen bygger har tatt dobbelt betalt for jobben for å gjøre om jobben når panelet tørker i stykker eller blir reklamert på grunn av mikrobiell vekst…

At du prøver å snakke ned alvoret i dette, forstår jeg ikke i det hele tatt, da det finnes en entydig håndteringsmåte som markedet jobber etter…
ja, men det er nesten du som har påstått at panelet er så fuktig at det ikke bør brukes. Jeg har bare sagt at litt synlig vekst i form av for eksempel svarte prikker ikke er noe å bekymre seg over. Det som var enda styggere er jo kappet bort. Det er nettopp de svarte prikkene som allikevel er ganske vanlig og sjelden krever noen tiltak. De dukker opp ganske raskt av og til, og det er nok at det ligger under en presenning så blir klimaet dårlig, men det betyr ikke at alt er fuktig og ikke bør brukes. Resten av ts frykt står jo nesten skribentene i tråden for. helt unødvendig.........

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
ja men det er nesten du som har påstått at panelet er så fuktig at det ikke bør brukes. Jeg har bare sagt at litt synlig påvekst i form av for eksempel svarte prikker ikke er noe å bekymre seg over. Det som var enda styggere har jo blitt kuttet bort. Det er nettopp de svarte prikkene som likevel er ganske vanlig og sjelden krever noen tiltak. De dukker opp ganske raskt noen ganger, og det er nok at det ligger under en presenning så blir klimaet dårlig, men det betyr ikke at alt er fuktig og ikke bør brukes. Resten av ts redsel står jo nesten skribentene i tråden for. helt unødvendig.........
Skulle gjerne hatt litt fakta og støtte for det du sier for mugg og påvekst skjer ikke uten et forhøyet fuktighetsnivå i tre..
Som sagt er det dine egne tanker og skrivelser eller har du noe belegg bak det du skriver?

Nå blander du bare og gir i det jeg skriver..........har jeg sagt at det mugner om det er tørt? At du ikke skriver mer og skaper belegg for det du skriver annet enn den skremselspropagandaen alle skriver da?.......
Det eneste jeg skrev i begynnelsen var at det ikke er uvanlig med litt påvekst på virke som kanskje har ligget litt dumt og man har hatt en presenning eller noe som beskyttelse. Da kan eksponert virke bli svartprikkete, og ligger det lenge, så kanskje det blir litt lurvete. Såpass angrepet virke har de kuttet bort, og hva jeg forstår er at intet virke er såpass fuktig at det er upassende å bruke. Det er det du som sier.
Jeg mener bare at slike svarte prikker ikke er uvanlig iblant og sjelden forårsaker behov for tiltak, ettersom det ikke skjer noe mer i tørr miljø.
Den forhøyede fuktighetsnivåen handler fortsatt om eksponert virke som er utsatt - ikke at hele planken er fuktig og alt bør kastes eller ikke brukes.
Det ts var redd for var jo nettopp om slike ting kunne påvirke i fremtiden. Det kan det ikke om nå ikke ts hører til de mest sensitive i verden da.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.